1 258 522 läst ·
5 643 svar
1259k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Självbyggare
· Stockholm
· 10 330 inlägg
Synd att polisen har tagit över taxis gamla växel, annars så hade det varit lönt att ringa när de som kör LGF släp på motorvägen är i farten.mexitegel skrev:
Det har väl ändå visats ett antal bilder på tappad last, tippade vagnar och båtar som lämnat trailern...?Farstatjej90 skrev:
Sen är ju rubriken "Skräckexempel på lastsurrning" och inte "Tappad last"... 🤪
Självbyggare
· Stockholm
· 10 330 inlägg
Vi är proaktiva i denna tråd!
Tråden där man gottar sig åt andras klantighet och olycka hittar du på andra mindre seriösa sociala medier. 😉
Tråden där man gottar sig åt andras klantighet och olycka hittar du på andra mindre seriösa sociala medier. 😉
Ingen aning, har inte läst tråden men det bästa sättet på internet att få veta något är att påstå något som är fel och bli rättad 😉T Testarn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 009 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 009 inlägg
Själv har jag vid några tillfällen sett folk som tappat last och min första tanke är inte att dra fram kameran då. Jag har mer än en gång stannat, hjälpt till att samla ihop grejerna och spänt fast det. Mer än en gång så har jag slitit fram spännremmar från bagageutrymmet och lämnat över. Folk undrar ehuru de ska kunna returnera den men jag brukar säga "behåll dem och använd när det behövs eller hjälp någon annan som behöver hjälp".
Kanske ska jag börja med kamera istället för att få mer till tråden?!
Jag har sett ett par saker genom åren som jag inte hunnit få bild på, exempelvis lånegallerkärran från Byggmax som man hade lastat rätt mycket virke ovanpå gallret på. Visserligen bra surrat då det fortfarande satt kvar där kärran låg på sidan i kurvan på motorvägs påfarten.
Eller de som köpt en ny fjädermadrass på Ikea och spänt fast den med mjuka sidan ned på taket enbart med gummistroppar (inget takräcke) och dessa var dragna genom bilens fönster. Den agerade segel ute på motorvägen. Det var ett under att den satt kvar så länge jag såg den. Jag hade bråttom förbi i alla fall.
Men eftersom jag var ensam i bägge dessa fall så kunde jag inte fotografera.
Jag har också sett släpvagnar som är så tungt lastade att de skrapar i skärmarna, inte så ovanligt faktiskt när folk köper betongprodukter på ByggMax (främst). Eller de som hade lastat hyllplan genom fönsterrutorna i baksätet. De lär ju inte legat kvar efter första svängen...
Eller de som köpt en ny fjädermadrass på Ikea och spänt fast den med mjuka sidan ned på taket enbart med gummistroppar (inget takräcke) och dessa var dragna genom bilens fönster. Den agerade segel ute på motorvägen. Det var ett under att den satt kvar så länge jag såg den. Jag hade bråttom förbi i alla fall.
Men eftersom jag var ensam i bägge dessa fall så kunde jag inte fotografera.
Jag har också sett släpvagnar som är så tungt lastade att de skrapar i skärmarna, inte så ovanligt faktiskt när folk köper betongprodukter på ByggMax (främst). Eller de som hade lastat hyllplan genom fönsterrutorna i baksätet. De lär ju inte legat kvar efter första svängen...
Du kan ju inte hjälpa folk utan att lägga ut det på sociala media, det sabbar algoritmen.Fairlane skrev:
Själv har jag vid några tillfällen sett folk som tappat last och min första tanke är inte att dra fram kameran då. Jag har mer än en gång stannat, hjälpt till att samla ihop grejerna och spänt fast det. Mer än en gång så har jag slitit fram spännremmar från bagageutrymmet och lämnat över. Folk undrar ehuru de ska kunna returnera den men jag brukar säga "behåll dem och använd när det behövs eller hjälp någon annan som behöver hjälp".
Vill man se tappad last så åk mot närmaste återvinningscentral. Vägkanten och -gren brukar visa tydlig spår.
Men man behöver ju inte surra lasten när man bara skall köra några hundra meter... 🤔Z z_bumbi skrev:
Inte alla som har dashcam.Farstatjej90 skrev:
Jag bor i närheten av en ÅVC och färdas väldigt ofta på landsvägen som passerar ÅVCn.
Hade jag haft en dashcam hade tråden varit fullständigt nerlusad med mina inlägg med klipp på fullständigt galet lastade ekipage, tappad last såsom soffor, halva köksinredningar och mycket annat kul.
T.ex. senaste bidraget är någon som transporterat någon form av kärl med vit färg som har skvätt ut lite lagom hela vägen mellan centralorten och ÅVCn, ca 6 km.
Husägare
· Jönköping
· 5 896 inlägg
Snälla skaffa en dashcam!!snaggletooth skrev:
Inte alla som har dashcam.
Jag bor i närheten av en ÅVC och färdas väldigt ofta på landsvägen som passerar ÅVCn.
Hade jag haft en dashcam hade tråden varit fullständigt nerlusad med mina inlägg med klipp på fullständigt galet lastade ekipage, tappad last såsom soffor, halva köksinredningar och mycket annat kul.
T.ex. senaste bidraget är någon som transporterat någon form av kärl med vit färg som har skvätt ut lite lagom hela vägen mellan centralorten och ÅVCn, ca 6 km.