Ja gör ni det?.
Själv gör jag det när det blir för mycket.
Är lite nojig att det ska rasa.
Bor ju i ett fritidshus så det är ju inte så välkonstruerat.
Mina takstolar är 45x120mm.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Har aldrig skottat ett tak och kommer inte heller att göra det :D
Jag har inga platta tak och alla gamla taken har ju hållit sen 1913 nu och dom jag byggt själv har tillräcklig hållfasthet så det ska inte behövas.
Har förvisso ett Lagårdstak med betongpannor som behöver läggas om till våren och ett med eternit där det behöver bytas ett par skivor som är spruckna.

Tyresö
Mitt tak är en självbärande takstolskonstruktion och det ska bra mycket tyngd på innan en sån konstruktion ger med sej. Finns ingen anledning att klättra upp och skotta då.

Men om mitt hus hade en limträbalkskonstruktion rakt igenom hela huset, med fullhöjd i innertaket - då skulle jag definitivt hålla rent på taket.

Jag skottade uterumstaket i förrgår.
Konstruktionen ska hålla, men min nojighet gör att jag skottar ändå...
Hemförsäkringen gäller väl inte om taket rasar in gällande uterum och dyl. ?

Tyresö
cust3000 skrev:
Hemförsäkringen gäller väl inte om taket rasar in gällande uterum och dyl. ?
Helt rätt! Det är din skyldighet att se till att taket inte rasar ner pga snö - om taket rasar in pga snö, då är det bara att hoppas på att ett stort träd föll samtidigt över taket, så försäkringen täcker - alltså täcker dom skador som trädet orsakade.

Jag vet inte vad försäkringsbolaget säger om garagetaket rasar in och ner över ens bil.
Taket får man ju ingen ersättning för, men får man ersättning för bilen?

Blöt vårsnö är väl problemet?
Nu tror jag normala hus har bäst av att stå med snön på. Isolerar bra!

Tyresö skrev:
Jag vet inte vad försäkringsbolaget säger om garagetaket rasar in och ner över ens bil.
Taket får man ju ingen ersättning för, men får man ersättning för bilen?
Om inte annat så går väl Vagnskadeförsäkringen in om den är helförsäkrad.

haavard skrev:
Blöt vårsnö är väl problemet?
Nu tror jag normala hus har bäst av att stå med snön på. Isolerar bra!
Du menar att snön absorberar fukt och blir tyngre på våren?
För mängdmässig är det ju samma, oavsett.

Tyresö
cust3000 skrev:
Du menar att snön absorberar fukt och blir tyngre på våren?
För mängdmässig är det ju samma, oavsett.

Den diskussionen hade dom i något morgonprogram i TV förra året. Då förklarade dom att snön väger exakt lika mycket som den hade gjort hela vintern.
Blötsnö på våren väger alltså inte mer - även om man kan tro det.

Snön som kommer nu väger möjligtvis det samma nu som den gör i mars.
Jag tror folk får panik när det ligger 50 cm torr snö på taket, medan problemen inte kommer förrän det ligger 50 cm blötsnö där.

Blötsnö väger såklart MYCKET mer än torrsnö.

Redigerat av moderator:
50 cm blötsnö väger så klart mer än 50 cm pudersnö. Men jag undrar om inte 50 cm blötsnö motsvarar typ 200 cm pudersnö i vätskemängd. I nerderbörd räknat väger inte snön olika, för det är vätskemängden man räknar.

Snöflingorna är "torra" i låga temperaturer. Sen när det blir lite varmare, drar dom fukten åt sig.

100% säkert!

Man kan själv testa det genom att spraya på torrsnö, vatten. Den sugs med det samma. Fortsätter man att spraya mer, sjunker snön och dessutom blir tyngre med den mängd vatten man srayat på.

Jag rensar inget. Men innan vintern stöttar jag takbalkar i carporten med stolpar.

K
haavard skrev:
Snön som kommer nu väger möjligtvis det samma nu som den gör i mars.
Jag tror folk får panik när det ligger 50 cm torr snö på taket, medan problemen inte kommer förrän det ligger 50 cm blötsnö där.

Blötsnö väger såklart MYCKET mer än torrsnö. Bara nån från Gambia kan säga motsatsen.
Det är tyvärr en myt att blötsnö väger mer än torrsnö och förklaras t ex av SMHI

http://na.se/vader/vaderskolan/1.697213-ett-kilo-sno-ett-kilo-vatten

/K

Krille4 skrev:
Det är tyvärr en myt att blötsnö väger mer än torrsnö och förklaras t ex av SMHI

[länk]

/K
Haha.
Klart att 1kg torr snö=1kg blött snö.
Men 1m torr snö<1m blött snö.
Tillför man fukt (vatten) till torr snö, blir den blött och tyngre.

K
kamilenski skrev:
Haha.
Klart att 1kg torr snö=1kg blött snö.
Men 1m torr snö<1m blött snö.
Tillför man fukt (vatten) till torr snö, blir den blött och tyngre.
Ok då är vi helt överens. d^_^b ;)

Men 1 m torr snö övergår ju inte "av sig själv" till att bli 1 m blöt snö bara för att det är fuktigt ute? Istället blir snön samtidigt mer kompakt vilket gör att 1 m torr snö kanske blir 20-30 cm blöt snö. Samtidigt smälter antagligen lite av snön och rinner av taket vilket innebär att 100 cm torr snö kanske väger lika mycket som 20-30 cm blöt snö.

Jag förstår vad du menar och tror även att du förstår vad jag menar:D

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.