D Daniel 109 skrev:
Det gäller dessutom bara kyltransporter.
Va?
 
Jag har för mig att det var ett specialfall med kyltransporter just för att de har kylmaskineriet fram på skåpet.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att det var ett specialfall med kyltransporter just för att de har kylmaskineriet fram på skåpet.
Men framför skåpet har de en hytt... (än så länge)
25,25 meter är längsta fordonslängd utan dispans så i teorin borde det vara ok att köra flaggstänger på takräcket så länge man flaggar utsticket och inte överskrider max taklast
/M
 
24 meter är längsta fordonslängd utan speciella krav. Läs min länk ovan...
 
  • Gilla
Strommenpeter och 2 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Men framför skåpet har de en hytt... (än så länge)
25,25 meter är längsta fordonslängd utan dispans så i teorin borde det vara ok att köra flaggstänger på takräcket så länge man flaggar utsticket och inte överskrider max taklast
/M
Nja, när du hänger den på en dolly efter en lastbil så påverkar det totallängden.
 
Största anledningen till 25.25 långa fordon är timmertransporterna och de lär knappast ha något kylaggregat.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Det verkar vara nya längd regler. Jag tror att det var specifikt kyltransporter när längre ekipage förts kom.
 
Det var väl så att när vi gick med i EU så ansågs det vara konkurrensfördelar för våra transporter på 24 meter gentemot övriga EU som vanligen hade regeln 18 meter så då konstruerades detta så att utländska bilar skulle kunna efter sina bilar koppla en dolly och en 13,6 meters trailer när dessa korsade gränsen. Sedan har väl detta utvecklats och givit oss linkar och annat till det modulsystem som länkats till.

Timmerbilar har väl kommit upp till diskussion på senare tid eftersom man av miljöskäl vill få på en trave till och pratar väl då om kombinationer på 30 meter och 90 ton.
Kylaggregat har mig veterligen aldrig påverkat längden.
 
  • Gilla
111111 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
EU .. ptfhh.

Jag säger bara, Australien.
roadtrain_2.jpg

83182e6d50ae41ad6f55f45e76a28a2d.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
ichigo och 7 till
  • Laddar…
Bah, men backa kan dom inte! :p
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Det var väl så att när vi gick med i EU så ansågs det vara konkurrensfördelar för våra transporter på 24 meter gentemot övriga EU som vanligen hade regeln 18 meter så då konstruerades detta så att utländska bilar skulle kunna efter sina bilar koppla en dolly och en 13,6 meters trailer när dessa korsade gränsen. Sedan har väl detta utvecklats och givit oss linkar och annat till det modulsystem som länkats till.

Timmerbilar har väl kommit upp till diskussion på senare tid eftersom man av miljöskäl vill få på en trave till och pratar väl då om kombinationer på 30 meter och 90 ton.
Kylaggregat har mig veterligen aldrig påverkat längden.
Det är helt korrekt och timmerbilar har inget behov av längre fordon med dagens viktregler. Det är väl tvärtom så att man vill ha så korta ekipage som möjligt i skogen
 
D Daniel 109 skrev:
Det verkar vara nya längd regler. Jag tror att det var specifikt kyltransporter när längre ekipage förts kom.
Det som gäller kyltransporter är att de får vara 2.60 breda till skillnad mot andra 25,25-ekipage som bara får vara 2.55. Detta för att kylbilar har tjockare väggar i skåpet pga isolering. Det skulle bli för lite plats inuti annars.
Men ändå en konstig regel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det som gäller kyltransporter är att de får vara 2.60 breda till skillnad mot andra 25,25-ekipage som bara får vara 2.55. Detta för att kylbilar har tjockare väggar i skåpet pga isolering. Det skulle bli för lite plats inuti annars.
Men ändå en konstig regel.
Japp, utrymmet är viktigt, om du minskar inåt så får du inte in 3 pall i bredd (2 på tvären).
 
  • Gilla
Boxer63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.