P
Nissens Nissens skrev:
Nu råkar det vara så att jag är jägare och har jagat vildsvin i många år. Har även gjort eftersök på vildsvin med egen hund. Så ja, jag har en hel del kunskap om vildsvin.

Jag känner flera som gjort detta med radion, och det gör vildsvinen oroliga. De väljer att gå någon annanstans. Mänskliga röster är inte deras favorit om man säger så.

Visst stämmer det att vildsvinen är smarta, de är sannolikt det mest intelligenta viltet vi har, möjligen med något undantag. De är definitivt smartare än hundar.

Och det kan väl hända att radion inte fungerar i all evighet, men den fungerar, och det är väldigt lätt att använda den. Installationen tar väl 10 minuter och är kanske gratis om man redan har någon radio liggande någonstans.
Men nu råkade det vara så här ;)

Vi hade en gubbe som var viltvårdare med. Han sköt endast skadevilt. Annars åkte han ut i skogen varje kväll bilen fullastad med bröd (ja jävla nöt) och matade sina 60 st vilda vildsvin. De accepterade bara honom med. De kom aldrig fram om någon åkte med honom upp i skogen.
Man kan ju undra va svinen tänkte när gubben dog och aldrig mer kom dit.

Men ett par trådar och lite el så har man ingen gris där man inte vill ha de mer. Säger lantbrukarna norr om kristianstad som var grymt drabbade =)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Vad gör du när några barn skriker när de fått ström igenom kroppen från ditt elstängsel?
Är den seriös?

Det fick vi ungar rätt ofta och vi fick skylla oss själva. De brukade säga " låt bli och pilla på tråden då så slipper du ström"

• Gilla
  • Haha
deetee och 10 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Är den seriös?

Det fick vi ungar rätt ofta och vi fick skylla oss själva. De brukade säga " låt bli och pilla på tråden då så slipper du ström"
Hade du vildsvinsstängsel där du växte upp? Var i Sverige var det?

Jag tänker på den kraftiga strömmen man förespråkar i tråden, skall den döda gräset så är det liksom inte kostängsel vi pratar om…

Nissens Nissens skrev:

Jag tänker på den kraftiga strömmen man förespråkar i tråden, skall den döda gräset så är det liksom inte kostängsel vi pratar om…
Jo, även ett litet aggregat som går på 12v batteri dödar gräs och mindre grenar som ligger an mot tråden.

• Gilla
Sister ray och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nämen sluta nu. Att bränna ihjäl grässtrån som växer emot stängseltråden krävs det inte något särskilt kraftigt elstängselaggregat för. Det räcker t o m med ett klent aggregat som hästägare brukar koppla till sina stängsel.

Vildsvin borde gå att hägna ute med samma typ av stängsel som hägnar tamsvin inne; 2 lågt placerade eltrådar och ett bra elaggregat.

• Gilla
Sister ray och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Grässtrået får uthärda stötar varannan sekund 24 timmar om dygnet, inte konstigt att det vissnar, det är som droppen som urholkar stenen.

Det finns på youtube en del kuliga videos som visar effekten av elstängsel, folk som frivilligt håller i......
Protte

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo det är det. Vårt aggregat servar såväl kor som hästar och vildsvin. Det ger ca 6000V på tråden när stängslet är iordning och bränner av gräset så det räcker att man trimmar 1-2ggr per säsong.

Minsta dottern tog i tråden förra helgen. När hon fick första kyssen högg hon tag i storasyster som därmed fick en hon också. Visst blev det skrik och tandgnissel ett tag men det gick över fort.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Heij83
Nissens Nissens skrev:

Nu får du läsa på lite och sluta tro, det är inte 230v direkt från uttaget med full ampere.
Vanliga el stängsel som dödar gräs går att köra på bilbatteri.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:

Men jo det är det. Ungarna dör inte av hjärtstopp.

Vi får kanske gå tillbaka till taggtråd. De var ju så himla bra.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Men jo det är det. Ungarna dör inte av hjärtstopp.

Vi får kanske gå tillbaka till taggtråd. De var ju så himla bra.
De flesta klarar inte ett hjärtstopp.
Och du lyckades att inte besvara något jag frågade dig…

Nissens
Heij83 Heij83 skrev:
Nu får du läsa på lite och sluta tro, det är inte 230v direkt från uttaget med full ampere.
Vanliga el stängsel som dödar gräs går att köra på bilbatteri.
Bättre du läser tråden mer noggrant. Det krävs en del kräm för att döda gräset…

Nissens
john68 john68 skrev:
Jo, även ett litet aggregat som går på 12v batteri dödar gräs och mindre grenar som ligger an mot tråden.
Jaså, det var något nytt.
Gissar att du inte vuxit upp på landet.

Nissens Nissens skrev:
Jaså, det var något nytt.
Gissar att du inte vuxit upp på landet.
Bor på landet. Föder upp hästar sen 20 år tb. Har både 230 aggregat i hagarna runt huset och 12v i sommarhagen. :cool:

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bättre du läser tråden mer noggrant. Det krävs en del kräm för att döda gräset…
Man dödar inte gräset. Det bränns av vid tråden men är fortfarande grönt under. Du får inse att du inte har rätt här annars blir det löjligt. Ström från elstängsel är obehagligt men inte farligt för en frisk person.

• Gilla
komakino och 7 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
De flesta klarar inte ett hjärtstopp.
Och du lyckades att inte besvara något jag frågade dig…
Vi har privatister som satt upp elstängsel som man använder till tamboskap. Vildsvinen ger sig inte in på deras tomter.
Ovanför Kristianstad där svinen belägrade hela åkrar fick även samma stängsel, inga grisar efter det.

Hos vildsvinsuppfödaren har de lite stängsel runt sina grisar, ingen aning om han har el. Det såg inte så högt ut.

Men för att förtydliga, ungarna får inte hjärtstopp av den strömmen. För då hade man aldrig fått sälja elstängsel.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.