undine
Hej!

Så, skulle flytta runt en masa möbler och trots tassar på precis allt lyckades det riva upp en skåra i golvet (ek-parkett). Googlade runt hur man gör; golvet annars är nice och vill inte byta ut eller slipa det i nuläget (slipa gör jag när jag flyttar i sådana fall). Läste att man kan använda olja och bikarbonat för att fräscha upp det. Testade det men nu är ju skåran mörkbrun. Oljan trängde ju in i träet och mörkade till det. Så golvet som är medium, har nu en linje som är mörkbrun. Yippie. Känns lagom roligt. Finns det något man kan göra åt det här? Ja, jag kommer på 100 grejer jag kunde gjort istället och jag har redan varit galet efterklok. Nu vill jag fokusera framåt. Vad kan jag ens göra åt det? Läste att man kan använda olika typer av pasta för att "måla i". Kruxet är ju att det är stavar, så varje stav har sin nyans. Torkar oljan in annars och det mörka försvinner?

Tips?
 
Tomture61
Finns en slags fet krita som läggs i skadan .
Om du vet fabrikatet på golvet så leta där tex.
Kährs har också ngt som kallas woodfiller.

För att ta bort oljan du la i så testa att rengöra med T-sprit .
Är golvet klarlackat och det enbart är en repa så nagellack, OBS nagellack brukar vara blankt .
 
Redigerat:
undine
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns en slags fet krita som läggs i skadan .
Om du vet fabrikatet på golvet så leta där tex.
Kährs har också ngt som kallas woodfiller.

För att ta bort oljan du la i så testa att rengöra med T-sprit .
Är golvet klarlackat och det enbart är en repa så nagellack, OBS nagellack brukar vara blankt .
Tack för konstruktivt svar!
Golvet är från 90-talet så jag vet inte tillverkaren :/ Jag skulle iofs kunna kolla med min brf.

Jaa jag har läst om sådana produkter man lägger i. Men finns inte de bara i typ en kulör? Det är ju olika stavar i golvet som påverkats :/

Jag testade t-röd men inget hände. Oljan kanske redan trängt in :(

Golvet är klarlackat, ja. Så att testa transparent nagellack?
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tomture61
Är repan enbart ytlig så funkar tex nagellack .
Är lacken på golvet ej blank så undvik nagellack.
 
undine
Om jag lägger nagellack ovanpå, förseglar inte det det mörka som blev av oljan?
 
Tomture61
Testa först T-sprit , du kan även lägga på tex potatismjöl för att suga upp oljan , över natten .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns en slags fet krita som läggs i skadan .
Om du vet fabrikatet på golvet så leta där tex.
Kährs har också ngt som kallas woodfiller.

För att ta bort oljan du la i så testa att rengöra med T-sprit .
Är golvet klarlackat och det enbart är en repa så nagellack, OBS nagellack brukar vara blankt .
Tror du tänker på typ sån ? https://www.byggmax.se/reparationsk...llK07PGplv49Sq_SvUjrtPW2thogFUTwaApykEALw_wcB
 
undine
Tomture61 Tomture61 skrev:
Testa först T-sprit , du kan även lägga på tex potatismjöl för att suga upp oljan , över natten .
Ah tack, jag testar potatismjöl.
T-röden hände det inget med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.