13 536 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Skogsbolag tog bort granar på vår tomt i samband m
Representant för skogsbolaget var och inspekterade idag, dom sa sig känna ett visst ansvar, väntar ivrigt på hur långt dom kommer att sträcka sig när det gäller detta.
"fd. skogsägare"
"fd. skogsägare"
Ett visst ansvar??!!!

Hur ligger tidsschemat nu? Har du avtalat senast tid när de skall höra av sig?
Gå inte med på " vi hör av oss när vi sett över detta". Då kommer de att dra ut i evigheter på saken.
Tycker du skall ha besked senast måndag vad de tänker göra åt saken.
Hur ligger tidsschemat nu? Har du avtalat senast tid när de skall höra av sig?
Gå inte med på " vi hör av oss när vi sett över detta". Då kommer de att dra ut i evigheter på saken.
Tycker du skall ha besked senast måndag vad de tänker göra åt saken.
Hej Parkakungen,
Förlåt, det var med ett visst mått av ironi jag skrev som jag gjorde. Jag har mailade deras kontaktman igår, tänkte precis som du skrev, han får till på Måndag på sig. Måndag blir det kontakt med honom via telefon.
Använder tiden här till att kolla rättskydd, möjliga advokater, utdrag ur fastighets register, oberonde besiktningsmän, ladda ned blankett för stämningsansökan osv.
"fd. skogsägare"
Förlåt, det var med ett visst mått av ironi jag skrev som jag gjorde. Jag har mailade deras kontaktman igår, tänkte precis som du skrev, han får till på Måndag på sig. Måndag blir det kontakt med honom via telefon.
Använder tiden här till att kolla rättskydd, möjliga advokater, utdrag ur fastighets register, oberonde besiktningsmän, ladda ned blankett för stämningsansökan osv.
"fd. skogsägare"
Med risk för att väcka många känslor så måste jag nog säga att jag tycker att det är lite tråkigt att man börjar prata om polisanmälning osv. Polisen har säkert viktigare saker att göra än att behöva ta hand om detta. OK jag vet att det kan vara nödvändigt att göra en polisanmälan för försäkringsbolagets del men är det säkert att ett försäkringsbolag över huvudtaget behöver bli inblandat?
Jag menar inte att skogsbolaget ska få härja hur som helst utan självklart ska de ersätta markägaren. Men ersättningen måste ju ha rimliga proportioner. Jag vill inte ha en USA-värld där man ska stämma och anmäla varandra hit och dit utan att ens försöka lösa problemet med berörda parter.
Nästa gång kan det ju vara du som gör ett misstag (jag förutsätter att skogsbolaget inte gjorde detta medvetet).
Slutligen vill jag bara säga att jag varken är skogsägare, bedriver skogsavverkning eller har någon anknytning till skogsbolag. Jag försöker bara propagera för ett någorlunda vänligt samhälle.
Själv skulle jag försöka komma fram till en lösning med bolaget innan jag överhuvudtaget skulle tänka tanken på polisanmälan.
Lycka till, jag hoppas att det löser sig till det bästa!
//Joda
Jag menar inte att skogsbolaget ska få härja hur som helst utan självklart ska de ersätta markägaren. Men ersättningen måste ju ha rimliga proportioner. Jag vill inte ha en USA-värld där man ska stämma och anmäla varandra hit och dit utan att ens försöka lösa problemet med berörda parter.
Nästa gång kan det ju vara du som gör ett misstag (jag förutsätter att skogsbolaget inte gjorde detta medvetet).
Slutligen vill jag bara säga att jag varken är skogsägare, bedriver skogsavverkning eller har någon anknytning till skogsbolag. Jag försöker bara propagera för ett någorlunda vänligt samhälle.
Själv skulle jag försöka komma fram till en lösning med bolaget innan jag överhuvudtaget skulle tänka tanken på polisanmälan.
//Joda
Bra skrivet - håller medJoda skrev:Jag vill inte ha en USA-värld där man ska stämma och anmäla varandra hit och dit utan att ens försöka lösa problemet med berörda parter.
...
Jag försöker bara propagera för ett någorlunda vänligt samhälle.
//Joda
Tjaaaa... Det är ju skönt att de känner ett visst ansvar, inte sant? :
Värderingen kan jag på intet sätt vara behjälplig med, men vad de ägnat sig åt kallas 'baggböleri'. Detta efter orten/platsen Baggböle i Finland. Om detta är en brottsrubricering i Sverige vet jag inte, men ett intressant kuriosum, kanske, så... ;D
Värderingen kan jag på intet sätt vara behjälplig med, men vad de ägnat sig åt kallas 'baggböleri'. Detta efter orten/platsen Baggböle i Finland. Om detta är en brottsrubricering i Sverige vet jag inte, men ett intressant kuriosum, kanske, så... ;D
Hej allihopa,
@joda
Tack för dina synpunkter. Håller i princip med dig faktiskt!
Det amerikanska systemet är löjligt, skadestånd när man bränner sig på det varma kaffet på McD.....s?
Har för avsikt att kontakta skogsbolaget på Måndag och ställa frågan: Är Ni beredda att på ett generöst sätt att lösa detta utan att blanda in advokater, poliser osv.
Är svaret ja, kör vi efter detta om det är generöst. Betänkt att det det är först om ca.30-40 år som det återigen kommer att finnas granar bakom mitt hus.
Om svaret är nej eller undvikande kör jag med advokater etc., polisanmälan behövs nog ej, det är rimligen bara att ansöka om stämning i rätt tingsrätt.
Polisens knappa utredningsresurser behövs nog till mer allvarlig brottslighet.
När det gäller försäkringsbolaget behövs ingen polisanmälan. Har kollat idag.
"fd. skogsägare" :-* :-
@joda
Tack för dina synpunkter. Håller i princip med dig faktiskt!
Det amerikanska systemet är löjligt, skadestånd när man bränner sig på det varma kaffet på McD.....s?
Har för avsikt att kontakta skogsbolaget på Måndag och ställa frågan: Är Ni beredda att på ett generöst sätt att lösa detta utan att blanda in advokater, poliser osv.
Är svaret ja, kör vi efter detta om det är generöst. Betänkt att det det är först om ca.30-40 år som det återigen kommer att finnas granar bakom mitt hus.
Om svaret är nej eller undvikande kör jag med advokater etc., polisanmälan behövs nog ej, det är rimligen bara att ansöka om stämning i rätt tingsrätt.
Polisens knappa utredningsresurser behövs nog till mer allvarlig brottslighet.
När det gäller försäkringsbolaget behövs ingen polisanmälan. Har kollat idag.
"fd. skogsägare" :-* :-
Tror knappast jag kommer begå misstaget att såga ner 32 träd som ej är mina på någon annans mark för att sedan sälja och tjäna pengar.Joda skrev:Med risk för att väcka många känslor så måste jag nog säga att jag tycker att det är lite tråkigt att man börjar prata om polisanmälning osv. Polisen har säkert viktigare saker att göra än att behöva ta hand om detta. OK jag vet att det kan vara nödvändigt att göra en polisanmälan för försäkringsbolagets del men är det säkert att ett försäkringsbolag över huvudtaget behöver bli inblandat?
//Joda
Du vill tydligen inte ha ett rättssamhälle? Om du inte har möjligheten/hotet och ta upp ärendet i domstol så kommer alltid den lille mannen hamna i underläge. Skogsbolaget kommer köra över människor som claeschrister1 om han inte har möjlighet till rättslig prövning.
Sen skall väl claeschrister1 väl sk-ta i om polisen inte har resurser, inte hans problem?!! Eller skall man bara anmäla mord och våldtäckter nu för tiden???!!
Tycker du har ett väldigt konstigt resonemang. Skogsbolaget har stulit hans egendom och du tycker inte han skall anmäla stölden till polisen för att du inte vill bo i ett USA- samhälle!!
Om du tycker Sveriges rättsystem påminner om USAs så får du nog läsa på lite bättre.
Jag säger , ta chansen och få så bra betalt som möjligt. Krama ur varenda krona.
Jag håller med parkakungen, inte skall den enskilde avstå från polisanmälan bara för att polisen har dåligt med resurser. Vårt system bygger ju på att man har rätt att anmäla vad man vill ( den enskilde skall inte behöva veta vad som är brottsligt eller ej) sedan är det polisen och domstolsväsendets sak att avgöra om det du anmält är brottsligt eller ej och om de kan binda någon eller några till brottet.
Bara för att det är granar blir inte brottet mindre, förslag har ju givits på brottsrubriceringar egenmäktigt förfarande mm. Egentligen är det inte värdet på timmerstockarna det handlar om utan handlingen som sådan och skadan den orsakat dig. Ta hjälp av juridiskt kunniga personer och överlåt processen/förhandlingarna till dem.
Bara för att det är granar blir inte brottet mindre, förslag har ju givits på brottsrubriceringar egenmäktigt förfarande mm. Egentligen är det inte värdet på timmerstockarna det handlar om utan handlingen som sådan och skadan den orsakat dig. Ta hjälp av juridiskt kunniga personer och överlåt processen/förhandlingarna till dem.
Kul att det blev lite reaktioner på mitt inlägg 
Som jag skrev tidigare så förutsätter jag att skogsbolaget inte gjort detta medvetet för om de gjort det så är det ju helt klart ett brott. För min del är det skillnad på om någon medvetet ger sig på mina ägodelar mot om någon av misstag gör detsamma. För misstag kan ju alla göra (och då behöver det inte handla om att såga ner 32 träd).
Men jag tycker att det verkar meningslöst att polisanmäla om det är så att man kan göra upp i godo. Min poäng är att man kan försöka med andra sätt än att ta till anmälning direkt. Om det inte fungerar så kan man ju alltid anmäla då om man anser att det är en utväg.
Hoppas att bolaget kommit med ett schysst bud så att allt redan är löst!
Som jag skrev tidigare så förutsätter jag att skogsbolaget inte gjort detta medvetet för om de gjort det så är det ju helt klart ett brott. För min del är det skillnad på om någon medvetet ger sig på mina ägodelar mot om någon av misstag gör detsamma. För misstag kan ju alla göra (och då behöver det inte handla om att såga ner 32 träd).
Men jag tycker att det verkar meningslöst att polisanmäla om det är så att man kan göra upp i godo. Min poäng är att man kan försöka med andra sätt än att ta till anmälning direkt. Om det inte fungerar så kan man ju alltid anmäla då om man anser att det är en utväg.
Hoppas att bolaget kommit med ett schysst bud så att allt redan är löst!
Joda du vill att han skall förhandla med skogsbolaget om skälig ersättning?
Alltså ensam fritidshusägare skall sätta sig ner och förhandla med ett skogsbolag som förmodligen omsätter 100millar+, har 10 advokater till sitt förfogande mm?
Vem tror du går segrande ur den förhandlingen?
Visst lyssna på vilket bud de kommer med. Vad de än kommer med för bud så säger du nej. Med antydan om att de inte är riktigt kloka.
Allt under 100papp är skambud anser jag. Men nu bor jag ju i södra Sverige. Här är 32 stora granar ganska sällsynta.
Var det inte idag de skulle komma med sitt bud?
Hur har det gått?
Alltså ensam fritidshusägare skall sätta sig ner och förhandla med ett skogsbolag som förmodligen omsätter 100millar+, har 10 advokater till sitt förfogande mm?
Vem tror du går segrande ur den förhandlingen?
Visst lyssna på vilket bud de kommer med. Vad de än kommer med för bud så säger du nej. Med antydan om att de inte är riktigt kloka.
Allt under 100papp är skambud anser jag. Men nu bor jag ju i södra Sverige. Här är 32 stora granar ganska sällsynta.
Var det inte idag de skulle komma med sitt bud?
Hur har det gått?
Det är ju prydnadsträd det rör sig om - i en trädgård.
Zetas http://www.zetas.nu tar 439 för en picea abies (gran) i 100-120 cm storlek.....
Nu är det ju tämligen mycket större storlek - och därför mera värd - exempelvis tittade jag på en kastanj som vårdträd - 10 cm stam låg på 4500 kr ....
Zetas http://www.zetas.nu tar 439 för en picea abies (gran) i 100-120 cm storlek.....
Nu är det ju tämligen mycket större storlek - och därför mera värd - exempelvis tittade jag på en kastanj som vårdträd - 10 cm stam låg på 4500 kr ....
Hej allihopa,
Skogsbolaget tog en "time-out" då det var sportlov. Tiden har använts till att smida planer. Bolaget har lovat att återkomma imorgon.
Skall bli spännande att se vad dom erbjuder.
"fd. skogsägare"
Skogsbolaget tog en "time-out" då det var sportlov. Tiden har använts till att smida planer. Bolaget har lovat att återkomma imorgon.
Skall bli spännande att se vad dom erbjuder.
"fd. skogsägare"