Byggahus.se

Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

1. Ja

35,4%
  2. Nej

15,7%
  3. Ibland, om det är stora matrester

48,4%
  4. Ibland, när jag känner att jag orkar

0,5%
  1. R
    Renoveringsnovis Nivå 2
    Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?

• Laddar…
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Nej, om det inte är stora matklumpar kvar.

• Laddar…
  3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Matrester tar man bort men hålla på och skölja är onödigt.

4. Tss
    Medlem · Nivå 6
    Redigerat 17 okt 12:32
  5. T
    Medlem · Nivå 11
    Är det enbart kladd kvar så nej, men minsta lilla riskorn sköljs av lite fort innan de ställs i maskin (Det värsta skrapas såklart men man får skrapa till förbannelse för att få bort alla "solida" matrester, därav en snabb avsköljning).

6. S
    Medlem Nivå 5
    Sköljer aldrig utan skrapar bara av större matrester. Klibbigt ris får man dock se upp med...

7. T
    Medlem · Nivå 9
    På vårt kontor är det ingen som är så sugen på att rensa silen så här sköljs matlådor och tallrikar av snabbt i kalt vatten för att minska lukt och rensbehov.
    Hemma sköljs det om jag vet att de kommer ta lång tid innan den körs och vi tex äter fisk, har en känslig näsa och klara inte av doften.

8. T
    Medlem Nivå 2
    Efter ett långdraget problem med en rejäl fettpropp på ett ställe i avloppsstammen i huset så torkas numera alla flottiga tallrikar av med papper innan diskning, oavsett handdisk eller maskindisk. Förutom det, ingen sköljning nej.

9. j.erkers
    Husägare Nivå 6
    Beror på. Vet jag att det tar ett par dagar eller mer sköljer jag av det mesta med vatten och borste samt alltid om det är ris eller lös äggula kvar. I alla andra fall bara matrester och då mest för att det är enklare än att göra ren maskinens filter - vilket jag ändå gör då och då...

10. M
    Medlem Nivå 1
    Jag sköljer. Blir ganska snabbt äckligt annars när man inte kör maskinen varje dag :)

11. R
    Renoveringsnovis Nivå 2
    men om man kör den 3 ggr per dag då?

12. M
    Medlem Nivå 1
    Då verkar det som väldigt mycket jobb i onödan att skölja.

13. Bästa svaret

Strip
    Medlem · Nivå 9
    Några år tillbaka bestämde vi oss här hemma för att sluta skölja disken. Bakgrunden var att vi ofta tyckte diskresultatet var klent. Vi provade lite olika diskmedel, men kom bara fram till att de dyrare (som vi redan använder) var bättre. Sen läste jag nånstans att man inte ska skölja disken. Vi bestämde att prova med det och ja,disken blev omgående märkbart renare.

14. K
    Medlem Nivå 9
    Men ni som inte sköljer - blir inte maskinen äcklig? Och filter etc igensatta????

15. S
    Medlem · Nivå 7
    Sköljer aldrig, kör minst en riktigt varm disk i veckan och upplever att det funkar bra! Rengör sil kanske varannan månad.

• Laddar…