Hej alla på forumet, efter att ha snokat runt som icke medlem så fixade jag tillslut en användare.

jag och sambon går i tankarna om att köpa en gammal skola byggd nån gång på 1800talet den har sedan byggts till med ett 1/2 plan som lärarinna bostad på 1930 talet. Samt en tillbyggnad på 80talet för wc/dusch. Totalt på ca 80m2
Vatten , el och avlopp finns . Och en hel del som måste fixas.

huset står på torpargrund som det dessvärre är fukt, svamp och lukt problem i . Troligtvis orsakats av att det har lagts på en plastmatta på golven.
Provet har tagits för att få reda på vad det är för luden krabat som har fått fäste i grunden men inga svar ännu.

Huset har använts som fritids hus sen åtminstone 60talet. Och har stått kallt under vintern.

Det som ska göras snarast om vi köper det är att få bukt med grunden( upp med golven , rensa krypgrunden från all skit som ligger där , plasta marken, avfuktare, ny trossbotten och golv.
Samt att få in ett ordentligt kök.

Sen till frågan, huset är isolerat med spån och har 1glas fönster med inner fönster, uppvärmning med direkt el (gammla el radiatorer som borde bytas) och en täljstens kamin.
Funkar det att bo i under vintern? Eller bör man tilläggs isolera innan man flyttar in. ( vi kommer bo kvar i nuvarande boende åtminstone till grunden är fixad)

Och är det värt att köpa om det skulle visa sej att det är äkta hussvamp? Det ser inte ut att vara ett jätte angrepp med det är ju som ett isberg... Man ser bara en del av det.

Huset ligger i Dalarna.
hoppas på lite vägledning, fråga om jag missat nått , vilket jag förmodligen har:)

Ps. Det är inte alla som längtar tillbaka till "skolan" :p

Häftigt med en gammal skola, det brukar vara ståndaktiga byggnader! Det lär ju inte bli billigt att värma på vintern, men det kan du ju åtgärda med åren. Är det äkta hussvamp har du också att pilla med, en sån sanering är omfattande. Du lär inte ha några problem med att göra av med pengar när su renoverar en sån kåk, men det kan bli hur coolt som helst!

Förutsatt att skorstenen är godkänd och det går att elda i kaminen kan det nog funka att bo över vintern men elräkningen kan nog bli häftigt med direktverkande el. Jag skulle nog fundera på vilket värmesystem man vill ha på sikt - om ni inte har planer på vattenburet system kan det vara läge att investera i en eller två LLVP inför vintern. Tilläggsisolera vinden kan vara en bra idé. Jag har ett hus med liknande förutsättningar (timmerhus från sekelskiftet, 140m2, mindre täljstenskamin, LLVP, tillägsisolerat med cellulosafiber) och det funkar rätt OK på vintern även om det är filttofflor på som gäller när det är riktigt kallt.

Tack för svaren, skorstenen är godkänd, har också funderat på en LLVP för att hålla kostnaderna nere och sen har jag även någon liten fundering på att fixa vattenburet system , bergvärme alt vattenmantlad kamin, men som jag har förstått det så måste man typ elda oavbrutet för att hålla värmen, oavsett om man har ack tank eller inte.

vågar man ösa på mer. Isolering på vinden? Har läst en hel del om att det kan orsaka fuktskador på vinden.

Jag är lite också skeptiskt till vattenmantlad kamin, främst pga de flesta har ganska låg effekt till det vattenburna systemet. Det kan också bli knepigt om man reser bort ett par veckor under vintern. I många fall behöver man nog komplettera med annan värmekälla, t ex LVVP. Jag hade personligen siktat in mig på jord- eller bergvärme på en gång om jag skulle satsa på vattenburet system och behålla befintlig kamin för stöd- och mys-eldning.

Det är säkert viss risk med att öka på isoleringen, men man brukar rekommendera cellulosafiber i gamla hus eftersom det har viss buffringsförmåga precis som spån.

När det gäller värmesystem så beror det helt på kapital som man är beredd att investera. Men jag hade prioriterat det direkt.

Om du har tillgång till ved kan du ju spara pengarna som du planerar att lägga på en tilläggsisolering och lägga det på en bra panna istället.

Jag tror verkligen att du skall ha vattenburen värme i det här huset även om jag inte har sett planlösningen. Har du någon sådan?

Det är alltid roligt med speciella hus. Ditt låter verkligen som ett sådant. Vi har också tittat på gamla skolor men aldrig vågat slå till.

Har tyvär ingen planlösning, men ska dit imorgon för en sista koll innan vi bestämmer oss , så kan försöka knåpa ihop en planlösning efter det:)

Övervåning
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Botten våning
image.jpg
Skapa konto

Ja, då ska vi se, efter lite kladdande så har jag fått fram detta ,(tur att man har tippex) den är inte 100% men det ger då en överblick om hur det ser ut på ett ungefär.

Nu kanske ni väntade er en stor skola men det är det inte, har vart en liten byskola:D

Nan bli hur charmigt som helst. Efter morgondagens besök kanske det till och med kan dyka upp en bild eller två.

Då har man vart och kikat ännu en gång, inga bilder ännu, men det kommer så fort ett eventuellt köp blir av.

Har fått reda på att om det skulle vara hussvamp(vilket det till 90% är) så täcker nuvarande ägares försäkring det, MEN som jag förstod det så skriver man då en fullmakt att vi som köpare får rodda med allt som har med försäkringsärendet att göra , hur blir det då om det visar sej att huset skulle vara så illa angripet att det bara är att bränna ner det? ( nu tror jag inte att det är så illa , Men OM), någon som vet, eller någon som haft med svampen att göra?
Ska höra mej för lite med försäkringsbolaget och anticimex, men det finns ju så mycket kunnigt folk här på forumet så man måste ju fråga här med;)

och fick även träffa husets ägare, vilken fantastisk människa, en gammal dam som verkar sitta på massor med historia om huset, fick även se bilder från när skolan var i bruk innan påbyggnader.

fick även reda på att efter skolan slutade vara skola så har det använts som möteslokal där dom har haft studie cirklar om bygdens historia.
Så det är ett hus med charm och själ:)
(vore det inte vara för den där grunden , så skulle jag nog försökt få köpa det IDAG!)

Jag skulle definitivt invänta svar, om möjligt även invänta att lämpliga åtgärder vidtagits. Om inte annat för att prisnivån bör anpassas efter förutsättningarna. Har svårt att se att huset skulle säljas utan friskrivningsklausul efter ett konstaterat angrepp, särskilt om det skulle visa sig vara hussvamp. Ta även ett snack med försäkringsbolaget samt undersök möjligheten till en mer omfattande undersökning/besiktning innan du skriver något kontrakt.

Ni gör väl en genomgång innan ni köper huset?

Jag tycker det verkar vara ett helt fantastiskt hus. Det måste väl vara så att man gör en snabb analys om hur mycket som det har spridit sig och sedan köper ni huset. Är väl inte svårare än så?

Nu är det bara att ligga lågt ett tag, har visat sej att det är hussvamp, så nu är det bara att vänta på att allt blir klart med försäkrings bolaget och att anticimex kommer igång så man får se hur omfattande det är.
Återkommer förhoppningsvis med glada nyheter och bilder när det börjar röra på sej igen;)

Införskaffade mej denna idag, kan varmt rekommenderas om ni inte redan har den stående i bokhyllan.

• image.jpg
    Skapa konto
Det mest kritiska vad gäller uppvärmning skulle jag säga är att få kåken hyfsat tät. Huset är så pass litet så att kostnaderna för direktel kan inte sticka iväg så värst (i alla fall om man använder elementen med lite vett). På sikt kanske man vill ha en annan lösning men för en vinter eller två så tror jag det ska vara lugnt så länge det nu inte blåser rakt igenom. Med andra ord ser jag inget problem att bo där om vintern utifrån ett värmeperspektiv, även utan ytterligare isolering. Vi bor själva i ett timmerhus från 1890-tal på ca 110 kvm som pga pågående renoveringar varit mycket bristfälligt isolerat (isolerat om hela taket på övervåningen). Vi har direktel samt vedspis och kakelugn. Hittills ligger vi kring 10 000 kWh per år (inkl. hushållsel och allt). Knappast särskilt farligt. Men vi använder sockor och en extra tröja när det är som kallast och har inte mer än kring 18 grader inne om vi inte eldar. Har faktiskt svårt att se att vi skulle kunna få igen en investering till vattenburet. Tycker faktiskt direktel har lite väl dåligt rykte... Fast det kan ju också ge chans till att få ett sådant hus för ett bra pris eftersom det är lite röd flagg för många med direktel.

DOCK, det stora problemet här är ju hussvampen. Jag skulle nog verkligen ligga lågt tills det blvit mer klar med hur det ligger till med angreppet. Att köpa ett hus med konstaterad hussvamp men där omfattningen är oklar låter som en onödigt stor chansning. Få andra lär nog vara beredda att köpa de för närvarande heller så att vara kall ett tag är mitt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.