1 251 038 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Ett efterfordon kan(ska?) vara utrustat med belysning och blinkers precis som vilket släp som helst. Rör mig runt en del hjulbodar i jobbet och alla har haft ordentlig belysning monterad, men sällan i funktionellt skick.G GammelMan99 skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 277 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 277 inlägg
Inte helt säker, då jag inte orkar söka reda på det, men det är nog inte ett krav då jag sett och även dragit efterfordon som inte haft annat än en LGF triangel, däremot så kan man ju lätt göra om ett reggat släp till ett efterfordon och då kan man ju lämna den belysning som finns kvar och kanske fungerar.P Prodigys skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Det är alltid så många killgissningar i såna här trådar men det är bara en enkel googling bort till fakta.G GammelMan99 skrev:Inte helt säker, då jag inte orkar söka reda på det, men det är nog inte ett krav då jag sett och även dragit efterfordon som inte haft annat än en LGF triangel, däremot så kan man ju lätt göra om ett reggat släp till ett efterfordon och då kan man ju lämna den belysning som finns kvar och kanske fungerar.
https://www.transportstyrelsen.se/4.../vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf
Surrningen på båtvagnen hade inte jag klagat på även om det såklart är bättre med en loop. Däremot så är det som sagt inte ok att lasta annat än båt på en båtvagn som är ett efterfordon.
Att det skall vara så svårt för trafikpolisen att se till att lagar och regler efterlevs. Det är ju "bara" att ställa sig utanför ett valfritt byggvaruhus så lär de fylla månadskvoten på ett ögonblick. Och vi skulle bli av med ett antal farliga ekipage från våra vägar samt att de som "slarvar" kanske lär sig och lastar bättre nästa gång.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag vet inte hur många som sker men det är åtminstone potentiellt ett stort problem. Så sent som i måndags låg det en isolerbal mitt på vägen där jag körde och föraren hade stannat längre fram för att hämta den. Där fanns iallafall potential för en olycka om någon väjt för den. Nu fick han en spännrem av mig så att han kunde komma hem.useless skrev:
Annars har jag flera gånger sett allt möjligt på vägen som lämnat en släpkärra på väg från byggvaruhuset, reglar, brädor, isolerbalar, och marksten är några saker jag sett, samt fall där släpet ligger på sidan eller inte längre är kopplat till bilen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Där jag bor skulle dom hellre försöka ta dom som ska till åvc.
Men det är dock ingen idé att stå vid åvc för polisen, för alla har redan tappat 2/3 på väg dit.
Det verkar som att Ju dyrare bilar folk har desto mindre spännband eller nät verkar dom ha råd med, och även förstånden verkar saknas ju dyrare bil du kör.
Men det är dock ingen idé att stå vid åvc för polisen, för alla har redan tappat 2/3 på väg dit.
Det verkar som att Ju dyrare bilar folk har desto mindre spännband eller nät verkar dom ha råd med, och även förstånden verkar saknas ju dyrare bil du kör.