Cheesen
C cpalm skrev:
Ja, bisarrt nog verkar regeln vara att totala längden inte får överstiga 24 meter.
Intressant upplevelse att köra omkring med en 24-meters flaggstång på taket... :thinking:
Ja tänk om jag hade haft en bild på f.d. grannens flaggstångsleverantör.
Han kom med en Lada niva, med en 12 m flaggstång på taket. Att sen gubben måste ha vart närapå blind gjorde inte leveransen mindre minnesvärd, glasögonen såg ut som om dom var från en fruktsodaflaskbotten.
Hörde senare ett rykte att samma leverantör kilat in en flaggstång mellan två trafikljusstolpar i Östersund, tvivlar inte ett ögonblick på sanningshalten i det ryktet.

• Ledsen
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
IMG_1173_www.jpg
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Förvisso 10 år sedan nu och han blev stoppad på motorvägen av polisen men detta är nog en av de värsta lastningarna jag sett!

Den värsta jag sett har jag tyvärr inte bild på men det var en som körde hem 3 pallar cellplast på höjden.. :crysmile:
Det kanske var mig du såg! Fast detta var faktiskt helt ok lastat och surrat. Minns inte riktigt om det var färdigsurrat på denna bild, tror jag hade några extra ”just in case” band också.

• Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

Det kanske var mig du såg! Fast detta var faktiskt helt ok lastat och surrat. Minns inte riktigt om det var färdigsurrat på denna bild, tror jag hade några extra ”just in case” band också.
Haha, hade kunnat vart det men i detta fallet var det i Skåne, bilsläp o en Navara som dragbil ;) och ditt tkr jag nog ändå såg välplastat/bandat ut! När jag körde förbi honom var det dessutom halvstorm ute (y)

• Gilla
Nellys_husse och 1 till
  • Laddar…
Ok. Körde från täby till södra stockholm med det där, men höll mig borta från vissa kritiska vägpartier då jag inte var så sugen att vara med på trafiknyheterna. Det gick iaf bra och allt satt fast som planerat vid framkomst.

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Hade en 120 cm hög stapel av isolering på taket en gång. förvisso en kortare sträcka men vindlasterna var en ständig källa till oro (kröp fram i 30 km/h) :-)

Ja ibland är man lite mer våghalsig än vad man kanske borde vara!

Har själv varit ute o kört med tomt kåpsläp när stormen Urd drog in 2016. Det var rejält obehagligt.. Man kände hur det tog tag i släpet så kröp fram i 40km/h men vinden tog ändå släpet och snurra runt hela bilen.

Nu var la detta extrema förhållanden men det är värt att tänka 2ggr innan man går vidare med sin dumsnåla lastning för det kan sluta riktigt illa, jag har iaf lärt mig min läxa! :sweat:

• Gilla
  • Ledsen
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

Personbil med släpvagn lastad med två långa bjälkar som sträcker sig över bilens baklucka, säkrade för transport på landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Plätt Fia och 5 till
  • Laddar…
Svårt att bedömma på bilden. Men det är inte omöjligt att kravet uppfylls. Det ser inte så illa ut.

• Gilla
Mrs Flyte och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Svårt att bedömma på bilden. Men det är inte omöjligt att kravet uppfylls. Det ser inte så illa ut.
Nä, de där bockarna borde ju klara lite krafter i längdriktningen?

Man ser ju ofta folk som lastar ganska mycket "ovanpå" lämmarna på mindre släp, och tom. ovanpå gallret, när det är en gallerkärra ... Det kan ju omöjligen klara mycket alls?

• Gilla
WilleR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Såg "någon" våghalsig som körde hem denna Hörmann LPU42 5000x2000 i RAL 8004 igår, motorn var en SupraMatic E...

• Hörmann LPU42 garageport i RAL 8004 på släpvagn parkerad utomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Lämnar den här bilden här.

• Gul Volvo grävmaskin, blå lastbil och röd bil framför staplade fraktcontainrar på en grusplan.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
Haha, underbara bilder. Jag har svårt att bli upprörd över dessa tokiga sätt att lasta även om det naturligtvis ser livsfarligt ut i vissa fall. Väljer att se det komiska. :crysmile:

• Gilla
JeppeKa och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Lämnar den här bilden här.
Maxlast: 1210 kg. Det är väl ingen risk att den där plåtsaxen (?) väger över det? :crysmile:
Verkar som den är reggad för B-kort tom... :geek:

Redigerat:
  • Haha
leffe-e
  • Laddar…
Cheesen
T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Jag tror dina spännband var för klena, tror nämligen inte att den lasten ens hade klara 50% bakåt. Bockarna hade behövt förankras framåt/Bakåt med band för att uppnå lastsäkringen du strävade efter, alternativt hade grövre band behövts. Om ett rådjur hoppat ut framför bilen och du behövt bromsa hade du lika gärna kunnat ha plankorna genom bakrutan, då det lilla bandet bak antagligen gått av och bockarna tippat framåt. Tippningsrisk är lite svårare att beräkna men jag skulle tippa att ett fyratons band där bak borde ha räckt då det ger ca 300 kg tippvikt i ditt exempel och ett tvåtonsband där framme. Lasten borde ha vägt runt 175 kg med hög tyngdpunkt.

• Gilla
  • Wow
Limpan4all och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, de där bockarna borde ju klara lite krafter i längdriktningen?
Det var min bedömning också. Men det är klart, det är hemmabyggda bockar och inte godkända för något. Visst skulle det i teorin kunna vara så att de vek sig framåt vid en frontalkrock.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man ser ju ofta folk som lastar ganska mycket "ovanpå" lämmarna på mindre släp, och tom. ovanpå gallret, när det är en gallerkärra ... Det kan ju omöjligen klara mycket alls?
Detta ger mig klåda på allvar. Finns det ett enda gallersläp där gallrena inte går att plocka bort? Varför gör man det inte?? Det verkar vara nästan standard att man slänger 4 meter långa brädor över den bakre grinden och så ner i släpet, så får de sticka upp&ut där bak. Över hälften av vikten ligger då på det bakre gallret. Negativt kultryck som följd.
Såg faktiskt ett sådant ekipage en morgon vid motorvägens kant, bil och släp separerade från varandra, pekandes åt lite slumpmässigt håll. Hoppas någon lärde sig något och dessutom blev bötfälld.

• Gilla
  • Arg
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.