Kultrycket kanske inte ligger så högt heller, minskar slitaget på dämpningen!

• Haha
  • Gilla
sillan och 2 till
  • Laddar…
Den ena spännaren är inte heller stängd ordentligt och jag skulle tro utifrån alla andra fel att det bara handlar om en överfallsspänning.

P Prodigys skrev:
Den ena spännaren är inte heller stängd ordentligt och jag skulle tro utifrån alla andra fel att det bara handlar om en överfallsspänning.
Ingen fara, det är så tungt att det ligger still ändå...
Många som tror att det är så.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Den ena spännaren är inte heller stängd ordentligt
Har det någon betydelse för lastsäkringen?

useless useless skrev:
Har det någon betydelse för lastsäkringen?
Är inte spännaren låst kan bandet lossna och då tappar det all sin lastsäkrande förmåga. Kanske inte händer så ofta men det är möjligt och väldigt lätt att åtgärda.

P Prodigys skrev:
Är inte spännaren låst kan bandet lossna och då tappar det all sin lastsäkrande förmåga. Kanske inte händer så ofta men det är möjligt och väldigt lätt att åtgärda.

Ja, själva spärren låses fast. Men hur viktigt är det i praktiken? Jag har aldrig varit med om att ett spärren på ett spännt spännband trycke in och släpper av sig själv.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Handtagets läge/placering på spännbandets spännare har ingen betydelse för hur hårt spännbandet är draget. Om det står rakt upp eller ligger parallellt med spännbandet påverkar inget annat än att man lättare kan fastna på handtaget.

Skärmbild 2026-04-16 081031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R roli skrev:
Handtagets läge/placering på spännbandets spännare har ingen betydelse för hur hårt spännbandet är draget. Om det står rakt upp eller ligger parallellt med spännbandet påverkar inget annat än att man lättare kan fastna på handtaget.

[bild]

Nja. Rent tekniskt sitter det en klack på handtaget som hindrar själva låset till rullen att röra sig. Men som sagt var har det ganska liten påverkan på säkerheten i praktiken. Är bandet spänt och korrekt låst så kan inte den där spärren lossna av sig själv i all fall.
Men visst, på billiga tunna spännband där spännaren är gjord av tunn plåt kan lätt den där spärren hamna snett och då är det kanske bra att försöka vika in handtaget helt för att verifiera att spärren sitter som den ska.

spännare.png
Skapa konto

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
Man ska trycka ihop spännaren punkt

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Ingen fara, det är så tungt att det ligger still ändå...
Många som tror att det är så.
Och att det är låg tyngdpunkt...

• Haha
Gimp
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Man ska trycka ihop spännaren punkt
Vill minnas att det var en viktig punkt i kontrollen av lastsäkringen när jag tog BE

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Prodigys skrev:
Vill minnas att det var en viktig punkt i kontrollen av lastsäkringen när jag tog BE
Intressant. Jag tog BE i höstas och har inget minne av att det någonsin nämndes. Kollade lite snabbt på teoridelen i den app som användes och det står inget om det.

Karrock
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Jag tog BE i höstas och har inget minne av att det någonsin nämndes. Kollade lite snabbt på teoridelen i den app som användes och det står inget om det.
Minns det inte från mitt BE heller, från ett par år bak. Min OCD förbjuder mig att lämna en spännare öppen, men hade inte koll på att det kan finnas en låsning/säkring kopplad till det läget.

Jag vet inte hur den förhåller sig till hur det lärs ut i Sverige men den har underlättat för mig.

Jag rullar fortfarande upp på ett annat sätt när jag är klar då jag inte har en låda för banden. Det är också mindre behov av att kasta högt med en vanlig släpvagn.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
IMG_6140.jpeg
Skapa konto

Från Instagram

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.