1 183 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Skottpengar på GDS som tror dom kan... men
Nja, så illa är det ju inte men nästan. >
Har precis börjat att riva kakel i köket idag för att kakla om imorgon.
Det var med delad känska jag konstaterade att allt var ett riktigt fuskjobb.
Tack för att plattorna nästan rasade ner så fort bilhammaren började men knappast ett tack för ett icke existerande underarbete och ett otroligt snålt pålägg av fästmassa och och...
Tidigare plasttapeter var bortrivna så gott det gick men inget var slipat eller skrapat. Satt gott om fiberbitar från tapeterna kvar. Det var aldrig primat för bra fäste. Plattorna var bara "duttade" dit med följd att den redan snålt pålagda fästmassan knappt rörde vid plattorna.
Instruktioner för plattsättning är ju rätt lätta att förstå.
Allt detta har dokumenterats i bild och kommer att läggas på webben så småningom.
Vad hade den som gjorde detta för planer? Hade han/hon räknat med att det skulle hålla iallafall tills de flyttade? Då det var gott om kanaler på baksidan så har vatten haft bra möjligheter att vandra. Tur att väggen bakom är betong...
Någon fler som varit med om liknande eller kanske där allt varit gjort så bra att det varit ett H-vete att göra förjobbet?
Har precis börjat att riva kakel i köket idag för att kakla om imorgon.
Det var med delad känska jag konstaterade att allt var ett riktigt fuskjobb.
Tidigare plasttapeter var bortrivna så gott det gick men inget var slipat eller skrapat. Satt gott om fiberbitar från tapeterna kvar. Det var aldrig primat för bra fäste. Plattorna var bara "duttade" dit med följd att den redan snålt pålagda fästmassan knappt rörde vid plattorna.
Instruktioner för plattsättning är ju rätt lätta att förstå.
Allt detta har dokumenterats i bild och kommer att läggas på webben så småningom.
Vad hade den som gjorde detta för planer? Hade han/hon räknat med att det skulle hålla iallafall tills de flyttade? Då det var gott om kanaler på baksidan så har vatten haft bra möjligheter att vandra. Tur att väggen bakom är betong...
Någon fler som varit med om liknande eller kanske där allt varit gjort så bra att det varit ett H-vete att göra förjobbet?
När jag rev mitt gamla kök satt kaklet så hårt att det tog med sig stora delar av putsväggen bakom. Resultatet blev stora gropar som gjorde att väggen mer påminde om en modell av månen.
Lösningen blev 22mm golvspånskiva, fästlim, plugg och 80 mm skruv. Att spacka och slipa väggen hade varit lönlöst, istället fick jag en utmärkt rak och vinkelrät vägg att fästa kök på samt kakla.
Rivningen avslöjade flera konstigheter som förre ägaren gjort...
// WM
Lösningen blev 22mm golvspånskiva, fästlim, plugg och 80 mm skruv. Att spacka och slipa väggen hade varit lönlöst, istället fick jag en utmärkt rak och vinkelrät vägg att fästa kök på samt kakla.
Rivningen avslöjade flera konstigheter som förre ägaren gjort...
// WM
Det "roligaste" jag varit med om när jag rivit kakel var ett kök där de satt upp kaklet med små, små duttar smältlim.....
Kul, för det var extremt lätt att "riva" och kaklet såg helt obegagnat ut. He he he
Skulle dock inte rekommendera uppsättningsmetoden ;D
Thorsten
En kompis till mig köpte hus för ett år sedan..och konstaterade vid första hussynen jag gjorde att "det är märkligt...men det finns inte en enda fönsterhake kvar på fönstren." Det är äldre, 2-glasfönster i kåken.
Snart hade de en vattenläcka i badrummet och fick bila upp golvet...där låg alla fönsterhakarna som armering!
Han som sålt huset till dem arbetar i byggbranschen, men har bara gjort fuskarbeten i hela kåken...det måste han ha gjort till försäljningen för nu börjar allt rasa i huset..!
De fick tillbaka pengar på husköpet..men har ganska mycket att renovera....
Snart hade de en vattenläcka i badrummet och fick bila upp golvet...där låg alla fönsterhakarna som armering!
Han som sålt huset till dem arbetar i byggbranschen, men har bara gjort fuskarbeten i hela kåken...det måste han ha gjort till försäljningen för nu börjar allt rasa i huset..!
De fick tillbaka pengar på husköpet..men har ganska mycket att renovera....
I förra kåken fanns det platsbyggda garderober i sovrummet. Man skulle sticka in sängen mellan dem och det fanns en hylla ovanför. Inget vi gillade och skiten skulle ut. Garderoberna var byggda i 2x2 . Sättlimmade mot gipsväggen och säkrade med 4-tums spik. Var 10 cm.... Det var säkert 100 spik där.Jag är numera rätt duktig på att laga hål i gipsväggar
Fläktskåpet (95H, 70B köksskåp) i min förra lgh lossnade med ett BRAK och blev hängande i fläktsladden. Efter närmare inspektion såg jag att förre ägaren hade spikat upp det med två spikar, varav en hade böjt sig och bara gått in en cm, och den andra hela 2,5 cm!!! Jag kan ju säga att jag var glad att jag inte hade hällspis och trägolv/klinker, eftersom jag fick riktigt fula märken i emaljen på spisen och ordentliga hack i plastmattan efter saker som for ur skåpet...
Klicka här för att svara