Hej!

Vi behöver hjälp!

Vi har en stor balkong i söderläge som vi njuter av under hela dagarna, och kvällarna vår till höst. Den sträcker sig längs hela husets långsida. Vi behöver också ha balkongdörrarna öppna för att kunna få ner temperaturen på övervåningen de varma dagarna. Vi har nu fått problem med skator som sitter på balkongen dagarna i ända och skriker, skränar och skitar ner. Igår hoppade dessutom en ung-skata in i huset genom dörren och flög runt i panik. Ja ni förstår... Vi måste få bort dem. Hur skrämmer vi bort dem effektivast?!
HJÄLP!!!!!

Skator är smarta så jag tror du kommer behöva olika system. Du kan sätta upp en rovfågel-liknande drake. Funkar nog några veckor. En uggleatrapp, smällar och ljud på olika sätt är andra lösningar. En remsa med piggar på räcket kan hjälpa en del men är kanske inte jättekul. Nät för balkongen likaså (finns svarta som inte syns jättemycket men ändå…)
J Juliabrink skrev:
Hej!

Vi behöver hjälp!

Vi har en stor balkong i söderläge som vi njuter av under hela dagarna, och kvällarna vår till höst. Den sträcker sig längs hela husets långsida. Vi behöver också ha balkongdörrarna öppna för att kunna få ner temperaturen på övervåningen de varma dagarna. Vi har nu fått problem med skator som sitter på balkongen dagarna i ända och skriker, skränar och skitar ner. Igår hoppade dessutom en ung-skata in i huset genom dörren och flög runt i panik. Ja ni förstår... Vi måste få bort dem. Hur skrämmer vi bort dem effektivast?!
HJÄLP!!!!!

CD-skivor.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
CD-skivor.
Aha! Du menar att man hänger upp CDskivor som solen reflekterar i?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! Du menar att man hänger upp CDskivor som solen reflekterar i?
Ja, det har jag på mitt trädäck.
Hjälper hos mig iallafall.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Cd-skivor funkar bäst på svalor. Bästa lösningen är luftgevär, när ett par stycken gått hädan fattar de andra galoppen och drar

• Gilla
Juliabr och 1 till
  • Laddar…
plastorm skulle ev funkar , men man får nog flytta ormen lite i mellanåt

Kanske skaffa katt?

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kanske skaffa katt?
Bra förslag!

Davidbagare
Ja, vår katt har tagit två av de skrikande skatorna som hängt på tomten. Kanske blivit lite mindre nu..

Jag har också byggt en slangbella som jag skjuter lekakulor med. Luftgeväret hade jag gärna använt, men tror grannarna kanske hade kollat snett då

Davidbagare
L lordi skrev:
Kanske skaffa katt?
…katten kan ju däremot också få dem att skrika ännu mer då de kör igång med sitt varningsläte så fort de ser den..

Davidbagare Davidbagare skrev:
…katten kan ju däremot också få dem att skrika ännu mer då de kör igång med sitt varningsläte så fort de ser den..
Så har vi det... Som sagt skator är smarta. På behörigt avstånd är det ett fasligt levande på skatorna när de varnar för katterna. Gärna tidigt på morgonen när katterna närmar sig huset efter nattens bravader.

Skator kan t o m anfalla katter som tagit en skata. det hände en av våra. De övriga katterna rörde de inte men just den som vi vet tog en skatunge blev hackad.

En nätdörr låter som en bra idé, får bort mygg och annat skräp på samma gång.
Ett angeldon laddat med knallkork funkade förr men jag vet inte om det säljs knallkork längre. Det var bara att dra en lina till utlösningsmekanismen och sen vänta. Poff.
Idag kanske en högtalare kan fylla samma funktion?

• Gilla
humpebumpe
  • Laddar…
JAg har en drake på tomten på ett långt spö som flyger i vinden.
Den håller alla fåglar borta men skatorna verkar fatta att det är fake då dom vågar hålla sig på ena sidan tomten iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.