andersmc skrev:
Alla mätverktyg som används i någon slags kommersiell verksamhet ska alltid vara kalibrerade. Man får aldrig någonsin bara ta ett mätverktyg och börja använda det. De ska vara individmärkta, registrerade, kalibrerade och spårbara.
Så ser inte riktigt verkligheten ut på mindre snickerier... Jo, förresten, de flesta har skrivit sina namn med spritpenna på skydden..

Min lilla "invändning" gäller bara mina erfarenheter i snickerivärlden. Att det gäller helt andra krav/toleranser i annan verksamhet utgår jag ifrån... (Även om jag skulle roa mig med att hyvla en planka med hundradelars precision så kan den ju bli en tiondel tjockare under lunchen bara för att någon öppnat ytterdörren ett tag...Kanske lite överdrivet.)

Redigerat:
U
I en perfekt värld så skall alla vara kallibrerade, men så är det inte i verkligheten. Mindre företag har inte sådana rutiner, och sedan beror det ju lite på vad man sysslar med.

Kan för skoj skull berätta om att jag vet var man kallibrera polisens instrument (tex laser för hastighetskontroller), eller i alla fall gjorde. Det var inte helt ovanligt att det kom in instrument som var flera år sena för kallibrering. Kanske kan vara värt att be att få se kallibreringsprotokollet om farbror blå skulle stoppa bilen ;)

Digitalt för det går lättare och fortare att läsa.

För snickeri duger nog vilket digitalt som helst.

Själv har jag ett kellen.

tänker köpa ett till och det blir med STORA siffror i displayen.

Mvh Pär H

Mikael_L
andersmc skrev:
Alla mätverktyg som används i någon slags kommersiell verksamhet ska alltid vara kalibrerade. Man får aldrig någonsin bara ta ett mätverktyg och börja använda det. De ska vara individmärkta, registrerade, kalibrerade och spårbara.
Nejdå, absolut helt fel.

Har man inte regulatoriska krav eller inte bryr sig om att kvalitetssäkra sin verksamhet får man göra precis hur man vill.

Även om man kvalitssäkrar sin verksamhet brukar kraven egentligen mest handla om att man dokumenterat hur man gör, -vad man gör- spelar sen många gånger mindre roll.

Då jag arbetat ett antal år i verifieringsverksamhet där vi jobbat hårt med vår mätutrustning och allt därikring så kan jag meddela hur vi gjorde.
- Allt, eller iaf i princip all utrustning hade en unik identitet.
- All utrustning (den mesta iaf) som användes för att testa regulatoriska krav var regelbundet kalibrerad.
-Den mesta övriga utrustningen fanns i minst ett exemplar som kalibrerades regelbundet och därmed kunde tjäna som referens.
- En del utrustning var märkt "kalibreras före användatet" annan "kalibreras ej".
- All mätutustning går ej att kalibrera !
- När jag skulle utföra en mätning fick jag välja efter vad för behov jag kände vilken utrustning jag skulle välja och ifall jag skulle kontrollera okalibrerad utrustning innan, efter eller både före och efter.

Att kalibrera är dyrt, har man mycket mätustrustning blir det kostsamt. Skulle vi skickat rubbet skulle den årilga notan antagligen blivit några hundratusen kronor.
Som exempel kostade det 4ggr så mycket att skicka termoelement på kalibrering än vad dom kostade i inköp. Men att köpa nya är ingen lösning, då dom inte är kalibrerade innan, och inte efter heller. Kalibreringen efter är ju viktigast, det är först då du vet om instrumentet var korrekt både före och under mätningen.
Så alla prylar som togs ur mätparken var man ju tvungen att avsluta med en kalibrering och sen inte använda mer.

Ja det finns hur mycket som helst att skriva om i ämnet.

Men att all utrustning måste vara kalibrerad är nys.

Om man skulle koka ihop den goda informatinen ovan till ett köpråd, vad blir det då? Ett digitalt skjutmått som är något bättre än kinavarianten från CO men ändå inte en regelbundet kalibrerad Mitutoyo? Självanstängande, stora siffror i displayen och måttet ska behålla nollställningen efter avslag.
Vilken leverantör, modell och pris?
/B

Jag har bara testat ett mått som kvalar in på de kriterier som bengtn sammanfattat. För övrigt precis de kriterier som i mitt tycke är viktiga. Måttet i fråga är detta. Jag vet inte vad det kostar men jag skulle nog utan tvekan ge 500 spänn för det.

Jag blir mest nyfiken på hur u95hw lyckas hantera sitt skjutmått modell xxxxxxl. Jag har mätt en hel del träd med klave vilket i praktiken är ett meterlångt skjutmått med stora toleranser men det känns pyttigt i jämförelse. :P

u95hw skrev:
visade rätt utom vid 100m där det blev 15mm fel.
I övrigt känns mitt analoga budgetmått som fullt tillräckligt men lite sugen på att jämföra med digitalt är man ju. Om inte annat så måste ju latheten underhållas.

Nimajneb skrev:
Skjutmått är utmärkta verktyg till att öppna gamla målarburkar med.... fråga min 9-årige son om detta.... Visst locket kom av men ett bananformat skjutmått är inte det mest optimala här i världen....går liksom lite tröööööööögt..
:S

Tydligen har jag sagt tidigare att han INTE får använda mina fina skruvmejslar till färglocken.... hmmmm

Köp ett par billiga brytmejsar till grabben...ha ha...

Vad är det för finmejslar du har?

Jeg foretrekker digitale skjutmått. Om presisjonen er på mm er analogt greit. Selv om det er lettere å lese av på et display og man unngår å lese av feil. Med digitalt er det veldig lett å lese av hundredeler også , noe som ikke er så med et analogt.

Jeg har selv et Limit skjutmått (hele i rostfritt) som jeg fikk i julklapp for 3-4 år siden. Det er jeg veldig fornøyd med.

Logiman skrev:
Jeg foretrekker digitale skjutmått. Om presisjonen er på mm er analogt greit. Selv om det er lettere å lese av på et display og man unngår å lese av feil. Med digitalt er det veldig lett å lese av hundredeler også , noe som ikke er så med et analogt.

Jeg har selv et Limit skjutmått (hele i rostfritt) som jeg fikk i julklapp for 3-4 år siden. Det er jeg veldig fornøyd med.
Det har gått ett år, och synen är sämre. Såg ett par digitala skjutmåt på Harald Nyborg idag. Såg helt ok ut. Försökte hitta data på det Luna phl länkade till, och det Limit som nämndes här. Jag kan hitta uppgifter om precision (visning av siffror), men inte noggrannhet (hur fel mäter det över ett visst område).

Någon som vet ett bra digitalt skjutmått ed stora siffror och där man kan se hur noggrant det faktiskt är? Mitt gamla analoga är väldigt bra, så jag vill byta till något jag kna lita på, och som inte ger felvärden på grund av glapp.

--- Mats ---

Mats, man skall aldrig spara på mätinstrument. Vitsen med dem är ju att man skall kunna lita på dem. Om du har mätt upp måttet 9,97, och så står du där och funderar på om det verkligen stämmer; Då är ju hela vitsen, att förvissa sig, borta. Lägg en femhundring extra och beställ ett Mitutoyo eller Starrett. Jag kör med Mitutoyo, likaså firman där jag jobbar och även den förra.

Vill man bara lägga några hundringar, analogt. Kan man tänka sig ett par tusenlappar, digitalt.
Vi har lite kassa digitala som dräller på jobbet och dom är verkligen kassa. Jag har ett ganska billigt analogt och det är markant bättre än dom billiga digitala.
På förra jobbet hade jag ett digitalt Mitutoyo. Fina grejjer, hade valt det alla dagar i veckan.

mattiasp skrev:
Mats, man skall aldrig spara på mätinstrument. Vitsen med dem är ju att man skall kunna lita på dem. Om du har mätt upp måttet 9,97, och så står du där och funderar på om det verkligen stämmer; Då är ju hela vitsen, att förvissa sig, borta. Lägg en femhundring extra och beställ ett Mitutoyo eller Starrett. Jag kör med Mitutoyo, likaså firman där jag jobbar och även den förra.
Håller med till hundra procent, det är inte där man skall spara. De instrument jag har är faktiskt ett par stycken Mitutoyo, men de är från tiden innan det blev digitalt. Jag har stämt dem med en mikrometer, och vet att jag kunde lita på dem. Nuförtiden är det sämre med avläsningen på skalan. Jag kunde med stor träffprocent läsa 10-delar på millimeterskalan, nu kan jag knappt klara nonieskalan.

Så vad jag behöver är precis vad du säger, ett instrument som är digitalt och som jag inte tvivlar på när det ger mig ett mått. Att det sedan i verkligheten kvittar på ett antal tiondelar är en annan sak, jag vill veta att det som påstås är rätt.

Hade inte insett Starret hade digitala skjutmått, men det är klart i efterhand att de måste ha.

Kan du rekommendera någon modell av respektive som är bra?

--- Mats ---

Vad som förvånar mig mest är att Nimajneb, en man med snart 4000 poster på forumet, inte förrän nu (eller eg för ett år sedan) har insett att det finns digitala skjutmått. :D

Egentligen är ett skjutmått inte till för att mäta hundradelar, endast tiondelar. Hundradels millimeter avläses lämpligen med mätverktyg med större precision. Brukar stå någonstans väldigt finstilt i pappren.

En annan aspekt när man väljer skjutmått är hur miljön ser ut där man använder det. Jag gör delar till flygplansmotorer på min arbetsplats och för snabbavläsning av mindre mått så används ibland digitala skjutmått, dessa gillar dock inte alls kylvatten. De brukar flippa ur rätt så duktigt när de får sånt på sig, står man i en miljö där man får kylvattenstänk (olja+vatten) på skjutmåttet så behöver man antingen ett inkapslat eller ett analogt. Våra analoga har en stor klocka på sig så det tydligt syns vad de visar.
För mitt eget hempuleri duger i stort vad som helst ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.