Har precis skaffat en begagnad Contura 550. Har tidigare haft en Handöl kamin på samma plats som Conturan ska installeras på.
Har kvar skorstensmodulerna från gamla kaminen, men är osäker på vad det är för märke och modell på dessa moduler.
Min tanke är att byta ut de synliga modulerna (upp till innertak) då den nya kaminen är grå och jag gärna vill ha halvisolerade moduler här.

Är det någon som kan identifiera vad det är för märke på mina nuvarande moduler?
Antar att det är standardmått som passar med andra tillverkares moduler?

Det är 140cm från kaminens anslutning till innertaket. Jag har 4st helisolerade moduler som är 100cm höga och 15cm innerrör och 25cm ytterrör.

Var ett tag sen jag plockade ner den gamla kaminen, så minns inte exakt vad det är man behöver. Men jag antar att det behövs en speciell anslutning mot Conturan? Sen ett eller två (?) halvisolerade rör, därefter en övergång till helisolerat rör (vilket jag förstår måste vara inomhus och inte på vinden). På vinden är det byggt en kanal med några brandsäkra skivor där modulerna går. Så här behövs någon isolering runt modulerna på vindssidan.

Höjd till innertak:
Måttband mäter höjden på högtalarelement, strukturerad yta, teknisk kontext, ingen bakgrundsföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modullängd:
En person mäter dimension på svart föremål med en gul tumstock.
Skapa konto

Moduler:
Fyra stora svarta rör står på golv, avtagbara toppar, industriell miljö, vit vägg bakgrund.
Skapa konto

Innermått:
Mätband mäter diameter på isolerat rör, industriellt, med skumisolering, i byggmiljö.
Skapa konto

Yttermått:
Mätning av soptunnans öppning med metallått, vita handskar och svart lock.
Skapa konto

Contura anslutning:
Mätverktyg (tumstock) ligger tvärs över mörk rund öppning, grått industriellt objekt, närbild, konstruktionselement.
Skapa konto

Dessa hade jag sparat också, kan inte minnas vad dem användes till:
Mätning av stort isolerat rör med tumstock, tjocklek cirka 22 tum.
Skapa konto
Måttband inuti stor stenhålighet, ved bakom, mäter diametern.
Skapa konto
Mätmått mäter hålets diameter på ett grönt, cirkulärt objekt mot vedbakgrund.
Skapa konto

Någon som känner igen dessa moduler? Alternativt, var man kan hitta märkning? Ser ingenting på utsidan.

Ser ut som en skorsten från NSP som man kan köpa på Bauhaus och Krauta.

D Daniel Eldstaden skrev:
Ser ut som en skorsten från NSP som man kan köpa på Bauhaus och Krauta.
Tack för tipset, kontaktade NSP och skickade bilder. Men fick svar: "Den skorstenen känner jag inte igen över huvud taget."

Vet inte vart jag ska vända mig? Kan det finnas någon märkning på insidan av modulerna, om jag separerar innerrör och ytterrör och isolering?

B
Ser likt ut scheidel permeter som jag själv monterade för ett tag sedan.

B Bongtor skrev:
Ser likt ut scheidel permeter som jag själv monterade för ett tag sedan.
Åh! Tack! Har fått kontakt med Scheidel som säger att det ser ut som deras. Dock kom den till marknaden först år 2010.

Huset vi äger byggdes 1998 och jag har alltid antagit att kaminen var från byggåret. Vet ni hur länge modulskorstenar har funnits? Den tidigare kaminen var en Handöl 10 (eller Carl Gustaf), tyvärr är den såld så kan inte läsa på märkplåten, men hur länge har denna modellen funnits?
Mäklarbild på vår gamla kamin.
Eldstad med brinnande ved i ett modernt vardagsrum, trägolv, soffa, och bordslampa.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.