Hej!

I den här rabatten ska jag lägga på bark. Jag undrar om jag först ska klippa till bitar av markduk att lägga under, eller om jag ska lägga barken direkt på jorden?

• Lummig häck med varierade gröna bladverk framför en brun stenmur längs en välskött gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Lägg täckbarken direkt på jorden. Anledningen är att du efter ett par år eller så kommer att få fröogräs som sår sig i den då mer nedbrutna täckbarken. Nu måste du rensa detta på något sätt och rensandet underlättas enormt av att inte ha en massa trådig plast som rötterna kan väva in sig i. Särskilt om man ska använda typ rensjärn rationellt.

Dessutom blir det ett litet helsike att blir av med markduken när du vill ha bort den efter en tio år eller så och den är helt genomvävd av rötter. Jag har testat...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Lägg direkt och det kommer att multna med tiden.
Själv kör jag liknande men kvist/grenklipp i rabatter från kompostkvarn, minst 5 cm.

Ingen markduk och 5 cm bark, roger that!

Om du har mycket rotogräs (ser inte så ut) så kan du lägga tidningar eller kartong innan barken för att hindra dem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Om du har mycket rotogräs (ser inte så ut) så kan du lägga tidningar eller kartong innan barken för att hindra dem.
Instämmer, fungerar mycket bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.