56 971 läst ·
285 svar
57k läst
285 svar
Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?
Har testat flera ggr hemma efter diskussion med sambon. Upplever helt klart att allt blir renare om man ställer in riktigt skitig disk. Kycklingben och annat hårt tar jag givetvis bort, men har aldrig märkt av någon sämre diskkvalitet på grund av skitig disk. Disken blir ren även om vi fördiskat också såklart. Men kör vi riktigt skitig disk ser maskinen helt ny ut inne efter avslutat program.
Moderna diskmaskiner med autoprogram har en optisk sensor som mäter hur mycket skit som blir i diskvattnet, och anpassar programmet efter detta. Lite kaffesump -> renare disk.
Detta innebär ju att om diskvattnet verkar rent från början så kör maskinen färre och/eller kortare sköljningar. Resultatet blir att fasttorkade matrester inte hinner lösas upp innan maskinen tycker att den har diskat klart.Fotografen skrev:
Jag sköljer normalt inte disken innan jag sätter in den utan skrapar som de flesta andra bara bort matresterna. Såsrester får gärna finnas kvar för att diskvattnet ska bli grumligt. (Jfr fotografens kaffesump.) Undantaget här är också riskorn för att slippa rensa silen alltför ofta.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Marlén har öppnat upp omröstningen igen.Mikael_L skrev:
Det var en kort omröstningstid .
Jag hann inte ens hitta tråden innan röstningen var stängd.
Men jag sköljer aldrig disken, ALDRIG.
Jag skrapar ner ev rester på tallrikarna i kompostpåsen, sen in i maskinen.
Jag kör hårt inbrända lasagneformar rakt som det är i maskinen. Blir helt skinande rent.
Men bra diskmedel är bra, vi kör nästan alltid finish, provar ibland något annat, inget verkar vara bättre, men lika bra finns, men även sämre.
(Jag kan tänka mig att sånt här kan vara maskinberoende också).
Och typ 4 diskar av 5 så knäcker jag också tabletten och kör med halv dos, funkar bara bra det med, men en hel tablett lite då och då för att inte maskinen ska gegga igen (har inget belägg för att det ska ske, men kör så i alla fall)
Sen började vi för ett par år sedan också köra ett temperatursnäpp högre på maskinen, men det är faktiskt mest för att hålla avloppsrören renare. Jag tror att det varmare vattnet med diskmedelsrester i löser upp ev fett som i huvudsak avsätter sig i början av avloppet från diskbänken sett.
Jag har inte vuxit upp ännu och sambon dricker kaffe på jobbet. Min frukost brukar bli en macka eller en shaker. Och shaker som man haft mjölk och proteinpulver vågar man ju knappt låta stå 2 minuter efter man käkat upp detAlfredo skrev:
Största disken blir vid middagen. Sonens skål diskar vi faktiskt för hand men de tar ju 1 minut. Jag dricker antingen saft eller vatten och använder glaset hela dagen eller 2. Den är lagom full efter 6 dagar.
Stekjärn och stora grytor diskas för hand då de tar ju annars upp hela diskmaskinen
Anser inte att vi diskar så mycket för hand. Stekjärn, stora grytor, barnskål och nappflaskan är det primära som körs för hand.
Kommer ihåg när jag bodde i lägenhet, tvifan för att diska allting.
Rensa filter varje helg?Fario skrev:
Vi sköljer allt men så blir det inget som fastnar i filtret heller...
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det går ju mycket fortare att skölja/diska filtren ibland än att skölja allt jämnt.P Poxeman skrev:
Skölja feta tallrikar, kastruller mm. med vatten gör ju att man får fett som inte är uppblandat med diskmedel och därför lätt geggar igen vattenlås och avloppsrör.
Jag tror jag rensat silen en gång sen jag ställde in maskinen, januari -14...
Silen är grövre för avlopp och finare för disk, det mesta skiten åker ut.
Silen är grövre för avlopp och finare för disk, det mesta skiten åker ut.