Jonas Persson
G GammelMan99 skrev:
Skulle tycka att det var ganska vansinnigt att sätta fast en tung glasflaska stående bakom lastsystemet, den skulle ha monterats i ett separat fäste direkt i bilen, helst liggande och fäst i golvet som är det starkaste att fästa i.
Sen såg det systemet inte ut så kraftigt om man jämför med t.ex. Edströms så frågan är ju om det ens är tänkt (och godkänt) att det ska klara av en tung glasflaska på det sätt som det var i filmen.
Hade gasflaskan inte varit fastspänd bakom lastsystemet så hade det säkert blivit ett helt annat resultat.
En gasflaska är inte så tung, det kunde lika gärna vara vikt inne i lådorna.

Det finns även skruvstycken och tunga verktyg. Tyvärr innebär verkligheten mer än en gasflaska och två kabelrullar i en bil.

G
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En gasflaska är inte så tung, det kunde lika gärna vara vikt inne i lådorna.

Det finns även skruvstycken och tunga verktyg. Tyvärr innebär verkligheten mer än en gasflaska och två kabelrullar i en bil.
Javisst, har själv kört såna bilar med elektrikerutrustning så visst vet jag att det inte alltid är full ordning där bak.
Att du påstår att en så pass stor glasflaska "inte är så tung" visar mer på att du aldrig provat lyfta en eller vet vad den väger, en gasolflaska som är 123 cm hög (typ den i filmen) väger 38 kg tom + 45 kg gasol så 83 kg om den är full, andra gaser kan väga mer eller mindre.

En gasflaska är inte så tung
Det där var ju ett påstående från någon som helt klart inte vet vad han pratar om!

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som ”Bosse get” på Öland, han bötfällde sin fru för att hon cyklade utan lyse i byn när det var mörkt (sägs det iaf).
Minns jag rätt så bötfällde vår sin mamma för något :P

Obehagligt med hantverkarnas hyllor som bevisligen inte håller för vad man tror. Finns det krocktestade förvaringssystem för hantverksbilar? Troligen inte då ingen har råd att krocktesta sina system, utan bara gissar att det är tillräckligt robust.
Work system har jag för mig är krocktestat i 50km/h vilket är lite lågt i mitt tycke men bättre än inget.

Cheesen
P Prodigys skrev:
Work system har jag för mig är krocktestat i 50km/h vilket är lite lågt i mitt tycke men bättre än inget.
Har aldrig sett en hantverkare köra så sakta...

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har aldrig sett en hantverkare köra så sakta...
Jodå, varje morgon! Jag hamnar alltid bakom nån långsam hantverkare. De har tydligen betalt så fort de sätter sig i bilen.... ;)

Buske/ris (!?) på väg till återvinningen, lite oklart hur mycket ris det var från början, men desto mer som tappas på vägen desto mindre att slänga på återvinningsstationen :cool:

Bil överlastad med buskar, ris på väg, Lidl-skylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Buske/ris (!?) på väg till återvinningen, lite oklart hur mycket ris det var från början, men desto mer som tappas på vägen desto mindre att slänga på återvinningsstationen :cool:

[bild]
När jag såg bilden tänkte jag att den bilen skulle passa perfekt in i filmen ”Repmånad ”!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
wildeside
Dåld reggplåt har msn nog snurrat landet runt runt ett psr varv iaf, aldrig blivit stoppad eller fått böter för det.
Några exempel
Bagage luckan öppen med utsickande last.
Sand/salt spridare på lastbilen
Båtvagn, arbetsbod m.fl.
Utstickande last med bil/lastbil och på släp.
Har aldrig haft några problem med farbror blå
Dom är skinkigare på hur lasten är fastspänd och att man följer regler/lagar vad gäller belysning och utmärkning av lasten

P Peter_Ker skrev:
Ett klassiskt knep av snuten när de vill kolla bilen. Ett tips till skurkarna är att ha varningstriangeln lättillgänglig i framsätet.
Skulle jag köra med 50 kilo tjack och en bössa i skuffen så hade jag bara sagt att jag ingen har och så ta boten. Då finns ingen anledning att titta efter den i skuffen.

• Gilla
  • Haha
possum77 och 5 till
  • Laddar…
Tyvärr har jag ingen bild på detta då jag körde och resten av familjen sov...

Är rönnbär godkända som flagga/markering på utstickande last?

I så fall gjorde nog trädgårdsmästaren som jag kom ifatt inte så mycket för, för det stack ut en hel rönn gott och väl en meter bakom bilen. Gott om rönnbär var det på den också :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Stack det bara ut en meter så behövs ingen märkning.

Är dessutom lasten väl synlig behöver den inte märkas ut extra med exempelvis flagga.

Kanske därav de röda rönnbären? ;)

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.