Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

• Antal röster
    2 229
Visst...
Men det finns inget sköljprogram längre på nya maskiner... Skandalöst!

A Avemo skrev:
Som produktutvecklare gäller det att se möjligheter hellre än att försöka uppfostra folk i hur maskinen skall användas. Om framtidens diskmaskin har en inbyggd avfallskvarn behöver man inte ens skrapa av matrester innan man ställer in disken. Inte heller rensa något filter.
Dåtidens diskmaskiner innehöll faktiskt en avfallskvarn. Vi hade en amerikansk maskin från 60-talet. Den hade avfallskvarn.

Tar bort större högar och sådant som inte kan lösas upp, men annars bara in i maskinen, kör på autoprogram, växlar temp mellan 45-65. Var tionde körning ca, körs 70 graders programmet för att rensa slangar. Kör med Yes Original AlltiEtt tablett, fungerar utmärkt, rensar sil...någon gång per halvår.

Maskinen är en Bosch med zeolith torkning, andra diskmaskinen på knappt 20 år, första höll dryga 10 år...

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Enligt vad jag läst om saken är det bättre att inte skölja,för både resultat och ekonomin,gör så själv numera med perfekt ren disk :D
[länk]

[länk]
Hej
efter andra MYT frågan står det så här : '' Det är fortfarande viktigt att ta bort stora matrester från disken. Detta för att undvika att dessa fastnar och förstoppar rören. Klistriga rester så som pasta och ris är speciellt bra att ta bort. Även ”löviga” rester så som sallad då de har tendens att fasta på svår åtkomliga ställen.''

då är det lika bra att skölja, det so, du inte sköljer innan måste du plocka senare från silen i maskin och rengöra där !
Jag har varit med om att små matrester flyger runt och fastnar i rena disk. (kanske vid sista sköljningen innan maskin är klar med sitt program)

T TVRS skrev:
Efter ett långdraget problem med en rejäl fettpropp på ett ställe i avloppsstammen i huset så torkas numera alla flottiga tallrikar av med papper innan diskning, oavsett handdisk eller maskindisk. Förutom det, ingen sköljning nej.
Hej
jobbar som röris, riktigt bra med tanken att ta bort fettet med papper innan, oavsett handdisk eller maskindisk.
Har varit med många stopp i avlopp pga fett.
Bra jobbar och fortsätt (y)(y)

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Havregryn t.ex. blir inte diskad i vår 65 graders program, när den är påtorkad i en skål. Men min följdfråga är, vem sköljer disk EFTER diskmaskin? Jag tycker inte alls om smaken på vattnet när man inte sköljer ett glas efter diskmaskinen. Det smakar otäckt. Är det diskmaskinen är fel på eller på mig?

R rickard_ch skrev:
Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?

Beror det på om man ska starta igång maskinen omgående eller typ nästa dag? Resterna kommer kanske bort om de fått ligga för länge?!

Övertygad om att det är bra och att maskinen håller längre om man gör det

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Några år tillbaka bestämde vi oss här hemma för att sluta skölja disken. Bakgrunden var att vi ofta tyckte diskresultatet var klent. Vi provade lite olika diskmedel, men kom bara fram till att de dyrare (som vi redan använder) var bättre. Sen läste jag nånstans att man inte ska skölja disken. Vi bestämde att prova med det och ja,disken blev omgående märkbart renare.
Jag har hört detta också men rent spontant så låter det ju konstigt. HUR kan mer skit in i maskinen ge bättre resultat? Är det någon som vill våga sig på att förklara detta för min svaga hjärna...=O)

• Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Efter att jag flyttade sist och tog över en dyrare finare diskmaskin så blir inte disken ren. Jag har provat allt möjligt. Inkl olika diskmedel. Och kollat vattenhårdhet mm.

Det som också hänt är att jag producerar mindre disk så det diskas mindre ofta. Möjligen torkar det fast hårdare än förr.
Att spola av, borsta av disken, innan diskning hjälper. Men visst hade det varit trevligare om det inte behövts.
Där jag bodde innan med den billiga diskmaskinen så räckte det med att köra låg temp programmet.

Några uppslag?

Redigerat:
  • Gilla
HRBM
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Havregryn t.ex. blir inte diskad i vår 65 graders program, när den är påtorkad i en skål. Men min följdfråga är, vem sköljer disk EFTER diskmaskin? Jag tycker inte alls om smaken på vattnet när man inte sköljer ett glas efter diskmaskinen. Det smakar otäckt. Är det diskmaskinen är fel på eller på mig?
Hej
Absolit ingen fel på dig, tycket jag
Testa gärna med olika tabletter/pulver.

• Gilla
tarevarg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, snabbprogrammen gör inte rent maskinen invändigt tillräckligt bra utan då riskerar man att diskmaskinen slutar fungera i större utsträckning. Diskmedelstabletter är inte heller gjorda för snabbprogram (hinner inte lösas upp tillräckligt fort) så använder du sådana kan det vara en anledning till dåligt diskresultat också.
Använder man tabletter och snabbprogram så skall tabletten läggas i botten på maskinen, inte i för avsett fack. Då löses den upp snabbare.
Jag kör alltid det varma programmet (65 grader tror jag) efter råd av vår reparatör.
(Skriver ”vår” eftersom han varit och lagat alla våra vitvaror typ två gånger)
Skrapar av tallrikar och är noga med ris då de gärna sätter igen de små hålen i armarna.

Enligt representant från tillverkare (återförsäljarinformation, har för mig att det var Cylinda) så ska endast större bitar skrapas bort, fett etc ska finnas kvar för smörjning och för att få enzymer att fungera.
Hans kundargument var "varför diska två gånger och dessutom förkorta livslängden på diskmaskinen ?"

• Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Man skall inte behöva skölja disk innan. En modern maskin använder väl typ 10liter, och att då skölja med 10-20 liter dricksvatten känns dumt. Istället skrapar man av resterna i soptunnan. Använd bestick eller slickepott, eller en använd servett. Använd inte papper, också av hållbarhetskäl.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig sköljt. Enligt mitt ex som var vitvaruförsäljare så ska man inte skölja, endast skrapa av.

• Gilla
Gert57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.