R
T tompaah7503 skrev:
Något mer man inte borde få sälja är bilar som kan köras i högre hastighet än rådande hastighetsbegränsning. Med modern teknik borde detta vara simpelt.
Sitter du i byggnadsnämden?

• Haha
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ja, var den finns den kurviga 90-vägen till att börja med?

Inte ens vägar med 80 km/h som hastighetsbegränsning är idag särskilt kurviga av sig.
Nu skrev jag normalkurvig, vilket torde innebära att runt hälften av landets 90-vägar är mera kurvig än exempelvägen och runt hälften av 90-vägarna mindre kurvig. Men nu släpper jag denna väg då den leder rakt ut i OT-land.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ja, var den finns den kurviga 90-vägen till att börja med?
Inte ens vägar med 80 km/h som hastighetsbegränsning är idag särskilt kurviga av sig.

Har du någonsin varit i inlandet eller norröver? där vägarna är kurvigare än rondeller i stan och gropigare än ett nyupptaget potatisland men likväl skyltat 90 och ibland 100 men med inofficiell hastighet på 130

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har du någonsin varit i inlandet eller norröver? där vägarna är kurvigare än rondeller i stan och gropigare än ett nyupptaget potatisland men likväl skyltat 90 och ibland 100 men med inofficiell hastighet på 130
Har inte varit längre norröver än Överkalix men visst finns det vissa regionala skillnader i vägnätets standard som jag säkert än är omedveten om.
Däremot kan jag fullt förstå den som kör 75 km/h på en 90-väg som är kurvigare än en cirkulationsplats i staden samt gropigare än ett potatisland. Det verkar ansvarsfullt. Ha aldrig lyckats hålla högre hastighet genom en cirkulationsplats än ca 60 km/h och i potatislandet kör vi normalt i 5-10 km/h beroende på vad som hänger i trepunkten.

• Gilla
john_heden100 och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I den här tråden verkar det ju finnas några med bra koll på lastregler och vilka problem som verkligen kan uppstå.

Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.

Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).

OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Har du bara rätt behörighet att köra ekipaget så blir det inte olovlig körning.
Men däremot riskerar du böter på grund av överlast.
Jag antar att det är fiktiva siffror.
Men om de stämmer så har du överskridit maximilasten med 50%, och då får du 4000 skattade kronor i böter.
Plus att du inte får köra vidare från platsen med mindre än att du lastar av övervikten.

• Gilla
callelo
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Hornbach Botkyrka någon vecka sedan...

[bild]
Galet. Ska man skratta eller gråta??

• Gilla
pelkon och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Såg en gubbe som försökte hänga brädorna under bilen.......
Det är ju ett gammalt beprövat rörmokarknep. Långt rör fastsurrat i dragkroken samt i främre stötfångaren :)

• Gilla
Pepopp och 2 till
  • Laddar…
Min pappa flyttade långa stegar på det viset.

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Någon i en båtgrupp såg denna

• Båt transporterad på släpvagn bakom en lastbil på regnig väg, sett genom ett blött bilfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
andreas_bygger och 17 till
  • Laddar…
Bild tagen på E20 i höjd med Sävedalen utanför Göteborg

• Bil på E20 med överlastad bagagebox nära Göteborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
trenchcoat och 14 till
  • Laddar…
galento
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Bild tagen på E20 i höjd med Sävedalen utanför Göteborg
När det gäller sådana här idiot körningar vore det bra att visa bilens reg nummer , varför skydda en
person med så lite respekt för sina medtrafikanter ??

DDC 544 körförbud sen 2 / 8 -16 och avreg 9 / 3 -18.

Redigerat:
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då blåser locket av takboxen norr om Uppsala exempelvis. :surprised::thumbdown:
Man måste naturligtvis välja de vägar som fungerar, dvs alla takboxförsedda bilar kör på gamla E4 norr om uppsala.
Och så sparar de bra med bränsle också när de slipper hålla hög fart med det där stora luftmotståndet.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Någon i en båtgrupp såg denna
.....men vad är problemet med den?

• Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
På väg till lunch ser jag detta ekipage. Fantastiskt! Härlig båt! Inte så stor dragbil dock...
För den vetgirige: Detta ser ut att vara en obromsad båtvagn. Båtvagnar klassas då som ett (obromsat) efterfordon och dessa har speciella regler - bruttovikten på släp+last får inte överstiga dragbilens bruttovikt (faktiskt vikt).

Baserat på detta gissar jag att kombinationen inte är ok, även om det är mest luft i dessa båtar...

För att inte tala om sidvindskänsligheten. :worried:

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.