1 251 017 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Nu skrev jag normalkurvig, vilket torde innebära att runt hälften av landets 90-vägar är mera kurvig än exempelvägen och runt hälften av 90-vägarna mindre kurvig. Men nu släpper jag denna väg då den leder rakt ut i OT-land.T tompaah7503 skrev:
T tompaah7503 skrev:
Har du någonsin varit i inlandet eller norröver? där vägarna är kurvigare än rondeller i stan och gropigare än ett nyupptaget potatisland men likväl skyltat 90 och ibland 100 men med inofficiell hastighet på 130
Har inte varit längre norröver än Överkalix men visst finns det vissa regionala skillnader i vägnätets standard som jag säkert än är omedveten om.L Lutte skrev:
Däremot kan jag fullt förstå den som kör 75 km/h på en 90-väg som är kurvigare än en cirkulationsplats i staden samt gropigare än ett potatisland. Det verkar ansvarsfullt. Ha aldrig lyckats hålla högre hastighet genom en cirkulationsplats än ca 60 km/h och i potatislandet kör vi normalt i 5-10 km/h beroende på vad som hänger i trepunkten.
Har du bara rätt behörighet att köra ekipaget så blir det inte olovlig körning.H hempularen skrev:I den här tråden verkar det ju finnas några med bra koll på lastregler och vilka problem som verkligen kan uppstå.
Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.
Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).
OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Men däremot riskerar du böter på grund av överlast.
Jag antar att det är fiktiva siffror.
Men om de stämmer så har du överskridit maximilasten med 50%, och då får du 4000 skattade kronor i böter.
Plus att du inte får köra vidare från platsen med mindre än att du lastar av övervikten.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
För den vetgirige: Detta ser ut att vara en obromsad båtvagn. Båtvagnar klassas då som ett (obromsat) efterfordon och dessa har speciella regler - bruttovikten på släp+last får inte överstiga dragbilens bruttovikt (faktiskt vikt).M MasMats skrev:
Baserat på detta gissar jag att kombinationen inte är ok, även om det är mest luft i dessa båtar...