Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

• Antal röster
    2 229
Satsuki KristinaRT skrev:
Men ni som inte sköljer - blir inte maskinen äcklig? Och filter etc igensatta????
Nej, varför skulle den bli det? Maskinen avslutar ju med att skölja disken ren från diskmedel och gråvatten och då sköljer den ju sig själv invändigt också.
Stora matrester skrapas av ner i kompostpåsen, men ingen sköljning.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Men ni som inte sköljer - blir inte maskinen äcklig? Och filter etc igensatta????
Nej.

• Gilla
Göran 55 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det som inte går att skrapa av snabbt åker in - utom riskorn.

• Gilla
Grottdykarn och 1 till
  • Laddar…
Absolut inte. Det kan hända att nån bit potatis eller en skiva morot fastnar i den grova silen, men normalt skrapar vi bort sånt från porslinet innan det hamnar i maskinen.

Dock kanske bör noteras att vi aldrig använder korta snabbprogram och heller inte varken Glas-, Eco- eller Autoprogrammet. Vi kör uteslutande på "kaffekoppsprogrammet" (normaldisk) med extra allt, vilket ger en temp om 65°C och en procedur som tar en knivspets från tre timmar att genomföra.

Satsuki
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, varför skulle den bli det? Maskinen avslutar ju med att skölja disken ren från diskmedel och gråvatten och då sköljer den ju sig själv invändigt också.
Stora matrester skrapas av ner i kompostpåsen, men ingen sköljning.
Diskmaskiner är ju olika, men i vårt finns ett cylinderformat grovfilter (ca 5 mm öppningar) och innanför detta ett fint nät. Detta nätfilter blir jättesnabbt igensatt av rester om man inte sköljer.
MEN, vi kör nästan uteslutande 30 min snabbprogram.... Kanske det som är problemet? Borde kanske köra längre program några ggr/v???

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi kör alltid 65-70 graders programmet. Sköljer nästan aldrig disken men självklart får man tömma filtret / silen regelbundet

ni som inte sköljer, kör ni också det? Eller är det någon som kör ekoprogrammet (typ 50 grader)

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
sköljer aldrig, kör aldrig eco eller snabbprogram heller. har inga problem med matrester som fastnar eller gegg i filtret.

BirgitS
Diskmaskiner är ju olika, men i vårt finns ett cylinderformat grovfilter (ca 5 mm öppningar) och innanför detta ett fint nät. Detta nätfilter blir jättesnabbt igensatt av rester om man inte sköljer.
MEN, vi kör nästan uteslutande 30 min snabbprogram.... Kanske det som är problemet? Borde kanske köra längre program några ggr/v???
Ja, snabbprogrammen gör inte rent maskinen invändigt tillräckligt bra utan då riskerar man att diskmaskinen slutar fungera i större utsträckning. Diskmedelstabletter är inte heller gjorda för snabbprogram (hinner inte lösas upp tillräckligt fort) så använder du sådana kan det vara en anledning till dåligt diskresultat också.

• Gilla
Cinas och 4 till
  • Laddar…
P
Sköljer av det värsta innan sen 35 grader i 30 min program varje dag. Ett 60 grader program typ varannan vecka.

P
Skinande rent alltid får tilläggas till ovan post. Maskinen är 10 år gammal aldrig något problem med den så lågtemp program funkar iaf i min maskin.

Hemmakatten
Läste att det är viktigt med längre program som diskar/sköljer med både kallt och varmt vatten för att få bort alla matrester. Hade nåt att göra med vissa proteiner som tydligen geggae fast vid enbart höga temperaturer.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Räknar man på det är merkostnaden väldigt liten för att gå upp från 50 till 60 grader t ex.
Och då blir det (oftast) rent vid första försöket och maskinen geggar inte igen.
Att skölja i varmvatten innan (som min svärmor gör) är rena slöseriet.

• Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
I vårt hus sköljer vi av disken före. Men vi har å andra sidan ingen diskmaskin. Och skulle vi skaffa maskin så antar jag att vi skulle fortsätta med förskölj av gammal vana

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej, det som inte går att skrapa av snabbt åker in - utom riskorn.
Varför inte riskorn?
Hos mig åker dom ut med vattnet utan bekymmer.

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Givetvis. Annars blir maskinen grisig i silen.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.