1 304 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Skråma i golv blev värre
Hej!
Så, skulle flytta runt en masa möbler och trots tassar på precis allt lyckades det riva upp en skåra i golvet (ek-parkett). Googlade runt hur man gör; golvet annars är nice och vill inte byta ut eller slipa det i nuläget (slipa gör jag när jag flyttar i sådana fall). Läste att man kan använda olja och bikarbonat för att fräscha upp det. Testade det men nu är ju skåran mörkbrun. Oljan trängde ju in i träet och mörkade till det. Så golvet som är medium, har nu en linje som är mörkbrun. Yippie. Känns lagom roligt. Finns det något man kan göra åt det här? Ja, jag kommer på 100 grejer jag kunde gjort istället och jag har redan varit galet efterklok. Nu vill jag fokusera framåt. Vad kan jag ens göra åt det? Läste att man kan använda olika typer av pasta för att "måla i". Kruxet är ju att det är stavar, så varje stav har sin nyans. Torkar oljan in annars och det mörka försvinner?
Tips?
Så, skulle flytta runt en masa möbler och trots tassar på precis allt lyckades det riva upp en skåra i golvet (ek-parkett). Googlade runt hur man gör; golvet annars är nice och vill inte byta ut eller slipa det i nuläget (slipa gör jag när jag flyttar i sådana fall). Läste att man kan använda olja och bikarbonat för att fräscha upp det. Testade det men nu är ju skåran mörkbrun. Oljan trängde ju in i träet och mörkade till det. Så golvet som är medium, har nu en linje som är mörkbrun. Yippie. Känns lagom roligt. Finns det något man kan göra åt det här? Ja, jag kommer på 100 grejer jag kunde gjort istället och jag har redan varit galet efterklok. Nu vill jag fokusera framåt. Vad kan jag ens göra åt det? Läste att man kan använda olika typer av pasta för att "måla i". Kruxet är ju att det är stavar, så varje stav har sin nyans. Torkar oljan in annars och det mörka försvinner?
Tips?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Finns en slags fet krita som läggs i skadan .
Om du vet fabrikatet på golvet så leta där tex.
Kährs har också ngt som kallas woodfiller.
För att ta bort oljan du la i så testa att rengöra med T-sprit .
Är golvet klarlackat och det enbart är en repa så nagellack, OBS nagellack brukar vara blankt .
Om du vet fabrikatet på golvet så leta där tex.
Kährs har också ngt som kallas woodfiller.
För att ta bort oljan du la i så testa att rengöra med T-sprit .
Är golvet klarlackat och det enbart är en repa så nagellack, OBS nagellack brukar vara blankt .
Redigerat:
Tack för konstruktivt svar!Tomture61 skrev:
Golvet är från 90-talet så jag vet inte tillverkaren :/ Jag skulle iofs kunna kolla med min brf.
Jaa jag har läst om sådana produkter man lägger i. Men finns inte de bara i typ en kulör? Det är ju olika stavar i golvet som påverkats :/
Jag testade t-röd men inget hände. Oljan kanske redan trängt in
Golvet är klarlackat, ja. Så att testa transparent nagellack?
Redigerat:
Tror du tänker på typ sån ? https://www.byggmax.se/reparationsk...llK07PGplv49Sq_SvUjrtPW2thogFUTwaApykEALw_wcBTomture61 skrev:
Klicka här för att svara