56 974 läst ·
285 svar
57k läst
285 svar
Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?
Det är mängden vatten till reningsverket som är den stora miljöboven!Rkarlsson skrev:I med vi bara kör maskinen typ en gång i veckan så sköljer vi med kallt vatten för att få av värsta gegget. Ska vi diska samma dag så gegget inte hinner torka in så sköljer vi inte.
Så ur energiåtgång så gör vi ändå av med mindre än de som diskar varje dag tror jag.
Den som bodde innan mig körde diskmaskin och tvättmaskin varje dag och gjorde av med enorma mängder vatten per år. Jag fick tillgodo ett par räkningar i rad första året för att de fick korrigera ordentligt då de gick enl förra familjen =)
För varje onödig liter rent vatten som åker till reningsverket minskar reningsgraden!
Så att bara skrapa av disk det värsta och rensa filtren i diskmaskinen tjänar alla på och att minimera diskmedlet genom att välja det drygaste och effektivaste samt dosera efter hur smutsig disken är inte använda tabletter
Var har du hittat denna information? Givetvis skall man inte slösa med rent vatten. Men det här stämmer inte med vad jag trodde. Min uppfattning om reningsverken är att de fungerar normalt så länge de inte får mer vatten än de konstruerats för. Detta med onormala vattenmängder uppstår exempelvis vid kraftiga regn då det på många ställen är dagvatten anslutet till avloppet.B byggarätt skrev:
Ja det klart!B byggarätt skrev:
Tänk en halvliter rent vatten som blandas med en halvliter "hemskheter". Det kommer då en liter skitigt vatten till reningsverket som är perfekt och rensar bort en halvliter "hemskheter". Kvarvarande halvliter rent vatten släpps ut. Reningsgraden är 50 procent.
Om vår skitiga liter späds ut med ytterligare en liter rent vatten kommer det att komma två liter skitigt vatten till reningsverket. Fortfarande tar vårt perfekta reningsverk bort en halvliter "hemskheter". Reningsgraden är då "tyvärr" bara 25 procent.
Eller hur menar du med reningsgrad?
Jo det köper jag. Men jag låter inte tallrikar eller skedar stå efter en riktigt fet och smaskig potatisgratäng med massa grädde i en vecka. Jag sköljer av det värsta.B byggarätt skrev:Det är mängden vatten till reningsverket som är den stora miljöboven!
För varje onödig liter rent vatten som åker till reningsverket minskar reningsgraden!
Så att bara skrapa av disk det värsta och rensa filtren i diskmaskinen tjänar alla på och att minimera diskmedlet genom att välja det drygaste och effektivaste samt dosera efter hur smutsig disken är inte använda tabletter
Och jag har inte dåligt samvete över att ta någon enstaka liter i vecka extra för att skölja av det värsta, då min kommun hittar alla möjligt gosiga toxiner i reningverket och kör rakt ut i sjön som går rakt ut i havet efter ett par mil i åarna.
Gör ändå av med mindre vatten än genomsnittet.
Vi är två gamla människor och en diskmaskin. Det betyder att vi samlar på disk tills maskinen är full (eller nästan full) Sen kör vi.
Om vi inte sköljde, skulle det lukta sopor för jämnan. Det kan i värsta fall locka skadedjur till vårt hus. Alltså sköljer vi.
Om vi inte sköljde, skulle det lukta sopor för jämnan. Det kan i värsta fall locka skadedjur till vårt hus. Alltså sköljer vi.
Problem som kan uppstå för reningsverk är framförallt när flödet överstiger verkets dimensionering. För en effektiv rening krävs en viss uppehållstid i de olika reningstegen vilken är störs när det kommer stora toppar i flödet in till reningsverket.A Avemo skrev:Var har du hittat denna information? Givetvis skall man inte slösa med rent vatten. Men det här stämmer inte med vad jag trodde. Min uppfattning om reningsverken är att de fungerar normalt så länge de inte får mer vatten än de konstruerats för. Detta med onormala vattenmängder uppstår exempelvis vid kraftiga regn då det på många ställen är dagvatten anslutet till avloppet.
Den vanligaste orsaken till överflöden är inläckage av regnvatten via avloppsledningar samt fall när när dagvatten är kopplat till avloppsnätet (i begynnelsen var dagvatten till avloppet ok i vissa kommuner men är som regel inte det numera).
Det är inte ovanligt att inläckaget av regnvatten till avloppsnätet är mer än den dubbla dricksvattenvolymen enligt vattenmätarna inom samma område.
Men som sagt är topparna största problemet för rening vid kraftigt regn under längre tid. Observera att en viss utspädning och inläckage behövs för att rening och ledningsnät ska fungera (som dagens nät är byggda).
Mängden vatten som kommer från diskmaskiner i hushåll inom Sveriges gränsser utgör inget större problem för reningsverken.
Energi- och kemikaliemässigt är det dock fullständigt onödigt att använda mer vatten än nödvändigt. Man får inte glömma bort att det även ska renas och pumpas innan det kommer i vattenledningen (om man inte har egen brunn med rent källvatten).
Sköljer aldrig disken, rensar filtret varannan vecka, använder halva dosen diskmedel (går bra med mjukt vatten), kör ecoprogramment. Är noga med att stapla disken så att vattnet kommer åt överalt. Blir alltid skinande rent!
@FatMikeSlim du och jag har nog samma uppfattning om hur reningsverken fungerar och när de inte gör det. Och den uppfattningen skiljer sig från hur jag tolkade innehållet i inlägg #107 som jag citerade.
Du har helt rätt. Vi tycker lika. I inlägg 107 finns samtidigt en viktig poäng. Det är onödigt att använda mer vatten än vad som behövs med tanke på energiåtgång och kemikalieanvändning.A Avemo skrev:
Äntligen kan jag ge ett svar på detta problem som inte finns.
Det är självklart att man ska avlägsna matrester från porslinet innan man laddar diskmaskinen.
Välj svar: Gris, Apa, Fluga.Tusenfoting.Pojkvän.Flickvän.
Alltså jag anser att man måste rensa.
Det är självklart att man ska avlägsna matrester från porslinet innan man laddar diskmaskinen.
Välj svar: Gris, Apa, Fluga.Tusenfoting.Pojkvän.Flickvän.
Alltså jag anser att man måste rensa.
"Ska inte?" Det kanske beror på lite. Man ska inte diska disken innan man ställer in den i diskmaskinen iaf. 
Om man på varje tallrik även skickar med 100 gram rester så kan man ju lägga tiden på att rengöra diskmaskinen istället efter varje disk...
Om man på varje tallrik även skickar med 100 gram rester så kan man ju lägga tiden på att rengöra diskmaskinen istället efter varje disk...
Nej inte skölja av. In med det bara med kycklingbena och potatisskalen bara.
Finns det fler viktiga frågor jag kan svara på?
Finns det fler viktiga frågor jag kan svara på?
En annan fråga, menade du "fanatisk" 
Meningslös tråd.
(Nja, man behöver inte rengöra en diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, serva sin bil eller ta hand om sitt hus, det beror ju lite på vilken livslängd och kostnad man vill ha).
Meningslös tråd.
(Nja, man behöver inte rengöra en diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, serva sin bil eller ta hand om sitt hus, det beror ju lite på vilken livslängd och kostnad man vill ha).
Skölja först? Det finns en anledning till varför man rekommenderar att inte skölja först, eller att maskinerna inte längre har ett snabbt sköljprogram, som de alla hade förr.. Det beror enligt uppgift på att maskinen själv skall avgöra graden av nersmutsning och därmed vattentemperatur och -mängd vid rengöringen.
Blir det renare idag i en modern maskin jämfört med modell 1980 eller äldre som jag har en del erfarenheter från?
Svar nej, det blir varken renare och definitivt inte torrt idag i jämförelse med en 1980 års diskmaskin... Säkert förbrukas mindre vattenmängd, kanske mindre energi och det är absolut tystare, men...
Att inte kunna skölja av en liten disk som bara fyller 1/3 maskin och som man vill spara i maskinen till dagen efter tills när maskinen blir full under sommarens varmaste dagar är ingen hit...
Är det rent och fräscht efter sista sköjningen då? Najeee, titta på vattnet som stannar kvar i ev. glas eller koppar som hamnat med öppningen uppåt... en grå vätska med bottensats, inte tror jag att detta är "rent"...
Blir det renare idag i en modern maskin jämfört med modell 1980 eller äldre som jag har en del erfarenheter från?
Svar nej, det blir varken renare och definitivt inte torrt idag i jämförelse med en 1980 års diskmaskin... Säkert förbrukas mindre vattenmängd, kanske mindre energi och det är absolut tystare, men...
Att inte kunna skölja av en liten disk som bara fyller 1/3 maskin och som man vill spara i maskinen till dagen efter tills när maskinen blir full under sommarens varmaste dagar är ingen hit...
Är det rent och fräscht efter sista sköjningen då? Najeee, titta på vattnet som stannar kvar i ev. glas eller koppar som hamnat med öppningen uppåt... en grå vätska med bottensats, inte tror jag att detta är "rent"...
Jo men.. Om man då har sköljt disken först kommer ju maskinen att konstatera att det inte är så smutsigt och använda ännu mindre el och vatten för att säkerställa rätt mängd "bottensats" så att säga...