14 817 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Skrämma iväg vildsvin?
Vad har ni för elstängsel? Och har ni stengärden nånstans? Hur har ni löst det med elstängslet längs de sträckorna? Har just lagt ca 150k på att återställa tomten efter att svinen bökar upp exakt ALLT! Vill helst inte att de kommer igen i höst.. Har ca 8000 kvm som behöver stängslas in..Jiji skrev:
Getter ska inte gå ensamma och jag är inte helt hundra på att det är tillåtet att hålla dem tjudrade längre. Dessutom om ett vildsvin attackerar har geten inte en chans. Men jag är inte helt säker på att du är allvarlig...
Elstängsel, tre trådar funkar utmärkt. Vi har två trådar och har aldrig haft vildsvin inne i trädgården trots att skogen är full av vildsvin.
https://www.hylte-lantman.com/foga-...MImK_xrIj4_gIV-gcGAB03KA_cEAQYBSABEgI9mvD_BwE
Jag har den här. Den driver stängsel runt ca 10 km beten. Den bränner av gräset så jag behöver knappt köra med gräsröjare. Trots diverse björnbärssnår och grenar som ramlar på trådarna har jag ca 7500v på stängslet och det håller grisarna ute. Det är naturligtvis overkill till en tomt och det krävs inte ett jättestarkt aggregat då grisar är väldigt känsliga för ström.
Jag har tre trådar där den lägsta sitter mellan 15-20cm från marken, nästa på ca 40 och översta på ca 90cm. Det är bara dom 2 nedersta som behövs mot grisar, den översta är för kor. Jag har mycket stengärden runt åker/bete och där är det lättast att stängsla. Jag sätter en tråd ca 10-15cm över stenarna och kilar ner stolpar i stengärdet med isolatorer på. Fördelen är att det inte kommer något gräs som växer upp i tråden och även om tråden skulle hänga lite så leder stenen ström dåligt.
Det viktigaste för att ha ett fungerande stängsel är att inte snåla med stolparna och att hålla trådarna rejält sträckta. Kolla över stängslet regelbundet så inte grisarna bökar upp jord på trådarna utifrån.
Jag har den här. Den driver stängsel runt ca 10 km beten. Den bränner av gräset så jag behöver knappt köra med gräsröjare. Trots diverse björnbärssnår och grenar som ramlar på trådarna har jag ca 7500v på stängslet och det håller grisarna ute. Det är naturligtvis overkill till en tomt och det krävs inte ett jättestarkt aggregat då grisar är väldigt känsliga för ström.
Jag har tre trådar där den lägsta sitter mellan 15-20cm från marken, nästa på ca 40 och översta på ca 90cm. Det är bara dom 2 nedersta som behövs mot grisar, den översta är för kor. Jag har mycket stengärden runt åker/bete och där är det lättast att stängsla. Jag sätter en tråd ca 10-15cm över stenarna och kilar ner stolpar i stengärdet med isolatorer på. Fördelen är att det inte kommer något gräs som växer upp i tråden och även om tråden skulle hänga lite så leder stenen ström dåligt.
Det viktigaste för att ha ett fungerande stängsel är att inte snåla med stolparna och att hålla trådarna rejält sträckta. Kolla över stängslet regelbundet så inte grisarna bökar upp jord på trådarna utifrån.
Redigerat:
emmschen skrev:
Vi har ärvt elstängslet av förra ägaren. Jag tror därför att du fick ett mycket bättre svar av @G-83.
Vi ser över sträckning på hösten, röjer undan sly och annat som kommit upp under sommaren, sträcker trådarna och sedan har vi inga problem över huvudtaget. Vi brukar stänga av elen i maj.
Klicka här för att svara