1 036 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
skorsten funderingar
Har ett hus från -54 Renoverar tvättstugan nu, där finns ett hål i väggen till skorstenen som förra ägaren tryckt in lite isolering i. När jag kollar in i hålet ser jag aska mm. Tidigare var det oljepanna- Nu är det fjärrvärme. Kan jag mura igen hålet eller ska en ventil dit??? Varför finns det aska i hålet, det lär ju knappast stått en kamin i tvättstugan?
Har funnits en öppen spis tidigare i våning upp. Den är borttagen och igenmurad.
Har funnits en öppen spis tidigare i våning upp. Den är borttagen och igenmurad.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du självdragsventilation i huset skadar det nog hur som helst knappast att använda kanalen till ventilation, oavsett tidigare användning. Så mura dit en snygg ventil, så har du ett visst flöde från din tvättstuga. Behövs det mer, kan du ju gå på en fläktlösning via den kanalen.
Gå upp till skorstenen och gör en översyn vilken pipa det kan vara....Funkar det att ropa i kanalen.linans skrev:
Sen gör du som du vill om du t,o,m sätter en paxfläkt i hålet. och brassar ut källarfukten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden