1 251 045 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag har inget emot Byggmax men har nu flera ggr på senaste sett rätt tokiga lass med tryckt virke. Alltid lastat inne och igenom bilen, en med spräckt ruta - troligen skett då de langat in virket.
Det är standard på de flesta lågprisbyggvaruhus. Överlast, fellastat, dåligt surrat, omärkt last, farlig last. Likadant varje gång jag är där. Tittar ofta på de som lastar korkat och skakar på huvudet (helst så de ser vad jag tänker)nikasp skrev:
En vettig människa försöker ju luska ut vikten för det man ska lasta, räknar ut hur mycket av varan du kan lasta och lägger det korrekt på släpet eller bilen för den delen.
Hämtade 1000st marksten förra året, ingen möjlighet att få hjälp med tungt släp och det var svindyr frakt. Så jag slet fint i värmen och allt låg pedantiskt på flaket.
Kom att tänka på en gång på Mantorp park när jag såg några puckon som lastat sin bil efter avslutad körning..
Istället för att spänna det främre spännbandet bakåt hade de spänt båda framåt på den sidan av bilen jag såg.. Okej, tänkte jag, då har de väl spänt banden på andra sidan bakåt då (inte första gången man sett folk göra så, det är inte rätt men brukar fungera ändå).. Sen ser jag hur de svänger runt och jag får bilens andra sida mot mig.. Och likadant där!
Jag börjar springa efter (så gott man nu kan göra det i högklackat och kortkort) och gapar och skriker och viftar med armarna, som tur var stannade de..
Men de bara kollade på mig som några fån när jag fint försökte säga att de spänt banden fel, med uppsynen "Men lilla gumman vad kan DU om sånt" typ.. Så jag upplyste dem om att de inte alls behövde lyssna på mig men att de inte skulle bli förvånade om de vid första kraftiga inbromsning inte längre hade någon bil på släpet utan i bagaget på dragbilen istället..
Sen gick jag därifrån utan att säga mer..
Hur resan hem gick vet jag inte, jag brydde mig inte om att vända mig om och kolla om de lyssnade på vad jag sa eller inte..
Istället för att spänna det främre spännbandet bakåt hade de spänt båda framåt på den sidan av bilen jag såg.. Okej, tänkte jag, då har de väl spänt banden på andra sidan bakåt då (inte första gången man sett folk göra så, det är inte rätt men brukar fungera ändå).. Sen ser jag hur de svänger runt och jag får bilens andra sida mot mig.. Och likadant där!
Jag börjar springa efter (så gott man nu kan göra det i högklackat och kortkort) och gapar och skriker och viftar med armarna, som tur var stannade de..
Men de bara kollade på mig som några fån när jag fint försökte säga att de spänt banden fel, med uppsynen "Men lilla gumman vad kan DU om sånt" typ.. Så jag upplyste dem om att de inte alls behövde lyssna på mig men att de inte skulle bli förvånade om de vid första kraftiga inbromsning inte längre hade någon bil på släpet utan i bagaget på dragbilen istället..
Sen gick jag därifrån utan att säga mer..
Hur resan hem gick vet jag inte, jag brydde mig inte om att vända mig om och kolla om de lyssnade på vad jag sa eller inte..
Såhär gick det för grannens staket idag när en VVS-firma tappade släpet där de fraktade en halvfull ICB på släpet. Tur i oturen att ingen skadades, vägen är en mycket popular bland motionärer och cyklister. Men just då var det ingen som passerade!
Min analys av det som hände är följande; initialt var förmodligen tanken bra placerad över/lite framför hjulaxeln, men precis utanför bild finns det en 90-graders kurva som dessutom lutar uppåt, och när de körde ut ur den så accelererade de samtidigt som släpet hoppar när det kör över hålen i asfalten. Detta gör att tanken glider bakåt i släpet och det blir negativt kultryck, vilket i sin tur leder till att de tappar släpet. Självfallet så låg inte säkerhetsvajern runt dragkroken... Så två fel i mina ögon, på tok för klent och för få spännband samt inte anslutit säkerhetsvajern!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min analys av det som hände är följande; initialt var förmodligen tanken bra placerad över/lite framför hjulaxeln, men precis utanför bild finns det en 90-graders kurva som dessutom lutar uppåt, och när de körde ut ur den så accelererade de samtidigt som släpet hoppar när det kör över hålen i asfalten. Detta gör att tanken glider bakåt i släpet och det blir negativt kultryck, vilket i sin tur leder till att de tappar släpet. Självfallet så låg inte säkerhetsvajern runt dragkroken... Så två fel i mina ögon, på tok för klent och för få spännband samt inte anslutit säkerhetsvajern!
Kraven på lastsurrningen är att den ska hålla vid körning. Man ska inte inbilla sig att någon last stannar kvar vid en krock.O oas skrev:Wow, det där är ju rätt illa.
Typ 30 OSB(?) och lika många gipsskivor under? Det är typ strax under 1 ton i lastvikt då. Två spännband klarar max 420 kg i förskjutning framåt och dessutom är det lastat för långt bak på släpet så tyngdpunkten blir fel (för lågt kultryck).
Spännbanden på bilden ser dessutom ut som klenare band, men svårt att säga på en bild...
Dessutom är banden dragna över sidolämmarna och sitter inte i lastöglorna... vid en eventuell krock så kommer sidolämmarna att böjas, och banden kommer att släppa skivorna...
Skrämmande att man möter såna här ekipage ute på vägarna hela tiden, blev omkörd igår i 100+ km/h av en snickarfirma med en ungefär likadant lastad vagn...
Jag tänker varje gång jag är på byggmax eller tippen att de har en "wall of shame" i fikarummet med bilder på korkade lastningar. Så är det säkert inte men tanken gör mig alltid lite glad.nikasp skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
"säkerhetsvajern runt dragkroken..."
Detta är intressant tycker jag.
Varför tror folk att man ska lägga vajern lite lätt runt kulan? Hoppar handsken av kulan kommer troligtvis även vajern göra samma sak.
Vajern skall helst krokas fast i något som inte är kroken. Skulle handsken hoppa av så ska vajern dra handbromsen på släpet och sen kommer vajern gå av pga alla krafter. Detta är iallafall tanken.
Nu är det tyvärr så att dagens infällbara krokar sällan har någon ögla att sätta vajern i. Min nymonterade fasta krok har det dock.
Skulle det inte finnas någon ögla så dra vajern runt infästet av kroken, inte krokhalsen, och dra åt! Ingen slapp ögla.
Nu med avtagbara krokar.. Ja vad säger man.. Skulle den lossa i infästet så hade det varit bra med en ögla i bilen.
Men vad spelar det för roll när favoritsläpet idag är ett pantburkplåts tjockt popnitat och obromsat släp. En vajer på ett obromsat släp har ju knapp någon funktion.
Kanske så biltillverkarna tänker
Detta är intressant tycker jag.
Varför tror folk att man ska lägga vajern lite lätt runt kulan? Hoppar handsken av kulan kommer troligtvis även vajern göra samma sak.
Vajern skall helst krokas fast i något som inte är kroken. Skulle handsken hoppa av så ska vajern dra handbromsen på släpet och sen kommer vajern gå av pga alla krafter. Detta är iallafall tanken.
Nu är det tyvärr så att dagens infällbara krokar sällan har någon ögla att sätta vajern i. Min nymonterade fasta krok har det dock.
Skulle det inte finnas någon ögla så dra vajern runt infästet av kroken, inte krokhalsen, och dra åt! Ingen slapp ögla.
Nu med avtagbara krokar.. Ja vad säger man.. Skulle den lossa i infästet så hade det varit bra med en ögla i bilen.
Men vad spelar det för roll när favoritsläpet idag är ett pantburkplåts tjockt popnitat och obromsat släp. En vajer på ett obromsat släp har ju knapp någon funktion.
Kanske så biltillverkarna tänker
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg