1 251 053 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
En gasflaska är inte så tung, det kunde lika gärna vara vikt inne i lådorna.G GammelMan99 skrev:Skulle tycka att det var ganska vansinnigt att sätta fast en tung glasflaska stående bakom lastsystemet, den skulle ha monterats i ett separat fäste direkt i bilen, helst liggande och fäst i golvet som är det starkaste att fästa i.
Sen såg det systemet inte ut så kraftigt om man jämför med t.ex. Edströms så frågan är ju om det ens är tänkt (och godkänt) att det ska klara av en tung glasflaska på det sätt som det var i filmen.
Hade gasflaskan inte varit fastspänd bakom lastsystemet så hade det säkert blivit ett helt annat resultat.
Det finns även skruvstycken och tunga verktyg. Tyvärr innebär verkligheten mer än en gasflaska och två kabelrullar i en bil.
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 277 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 277 inlägg
Javisst, har själv kört såna bilar med elektrikerutrustning så visst vet jag att det inte alltid är full ordning där bak.Jonas Persson skrev:
Att du påstår att en så pass stor glasflaska "inte är så tung" visar mer på att du aldrig provat lyfta en eller vet vad den väger, en gasolflaska som är 123 cm hög (typ den i filmen) väger 38 kg tom + 45 kg gasol så 83 kg om den är full, andra gaser kan väga mer eller mindre.
Work system har jag för mig är krocktestat i 50km/h vilket är lite lågt i mitt tycke men bättre än inget.Jonas Persson skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Dåld reggplåt har msn nog snurrat landet runt runt ett psr varv iaf, aldrig blivit stoppad eller fått böter för det.
Några exempel
Bagage luckan öppen med utsickande last.
Sand/salt spridare på lastbilen
Båtvagn, arbetsbod m.fl.
Utstickande last med bil/lastbil och på släp.
Har aldrig haft några problem med farbror blå
Dom är skinkigare på hur lasten är fastspänd och att man följer regler/lagar vad gäller belysning och utmärkning av lasten
Några exempel
Bagage luckan öppen med utsickande last.
Sand/salt spridare på lastbilen
Båtvagn, arbetsbod m.fl.
Utstickande last med bil/lastbil och på släp.
Har aldrig haft några problem med farbror blå
Dom är skinkigare på hur lasten är fastspänd och att man följer regler/lagar vad gäller belysning och utmärkning av lasten
Skulle jag köra med 50 kilo tjack och en bössa i skuffen så hade jag bara sagt att jag ingen har och så ta boten. Då finns ingen anledning att titta efter den i skuffen.P Peter_Ker skrev:
Tyvärr har jag ingen bild på detta då jag körde och resten av familjen sov...
Är rönnbär godkända som flagga/markering på utstickande last?
I så fall gjorde nog trädgårdsmästaren som jag kom ifatt inte så mycket för, för det stack ut en hel rönn gott och väl en meter bakom bilen. Gott om rönnbär var det på den också
Är rönnbär godkända som flagga/markering på utstickande last?
I så fall gjorde nog trädgårdsmästaren som jag kom ifatt inte så mycket för, för det stack ut en hel rönn gott och väl en meter bakom bilen. Gott om rönnbär var det på den också