Kvarterets mest hatade fågel har bygga-hus-säsong igen. Och tyvärr försöker ett par skator återigen anlägga bo just i trädet utanför mitt arbetsrum/sovrum.

Jag öppnar altandörren och då flyr de, men återvänder strax med sitt eviga fruktansvärda tjattrande. Börjar vid 7-tiden, alla dagar i veckan. Har rivit ner bo-bygget, om och om igen, samt hängt upp en låtsasorm och dvd-skivor (Lucky Luke fick offra sig).

Men de ger sig inte! Nu vill jag gärna höra mer tips på vad som får bort dessa varelser. Jag är öppen för det mesta som gör att jag aldrig mer behöver se och framförallt höra dessa studsande skrik-fågelskitar. Dock sådant som ändå inte innebär onödigt lidande för de unga tu.

Jag har använt 22lr hålspets med resultatet att dem inte kommer att störa någon igen. Men alla har ju inte den möjligheten.

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Jag har använt 22lr hålspets med resultatet att dem inte kommer att störa någon igen. Men alla har ju inte den möjligheten.
Ja, det är ganska tätt mellan hus och tomter här, tyvärr.. mycket lockande tanke annars. Hade ju passat med Lucky Luke-temat också.

Redigerat:
Jag var förra sommaren inne på att störa dom med en drönare, men av olika anledningar gick jag aldrig i mål med testet, men det borde funka.

• Gilla
gurra-g
  • Laddar…
Den som är mest envis vinner. Så fort du ser att de har börjat bygga igen går du dit och river ner allt. Plocka upp alla lösa grenar och kvistar och släng så att de inte kan återanvända dem.

Har de redan byggt färdigt och börjar lägga ägg kan du prova att köra upp ett kvastskaft rakt genom boet så att de inte kan ruva.

• Gilla
gurra-g
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Denna använde vi när vi hade problem med extremt mycket skator. Gick in i uterummen och norpade alla värmeljus.

[länk]
Och vad gör man med dem sen? :)

En tecknad, förvånad kyckling med stora ögon och röd kam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
cpalm
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Denna använde vi när vi hade problem med extremt mycket skator. Gick in i uterummen och norpade alla värmeljus.

[länk]
Aha... men då ska man alltså ha en lockfågel i, som gör att de blir nyfikna?

J
G gurra-g skrev:
Aha... men då ska man alltså ha en lockfågel i, som gör att de blir nyfikna?
Inte tvunget, men det är betydligt lättare.
Så när du fångat den första sätter du den i "lockfågel-buren". När nummer två är fångad sätter du den som lockfågeln, så inte samma fågel sitter trängd för länge. Effektivast är en lockfågel från ett annat revir.
Har lockat med hundmat och ägg.
Tänk på att inte vittja fällan förrän efter skymning, då de lär sig snabbt...
Ska det göras enligt alla regler så ska man lösa ett statligt jaktkort innan.

J
zarkov zarkov skrev:
Och vad gör man med dem sen? :)

[bild]
Håller den över kroppen med en hand och sen ett karateslag i nacken. Brukar använda en liten järnstång i stället, då jag upplever det som säkrare för snabb död. Tror jag har för mesiga karatehänder.

G gurra-g skrev:
Kvarterets mest hatade fågel har bygga-hus-säsong igen. Och tyvärr försöker ett par skator återigen anlägga bo just i trädet utanför mitt arbetsrum/sovrum.

Jag öppnar altandörren och då flyr de, men återvänder strax med sitt eviga fruktansvärda tjattrande. Börjar vid 7-tiden, alla dagar i veckan. Har rivit ner bo-bygget, om och om igen, samt hängt upp en låtsasorm och dvd-skivor (Lucky Luke fick offra sig).

Men de ger sig inte! Nu vill jag gärna höra mer tips på vad som får bort dessa varelser. Jag är öppen för det mesta som gör att jag aldrig mer behöver se och framförallt höra dessa studsande skrik-fågelskitar. Dock sådant som ändå inte innebär onödigt lidande för de unga tu.
Ibland kan det behövas lite tuffare metoder.
Skator är smarta fåglar, de brukar inte gilla att en familjemedlem hänger död i en gren under boet. Det är mycket avskräckande.

Tyvärr funkar endast att skjuta av dem.

Jag har haft ett par i drygt 10 år.

Störande och ger en regelbunden avspolning från exkrementer av trädäcket varje dag från 1 april till sista september.

Nissens
B Boende45 skrev:
Tyvärr funkar endast att skjuta av dem.

Jag har haft ett par i drygt 10 år.

Störande och ger en regelbunden avspolning från exkrementer av trädäcket varje dag från 1 april till sista september.
Nejdå, fällor fungerar bra också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.