1 207 351 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Gör det? Det enda jag hittar är att kyltransporter får vara bredare.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Modulsystem/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Modulsystem/
Jag har för mig att det var ett specialfall med kyltransporter just för att de har kylmaskineriet fram på skåpet.
Men framför skåpet har de en hytt... (än så länge)D Daniel 109 skrev:
25,25 meter är längsta fordonslängd utan dispans så i teorin borde det vara ok att köra flaggstänger på takräcket så länge man flaggar utsticket och inte överskrider max taklast
/M
Nja, när du hänger den på en dolly efter en lastbil så påverkar det totallängden.M mgranbom skrev:
Det verkar vara nya längd regler. Jag tror att det var specifikt kyltransporter när längre ekipage förts kom.
Det var väl så att när vi gick med i EU så ansågs det vara konkurrensfördelar för våra transporter på 24 meter gentemot övriga EU som vanligen hade regeln 18 meter så då konstruerades detta så att utländska bilar skulle kunna efter sina bilar koppla en dolly och en 13,6 meters trailer när dessa korsade gränsen. Sedan har väl detta utvecklats och givit oss linkar och annat till det modulsystem som länkats till.
Timmerbilar har väl kommit upp till diskussion på senare tid eftersom man av miljöskäl vill få på en trave till och pratar väl då om kombinationer på 30 meter och 90 ton.
Kylaggregat har mig veterligen aldrig påverkat längden.
Timmerbilar har väl kommit upp till diskussion på senare tid eftersom man av miljöskäl vill få på en trave till och pratar väl då om kombinationer på 30 meter och 90 ton.
Det är helt korrekt och timmerbilar har inget behov av längre fordon med dagens viktregler. Det är väl tvärtom så att man vill ha så korta ekipage som möjligt i skogenceson skrev:
Det var väl så att när vi gick med i EU så ansågs det vara konkurrensfördelar för våra transporter på 24 meter gentemot övriga EU som vanligen hade regeln 18 meter så då konstruerades detta så att utländska bilar skulle kunna efter sina bilar koppla en dolly och en 13,6 meters trailer när dessa korsade gränsen. Sedan har väl detta utvecklats och givit oss linkar och annat till det modulsystem som länkats till.
Märkligt att det skall ta så lång tid för vissa att få igenom saker
https://www.tidningenproffs.se/nyhe...l-ha-32-metersekipage-i-eu-for-miljons-skull/
Det som gäller kyltransporter är att de får vara 2.60 breda till skillnad mot andra 25,25-ekipage som bara får vara 2.55. Detta för att kylbilar har tjockare väggar i skåpet pga isolering. Det skulle bli för lite plats inuti annars.D Daniel 109 skrev:
Men ändå en konstig regel.
Japp, utrymmet är viktigt, om du minskar inåt så får du inte in 3 pall i bredd (2 på tvären).K Kirre2 skrev: