1 207 351 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
2,60m gäller inte bara kyltransporter. Utan temperatrureglerade fordon dvs även värmetransporter.
Att de måste vara bredare är för att tre eur pallar ska gå in 80cm x 3 = 2,40cm + 5cm = minsta inre mått 2,45m
Yttermått på lastbilar utan temperaturreglering är max 2,55m =5cm tjocka skåpsidor.
7,5cm cm tjocka sidor på isolerade skåp.
Fordon med kopplat släp ska kunna svänga med fulla rattutslag vid färd framåt utan att fordon eller last tar i varandra. Annars körförbud på plats vid kontroll.
Att de måste vara bredare är för att tre eur pallar ska gå in 80cm x 3 = 2,40cm + 5cm = minsta inre mått 2,45m
Yttermått på lastbilar utan temperaturreglering är max 2,55m =5cm tjocka skåpsidor.
7,5cm cm tjocka sidor på isolerade skåp.
Fordon med kopplat släp ska kunna svänga med fulla rattutslag vid färd framåt utan att fordon eller last tar i varandra. Annars körförbud på plats vid kontroll.
Vet du hur det är, om nån kontrollerar att det verkligen är ett kyl/frys/värme-ekipage? Jag har hört ryktas att det monteras gamla aggregat på vanliga skåp för att få utnyttja den större bredden. Normala lastbilar är ju 2.60.H HSP skrev:2,60m gäller inte bara kyltransporter. Utan temperatrureglerade fordon dvs även värmetransporter.
Att de måste vara bredare är för att tre eur pallar ska gå in 80cm x 3 = 2,40cm + 5cm = minsta inre mått 2,45m
Yttermått på lastbilar utan temperaturreglering är max 2,55m =5cm tjocka skåpsidor.
7,5cm cm tjocka sidor på isolerade skåp.
Fordon med kopplat släp ska kunna svänga med fulla rattutslag vid färd framåt utan att fordon eller last tar i varandra. Annars körförbud på plats vid kontroll.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Är det så hårda regler? Läser man om modulsystemet så står det:H HSP skrev:
"... Det ska dessutom gå att svänga med fullt hjulutslag på dragfordonets framaxel utan att påbyggnaderna tar i varandra.
Uppfylls inte kraven är högsta tillåten hastighet 40km/tim."
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 406 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 406 inlägg
Jag såg en hantverkarbil med ett båtsläp efter igår. Tänkte inte på hur lastsäkringen såg ut, men ekipaget kanske kvalar in här ändå. Det såg ut att vara ett så kallat efterfordon som båten var lastad på - det var en obromsad vagn utan registreringsskylt och det hängde en LGF-skylt på aktern. Ekipaget framfördes på en väg där man fick köra högst 70 km/h.
Jaha, vad är det med det då, kan man undra, om man inte känner till ett par saker till:
70-begränsningen berodde på vägarbete på motorvägen (!).
Ekipaget framfördes i c:a 70 km/h.
Föraren kanske inte hade något körkort, hade Farbror Blå sett det där hade han nog inte haft det kvar iaf.
Jaha, vad är det med det då, kan man undra, om man inte känner till ett par saker till:
70-begränsningen berodde på vägarbete på motorvägen (!).
Ekipaget framfördes i c:a 70 km/h.
Föraren kanske inte hade något körkort, hade Farbror Blå sett det där hade han nog inte haft det kvar iaf.
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
Jaha, för det är väl troligt att man svänger fullt i hastigheter över 40km/h ?!?!?useless skrev:
Så blir det när personer som inte förstår sätter regler.
Det är vid regbesiktning de mäter i första hand. Det görs normalt en gång. Eller vid ombyggnad. Har inte hört att de mätt någon bil vid annat tillfälle. Kanske om det sker en stor olycksutredning där man misstänker brister eller avvikelser i fordonet...K Kirre2 skrev:
Står tex. Skåp-kylaggregat i regbevis på äldre lastbilar. Kikade på en FL6 från - 00 & bredd 2,60. Hittade en lika - 01utan kylaggregat bredd 2,55.
Vet att besiktningen verkar ha koll om det sitter kylaggregat på fordonen efter som de frågar om täthetsprotokoll på kylaggregat om de rymmer mer än 3kg kylmedie. Men det går lika bra att visa upp ett intyg att aggregatet är tömt. Och då är skåpet inte temperaturkontrollerat mer. Det verkar vara ok.
Tar man bort hela aggregatet då ska registreringsbesiktning ske. Har ingen aning om fordonet blir underkänt pga skåpets bredd vid det tillfället.
Har för mig att undantaget endast gäller modulsystemet. Kan ha fel där.useless skrev:
Nej man svänger inte fullt i höga hastigheter.Gimp skrev:
Men när ska gränsen gå, får de ta i vid 1/2 hjulutslaget, 1/4 hjulutslaget, 1/8hjulutslag etc.
Då har lagstiftaren gjort det enkelt tar det i vid modulsystemet då är det 40km/h som gäller. Enkelt att kontrollera lätt att bedömma. Både för chaufför och polis.
Tar man bort aggregatet borde det ju inte vara några problem med bredden. Jag tänkte mera tvärtom, du har en helt normal 2.60-lastbil, köper ett gammalt kylaggregat på skroten och sätter dit och kör som 25.25, utan någon extra isolering i skåpet och utan att nånsin köra tempererat gods. Skulle det fungera?H HSP skrev:Det är vid regbesiktning de mäter i första hand. Det görs normalt en gång. Eller vid ombyggnad. Har inte hört att de mätt någon bil vid annat tillfälle. Kanske om det sker en stor olycksutredning där man misstänker brister eller avvikelser i fordonet...
Står tex. Skåp-kylaggregat i regbevis på äldre lastbilar. Kikade på en FL6 från - 00 & bredd 2,60. Hittade en lika - 01utan kylaggregat bredd 2,55.
Vet att besiktningen verkar ha koll om det sitter kylaggregat på fordonen efter som de frågar om täthetsprotokoll på kylaggregat om de rymmer mer än 3kg kylmedie. Men det går lika bra att visa upp ett intyg att aggregatet är tömt. Och då är skåpet inte temperaturkontrollerat mer. Det verkar vara ok.
Tar man bort hela aggregatet då ska registreringsbesiktning ske. Har ingen aning om fordonet blir underkänt pga skåpets bredd vid det tillfället.
Antar att det inte är värt den extra kostnaden, om det måste kopplas in och besiktas och så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var rätt kul idag.... Egentligen kanske inte något riktigt skräckexempel men det kan bli farligt om ballongerna plötsligt släpper och skymmer sikten för bakomvarande (jag körde om strax efter att min fru tagit bilden).
