56 068 läst ·
285 svar
56k läst
285 svar
Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?
Är det för eller nackdel om maskinen är ansluten till varmvatten tror ni?
Per Eskilsson skrev:
Per Eskilsson skrev:
Hoppas du har rejäl limit hos Interflora.Per Eskilsson skrev:
Ditt problem var alltså nummer ett på min lista i inlägg #93.Per Eskilsson skrev:
A Avemo skrev:Jag har en högst ovetenskaplig observation angående orsaker till att disken inte blir ren.
1. Disken blockerar spolarmarna och hindrar dem från att snurra.
2. Disken blockerar luckan till diskmedelsfacket och hindrar den från att öppnas.
3. Disken är för tätt packad i flera lager så att vattnet inte kommer år att spola all disk.
4. Silen är igensatt så att det blir dålig fart på vattnet.
5. Disken är för smutsig och för intorkad i förhållande till diskprogrammet.
Givetvis löser man samtliga dessa problem med en tillräckligt noggrann fördisk. Men det finns andra lösningar som kan vara mer tidsbesparande. Sedan om situationen att den grisigaste tallriken inte blir ren. Det är mindre jobb att efterdiska var tjugonde tallrik än att fördiska alla.
R rickard_ch skrev:
Jag sköljer aldrig disken. Tar bort större matrester bara. Jag behöver heller inte göra rent nå filter särskilt ofta. Var ca 3-4 månader sedan jag gjorde rent silar och filter inne i maskinen ändå ser den så gott som helt ren ut.
Kör i princip alltid det längre programmet på 65 grader. Tar under timmen. Disken blir skinande ren nästan jämt. Många verkar köra snabbprogrammet på låg värme och 30 grader. Förstår inte riktigt det. Har folk så bråttom med disken eller vad?
Min diskmaskin är ca 30 år gammal, från 90-91. Den fungerar som att den vore ny än fast disken alltid är smutsig när den ställs in.
Där kom förklaringen.Daniel Danielsson skrev:
Nya diskmaskiner tar snabbprogrammet typ 1h. Allt har väl gjots så "energisnålt".
Själv märkt att det enda som verkligen rengör är intensivprogrammet på 2h 40min (visserligen 30min tork). Spelar heller ingen större roll vilken diskmedel man använder.
Om du bara diskar i varmt vatten så kommer äggvitämnen koagulera och bränna fast på disken. Bor du i lägenheten och har en bänk diskmaskin inkopplad till kranen, hade jag rekommenderar att starta diskmaskin med kallvatten från kranen och efter att den har tagit in vatten färdigt i början flyttat man över kranen till varmvatten. Då slipper du äggvitämnen och det blir billigare med uppvärmningen av varmvatten i diskmaskinen.T Provrundan skrev:
Att värma 10 liter vatten ytterligare 10 grader kostar 0,12 kWh
Fyll maskinen med o-sköljd disk, men öka disktemperaturen, så blir det perfekt resultat och ändå en lägre energiförbrukning än att förskölja i massa varmvatten.
Fyll maskinen med o-sköljd disk, men öka disktemperaturen, så blir det perfekt resultat och ändå en lägre energiförbrukning än att förskölja i massa varmvatten.
Lägg ett ägg i varmvatten från kranen en stund. Fyll gärna på med varmvatten i några omgångar så att ägget säkert uppnår samma temperatur som varmvattnet. Försök sedan njuta av ett kokt ägg.ymmij12 skrev:
Jo, visst finns det vissa ämnen som koagulerar vid lägre temperatur, men om man har värmepump som arbetar med låga temperaturer, några meter rör med kallt vatten till diskmaskinen och slutligen en maskin full med kallt porslin så blir det inte mycket värme kvar i första sköljningen.
Om man inte har värmepump så är varmvattnet oftast varmare. Dessutom försvinner ju hela besparingspotentialen då.
Givetvis är idealet att växla mellan kallvatten och varmvatten men vem orkar hålla på med det i längden?
Jag köpte för några år sen en Electrolux diskmaskin på Elgiganten för 4000-4500krkisumisu skrev:
Den har ett 30min program, det blir oftast skinande rent så att man måste hålla på med över 2timmar diskning, ja det är väll om man har massa formar som är osköljda.
Jag sköljer som mest bort sånt som är fast.
Fast på alla diskmaskiner och tvättmaskiner jag sett så är snålprogrammen snarare långa, och de snabba mindre energieffektiva. Standardprogram på vår diskmaskin är eko på 3.5h medan det även finns snabb på 55 min.kisumisu skrev:
De här gamla fina bänkdiskmaskinerna är undervärderade!Daniel Danielsson skrev:
Jag sköljer aldrig disken. Tar bort större matrester bara. Jag behöver heller inte göra rent nå filter särskilt ofta. Var ca 3-4 månader sedan jag gjorde rent silar och filter inne i maskinen ändå ser den så gott som helt ren ut.
Kör i princip alltid det längre programmet på 65 grader. Tar under timmen. Disken blir skinande ren nästan jämt. Många verkar köra snabbprogrammet på låg värme och 30 grader. Förstår inte riktigt det. Har folk så bråttom med disken eller vad?
Min diskmaskin är ca 30 år gammal, från 90-91. Den fungerar som att den vore ny än fast disken alltid är smutsig när den ställs in.