1 250 968 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
P Prodigys skrev:
Ja, själva spärren låses fast. Men hur viktigt är det i praktiken? Jag har aldrig varit med om att ett spärren på ett spännt spännband trycke in och släpper av sig själv.
Handtagets läge/placering på spännbandets spännare har ingen betydelse för hur hårt spännbandet är draget. Om det står rakt upp eller ligger parallellt med spännbandet påverkar inget annat än att man lättare kan fastna på handtaget.P Prodigys skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Nja. Rent tekniskt sitter det en klack på handtaget som hindrar själva låset till rullen att röra sig. Men som sagt var har det ganska liten påverkan på säkerheten i praktiken. Är bandet spänt och korrekt låst så kan inte den där spärren lossna av sig själv i all fall.
Men visst, på billiga tunna spännband där spännaren är gjord av tunn plåt kan lätt den där spärren hamna snett och då är det kanske bra att försöka vika in handtaget helt för att verifiera att spärren sitter som den ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 075 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 075 inlägg
Minns det inte från mitt BE heller, från ett par år bak. Min OCD förbjuder mig att lämna en spännare öppen, men hade inte koll på att det kan finnas en låsning/säkring kopplad till det läget.Fairlane skrev:
Jag vet inte hur den förhåller sig till hur det lärs ut i Sverige men den har underlättat för mig.
Jag rullar fortfarande upp på ett annat sätt när jag är klar då jag inte har en låda för banden. Det är också mindre behov av att kasta högt med en vanlig släpvagn.
Jag rullar fortfarande upp på ett annat sätt när jag är klar då jag inte har en låda för banden. Det är också mindre behov av att kasta högt med en vanlig släpvagn.