Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

• Antal röster
    2 229
P
A Avemo skrev:
På äldre diskmaskiner brukade det anges att det var valfritt om den skulle anslutas till kallvatten eller varmvatten. De maskinerna diskar fortare när de är anslutna till varmvatten. Diskmaskinen gör av med mindre energi om den ansluts till varmvatten. Men varmvattenberedaren gör av med mer energi. Resultatet blir att totalen ökar eftersom den kallvattenanslutna maskinen inte sköljer i varmt vatten.
Om du värmer upp vatten elpatron som kostar det lika mycket per liter.
Riktigt gamla maskiner torkade disken med el-element men det blev energimässigt dåligt så att då övergick tillverkarna till att låta madkinen värma sista sköljvattnet.
Nackdelen med ren varmvatten anslutning är att de delar av diskningen som normalt använder kallvatten i onödan värms upp.

Jag jobbar som fastighetsskötare, och väldigt många arbetsplatser och kontor där många använder maskinerna gemensamt, ”glömmer”att man måste rensa silar i diskmaskinen och att sätta i silen till bottenventiler i vasken. Det innebär stopp i avloppsrör samt igenproppade tömningsrör till diskmaskin.Ofta ligger även bottensilar snett/fel isatt i gemensamma diskmaskiner. På dessa arbetsplatser måste det alltså definitivt grovdiskas. ( Under förutsättning att man har sil i vasken)Ibland finns en ”mamma” på kontoren och då fungerar allt mycket bättre. På arbetsplatser med många ungdomar är att rensa bottensilar, byta glödlampor och byta säkringar o liknande uppgifter rena kinesiskan för dem! Den curlade/förlorade generationen. Ett under att vissa överlever. De behöver hjälp med precis allt!

• Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
Om du värmer upp vatten elpatron som kostar det lika mycket per liter.
Riktigt gamla maskiner torkade disken med el-element men det blev energimässigt dåligt så att då övergick tillverkarna till att låta madkinen värma sista sköljvattnet.
Nackdelen med ren varmvatten anslutning är att de delar av diskningen som normalt använder kallvatten i onödan värms upp.
Precis. Mina föräldrar har just el vattenberedare.

Ingen som vet vad var poängen mer än att göra disktiden mindre?

Var det bara en vandringsängen det med?

Rörisen som någon gång slutet av 80talet kopplade in maskinen hävdade att man spar el. Jag som barn redan förstod att värma vatten med el i beredare eller värna den i diskmaskin samma sak :thinking:

Mina föräldrar hade även en timer (var visserligen lite billigare el på natten) till beredaren. Så varmvattnet tog ju även slut titt som tätt.

Jag hade hos mig en elektriker ja en riktig elektriker som bytte ut gamla proppskåpet och el till mer modernt.
Han rekommenderade mig en timer just till varmvatteberedare. +- 0 i besparing för har ju samma pris dygnet runt på el :rolleyes:

Så visst kan ju hantverkare vara korkade ibland dem med eller så var tanken att han skulle få ännu mer jobb och betalt.

Men nån teori måste dom ju haft bakom.
Man gick tom ut i tv och sade att diskmaskin ska kopplas till varmt (ett finskt program liknande som dessa man visat på tv4 med timell).

Vet ej hur det var i Sverige men rörisen hos mina föräldrar var 100% svensk.

Smurran Smurran skrev:
På arbetsplatser med många ungdomar är att rensa bottensilar, byta glödlampor och byta säkringar
Jag är ingen ungdom men skulle jag få för mig att försöka byta en säkring på jobbet skulle jag nog få rätt rejäl bassning...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är ingen ungdom men skulle jag få för mig att försöka byta en säkring på jobbet skulle jag nog få rätt rejäl bassning...
Får du för dig att tömma bottensilar då?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Japp varit med om det.
Men gällde brandlarm.

När det varit strömavbrott blinkar det fel när strömmen kommit tillbaks.
Men fan om man trycker på återställ, vilket löser det där problemet.

Lysrör får vi inte byta etc etc.

Allt ska göras av en behörig person.
Sedan får man själv nästan ge instruktioner om allt t ex att glimtändare ska bytas, man byter båda rören och inte bara en i seriekopplad armatur.

Sade att det skulle vara smartare ha elektroniska glimtändare, men förstod väl inte vad jag menade.

Helt offtopic jag vet men var tvungen reagera när det pratas att kontorsfolk dumma och lata.

Redigerat:
Smurran Smurran skrev:
Får du för dig att tömma bottensilar då?
Kommer inte i kontakt med någon diskmaskin på jobbet men fanns det så kanske... :oops:

Här är ett utdrag ifrån manualen till min 2år gammla Bosch SMU46. Har funkat utmärkt för mig och enda gångerna den diskat dåligt beror det på att något hamnat snett och blockerat diskarmarna från att snurra.

Visa bilaga 360509

• Utdrag ur manualen för Bosch SMU46 diskmaskin med instruktioner för hur man plockar i disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Sköljer aldrig utan skrapar bara bort fasta partiklar.
Det har funkat i många år. Grötgrytan efter frukosten och gjutjärnsgrytor/pannor diskas dock manuellt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men bra diskmedel är bra, vi kör nästan alltid finish, provar ibland något annat, inget verkar vara bättre, men lika bra finns, men även sämre.
(Jag kan tänka mig att sånt här kan vara maskinberoende också).
Kände mig tvungen att prova något annat än finish sist. Köpte billigaste tabletterna jag kunde hitta, tyvärr inkluderade de ändå "spolglans" som vi ju fyller separat... Det enda medlet idag (på vår Ica maxi) som inte hävdar sig ha spolglans är pulver, och det orkar jag inte kladda med!

Kan säga att jag inte märker någon skillnad på resultat mellan finish och vad nu det billiga medlet hette. Kör långt eco-program a 3½ timme oftast, varmare program vid inbrända formar. Sällan snabbprogram även om det också fungerar, på 1h.

Jag sköljer för övrigt inte längre, om det inte är något speciellt intorkat eller smutsigt. Skrapa däremot... finns roligare saker än att rensa filter. Men det värsta är ju när glasen får prickar av något (gissningsvis) protein som finfördelats men inte försvunnit... då är det ju dags att rengöra filtret. Och man får manuellt diska bort prickarna.

S sandos skrev:
som inte hävdar sig ha spolglans är pulver, och det orkar jag inte kladda med!
Ha, Ha. Vad olika vi är. Jag använder bara pulver för jag vill inte kladda med tabletter. Dessa måste man ju röra :sick: pulver häller man bara i facket utan att komma i kontakt med.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ha, Ha. Vad olika vi är. Jag använder bara pulver för jag vill inte kladda med tabletter. Dessa måste man ju röra :sick: pulver häller man bara i facket utan att komma i kontakt med.
Sant som du säger, men pulver kan man spilla! De plastiga grejerna som har flytande spolglans är ju värre än "torra" tabletter, tar man på de med blöta fingrar kan de gå sönder. Är man minsta fuktig och råkar röra en som ligger kvar till nästa gång så kan de smälta ihop med varandra... suck.

S sandos skrev:
Sant som du säger, men pulver kan man spilla!
Jag köper oftast refillpåsar men häller från en flaska liknade den nedan när jag laddar maskinen. Spiller man några korn på luckans insida kvittar det då jag ändå medvetet "spiller" lite till "fördisken".

Funkar helt kladdfritt för mig.

Sen måste i och för sig flaskan fyllas från refillpåsen men det blir ganska sällan.

Flaska med diskmedel av märket Finish Classic med 1 kg Power Powder for djuprengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Ironiskt nog tipsade man i början av 90 talet koppla in diskmaskinen till varmvatten just för att spara energi
Det jag minns från den tiden är att det tipsades om att man i lägenheter kunde ansluta till varmvattnet för att "någon annan" skulle betala för uppvärmningen medan man i hus skulle koppla till kallvattnet. Flyttade -93 och vet att jag kollade då att diskmaskinen var kallvattenansluten. Men det kan ju ha varit tidigare som det pratades om att alltid ansluta till varmvattnet.

kisumisu kisumisu skrev:
Men det jag reagerar rent energisynpunkt är att varför går inte torkprogrammet inte stänga av i nyare maskiner. Den är onödig om man låter maskinen diska öppnar luckan och låter disken torka av sig själv.
För att det inte drar någon energi.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag använder bara pulver för jag vill inte kladda med tabletter. Dessa måste man ju röra :sick: pulver häller man bara i facket utan att komma i kontakt med.
Tabletter nu för tiden har ju ett tunt lager plast eller liknande runt sig så man kommer inte längre i kontakt med själva tabletten (höljet löser upp sig i kontakt med vattnet).

kisumisu kisumisu skrev:
Ironiskt nog tipsade man i början av 90 talet koppla in diskmaskinen till varmvatten just för att spara energi :crysmile:

Jag har dock alltid haft min till kallvatten, står tom i bruksanvisningen att den måste anslutas till kallt.

Mina föräldrar har dock anslutet till varmt. Det jag uppkevt att deras maskin diskar snabbare. Sen om det beror på det eller att det är annan maskin låter jag vara osagt.

Rent energimässigt spelar det nog ingen roll heller då varmvatten oavsett kostar.
Enda man möjligtvis sparar om man bor i hyreshus där varmvatten ingår eller om man har en vedpanna eller liknande! Så man slipper värma vattnet med elräkningen ;)
Det gäller bostäder anslutna till fjärrvärme. Fjärrvärmen är en biprodukt av elframställning i kolkraftverk av mottryckstyp. Det du har ont om är el, men tyvärr blir bara cirka 30% av värmen el. Resten av värmen blir spillvärme, men genom att sätta en värmeväxlare kan man enkelt få ut upp till 60%-enheter extra som värme. Denna används i fjärrvärmeverk till fjärrvärmen. Därför kan man säga att varmvattnet i detta fall blir gratis, speciellt på sommaren, eftersom det alltid är el man har ont om och värme man har överskott på. Så att ansluta diskmaskinen till fjärrvärmevärmt tappvamrvatten förbättrar balansen i nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.