N NoOne2k skrev:
Surrningen på båtvagnen hade inte jag klagat på även om det såklart är bättre med en loop. Däremot så är det som sagt inte ok att lasta annat än båt på en båtvagn som är ett efterfordon.
Det ser väl alla att det är en båt på släpet, det finns inga regler hur en båt skall se ut.:cool:

• Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Mötte en lastbil med dåligt säkrad last nyss, blev dock inte allvarligare än en stenskott stort som en 5-krona, surt på vår nya ruta bara…
Förmodligen fixar glasmästaren det, tur i oturen så var det på passagerarsidan :)

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Det verkar hända mycket på vägarna för din del under bara 8 minuter...;)

P
R roli skrev:
Att det skall vara så svårt för trafikpolisen att se till att lagar och regler efterlevs. Det är ju "bara" att ställa sig utanför ett valfritt byggvaruhus så lär de fylla månadskvoten på ett ögonblick. Och vi skulle bli av med ett antal farliga ekipage från våra vägar samt att de som "slarvar" kanske lär sig och lastar bättre nästa gång.
Trafikpolisen slutade vara ute sporadiskt 2014 någonting här. Efter det är de nästintill bara där de varit tillräckligt med klagomål.
2009 och ett år fram så fick jag blåsa och visa körkort över 60 ggr. 2013 fick jag blåsa en gång. Då snittade jag 12-14000 mil per år. Det säger ganska mycket. (körde taxi hela skåne)

richardtenggren
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Det verkar hända mycket på vägarna för din del under bara 8 minuter...;)
Haha! Jag tyckte jag postade, sen kom barnet och ville leka, sen kom hon på annat och då var jag kvar i editorn och trodde jag hade missat att posta, så tryckte skicka :)

Rkarlsson skrev:
Trafikpolisen slutade vara ute sporadiskt 2014 någonting här. Efter det är de nästintill bara där de varit tillräckligt med klagomål.
2009 och ett år fram så fick jag blåsa och visa körkort över 60 ggr. 2013 fick jag blåsa en gång. Då snittade jag 12-14000 mil per år. Det säger ganska mycket. (körde taxi hela skåne)
60 gånger på ett år måste ju vara mycket även om man kör taxi? Jag har haft körkort sedan 1989 och fått blåsa 5-6 gånger totalt...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
60 gånger på ett år måste ju vara mycket även om man kör taxi? Jag har haft körkort sedan 1989 och fått blåsa 5-6 gånger totalt...
Tänk dig hur dagarna såg ut. Började i norra skåne, mot östra, mot södra, mot västra och allt emellan. Det kunde bli ett par per dag i värsta fall en solig dag på vårkanten.

Jo det var nog ganska mycket. På nätterna var de ofta kontroll på taxameter vilotider och allt vad de hittade på.
Men de var faktiskt ute oftare förr. Har faktiskt inte stött på en fartkontroll på 2 år. Jag såg en förra veckan men det var för att de stod precis vid jobbet.

Totalt har jag nog blåst mer än många ens gjort hela sin livstid.

Ja jisses...hur är stämningen mellan polis-taxi?

Kan ju bjuda på min särklassigt största brainfart i ämnet:

Bygger stödmur för ett par år sen och åker till Bauhaus drive-in för att köpa långa armeringsjärn. Stekhet högsommardag och mycket missnöjd ettåring i baksätet, vilket inte ursäktar men möjligen förmildrar medels ovälkommet stresspåslag.

Har bara gallersläp till hands och får obegripligt nog för mig att lasta järnen genom släpgallret in i V70:ns öppna baklucka. Medföljande och av värme och ettåring minst lika irriterad fru reflekterar inte heller i stunden över den lösningens odiskutabla brister, hon vill bara komma därifrån.

Stort jävelskap till mur var det också, minns inte hur många järn jag skulle ha men det tar lätt 30 minuter att få in allt. Ettåringen har avverkat fem-sex tonartshöjningar vid det här laget.

När jag på riktigt skjuter in det sista järnet genom släp och kombi går det förbi en äldre man som stannar upp och betraktar ekipaget, och sen med medlidsam stämma nästan viskar fram ”Hoppas du har raksträcka hela vägen hem..”.

Jag funderar i tre sekunder på vad han menar och faller sen igenom mig själv. Tittar bort mot min svettindränkta fru och möts av en blick som gör att jag än idag förundras över att det fortfarande sitter en vigselring på vänsterhanden.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Renhorn och 30 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det sker väl ändå ganska få olyckor på grund av dålig surrning på väg hem från byggladan?
Kanske men alltför många. Var med om en "nära ögat-grej" förra året som jag tänkte jag skulle posta här men insåg nu att jag glömde. Stod stilla vid rött ljus i en rätt stor korse, två filer rakt fram, en av åt vänster och en åt höger, samma i mötande och tre filer i korsande riktning åt vart håll. Stod som andra bil i den vänstra filen som går rakt fram. Framför mig står en pick up och jag får syn på att det ser ut att stå några plastlådor löst på flaket. Såna där vita från Ikea som man brukar ha källsortering i. Iaf, noterar dessa och säger till killen, som sitter bredvid, nåt i stil med "kolla, det ser ut som den där tjommen bara har ställt lådorna löst. Bäst jag väntar lite när det blir grönt så jag slipper få dem på mig." Sagt och gjort, det slår om till grönt och pick upen kör framåt men jag avvaktar och det var ju en jävla tur för ut från flaket åker inte lådorna men däremot en osbskiva som låg löst på flaket.... Det låg två på varandra och det blev för lite friktion i accelerationen så den översta kom farandes ut bakom pick upen.
Jag tutar åt tjommen som kollar bakåt och ser vad som hänt, mitt i korsen ligger en avbruten osbskiva som gått sönder i flera delar. Han gör då vad alla normala människor gjort - han sitter kvar i bilen och skickar istället ut sin son (antar jag) som mitt i en livligt trafikerad korse, med bilar som inte bryr sig utan kör på som vanligt, skall försöka baxa upp skivorna på flaket igen. :rolleyes:
Härifrån blev det en fars då pojken försökte slänga upp skivorna medan mannen började bli så stressad över att stå mitt i korsen med tutandes bilar överallt att han började köra, mycket ryckigt vilket givetvis fick skivorna att åka av igen och så upprepades det hela. Tillslut kom bilen ur vägen, någorlunda, och skivorna låg inte kvar på vägbanan.

Hade jag kört på som man normalt gör när det slår om hade jag fått en osbskiva i framrutan, kanske hade den inte gått igenom men det hade hur som helst varit en synnerligen otrevlig upplevelse. Sjukt läskigt med tanke på att jag inte såg dem utan höll avstånd för några plastlådor...

• Wow
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
S slerker skrev:
Kan ju bjuda på min särklassigt största brainfart i ämnet:

Bygger stödmur för ett par år sen och åker till Bauhaus drive-in för att köpa långa armeringsjärn. Stekhet högsommardag och mycket missnöjd ettåring i baksätet, vilket inte ursäktar men möjligen förmildrar medels ovälkommet stresspåslag.

Har bara gallersläp till hands och får obegripligt nog för mig att lasta järnen genom släpgallret in i V70:ns öppna baklucka. Medföljande och av värme och ettåring minst lika irriterad fru reflekterar inte heller i stunden över den lösningens odiskutabla brister, hon vill bara komma därifrån.

Stort jävelskap till mur var det också, minns inte hur många järn jag skulle ha men det tar lätt 30 minuter att få in allt. Ettåringen har avverkat fem-sex tonartshöjningar vid det här laget.

När jag på riktigt skjuter in det sista järnet genom släp och kombi går det förbi en äldre man som stannar upp och betraktar ekipaget, och sen med medlidsam stämma nästan viskar fram ”Hoppas du har raksträcka hela vägen hem..”.

Jag funderar i tre sekunder på vad han menar och faller sen igenom mig själv. Tittar bort mot min svettindränkta fru och möts av en blick som gör att jag än idag förundras över att det fortfarande sitter en vigselring på vänsterhanden.
Måste ställa den, i mitt huvud, uppenbara frågan, varför hade du med dig fru och barn?

• Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Måste ställa den, i mitt huvud, uppenbara frågan, varför hade du med dig fru och barn?
Han SA ju att det var hans största ”brainfart ”...

• Haha
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Vi hade varit och slängt byggsopor som jag behövde bärhjälp med först. Sen blev det en klassisk ”Du, jag ska bara svänga inom här och plocka upp armering när vi ändå har släpet kopplat. Det går snabbt.”

Snart kan vi handla. (y)

Kombibil överlastad med högar av öllådor, på väg att shoppa öl efter pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
P
Den här såg jag häromdagen i Lund. Helt osäkrad och rullade glatt fram och tillbaka när föraren gasade eller bromsade. Osäkrad fyrhjuling på släpvagn rullar obehindrat på väg i Lund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.