Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Tja.
Jag har fått en 11kw Garo laddbox installerad med lastbalansering men endå skjuter jag huvudsäkringar lite då och då.
Har inte börjat rota i inställningarna på laddboxen men är det något jag kan behöva ändra där för att aktivera lastbalanseringen eller ska det skötas automatiskt ?
Jag har fått en 11kw Garo laddbox installerad med lastbalansering men endå skjuter jag huvudsäkringar lite då och då.
Har inte börjat rota i inställningarna på laddboxen men är det något jag kan behöva ändra där för att aktivera lastbalanseringen eller ska det skötas automatiskt ?
Garoboxar är relativt avancerade att pilla med så har elektrikern ställt in fel får dom väl fixa till det. Går ju att göra som installatör på distans. Fungerar lastbalanseringen som den ska? När jag satte in min fanns inte kamstrups elmätare med i mjukvaran så fick vänta på uppgradering. Lastbalanseringen ska lysa grönt i elskåpet samt ha bra mottagning mot Wi-Fi alternativt fast sladd och lysa grönt. Strular detta fungerar den inte och säkringarna kommer ryka
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Va ut och kollade i elskåpet, blinkar faktiskt en röd lampa så jag gissar att någonting inte lirar.
Några lätta saker man kan kolla själv eller är det bara att ringa firman?
Några lätta saker man kan kolla själv eller är det bara att ringa firman?
Man får ju utgå från att installatören säkerställde att installationen var komplett, för att Garos lastbalanseringen ska fungera krävs följande:
-Att HAN-porten på elmätaren är aktiverad av elbolaget samt att man anslutit den med rätt sladd.
-Att Garo har stöd för den installerade elmätaren
-Att den har kontakt med laddboxen, kan vara så att den även behöver internettillgång.
-Att man ställt in rätt huvudsäkring
Om inte elektrikern påtalade att nånting var fel vid installationen så känns det igentligen bara som att det är Wi-Fi/nätverk som kan bara strula senare.
-Att HAN-porten på elmätaren är aktiverad av elbolaget samt att man anslutit den med rätt sladd.
-Att Garo har stöd för den installerade elmätaren
-Att den har kontakt med laddboxen, kan vara så att den även behöver internettillgång.
-Att man ställt in rätt huvudsäkring
Om inte elektrikern påtalade att nånting var fel vid installationen så känns det igentligen bara som att det är Wi-Fi/nätverk som kan bara strula senare.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
L Liljeros skrev:Man får ju utgå från att installatören säkerställde att installationen var komplett, för att Garos lastbalanseringen ska fungera krävs följande:
-Att HAN-porten på elmätaren är aktiverad av elbolaget samt att man anslutit den med rätt sladd.
-Att Garo har stöd för den installerade elmätaren
-Att den har kontakt med laddboxen, kan vara så att den även behöver internettillgång.
-Att man ställt in rätt huvudsäkring
Om inte elektrikern påtalade att nånting var fel vid installationen så känns det igentligen bara som att det är Wi-Fi/nätverk som kan bara strula senare.
Tackar för svaret!
Elektrikern har sålt boxen inkl lastbalansering så man får anta att dom gjort allt rätt.
Ska ta en titt på wifin säkert som du säger att det är den som jävlas
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Litet problem är dock att boxen är installerad för ett år sedan.Nyfniken skrev:
Tog en j*vla tid att få bilen som jag beställt (Hyundai)
Lyckades logga in och uppdatera programvaran, ska prova ladda imorgon så får vi se vad som händer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-tjanst/
Klaga så fort du upptäcker felet Du måste klaga på felet inom rimlig tid från att du upptäckte felet. Klagar du inom två månader räknas det alltid som inom rimlig tid. Väntar du för länge med att klaga kan du förlora möjligheten att kräva att företaget ska rätta till felet.
Tips är att skicka in det skriftligt såfort du kan. Det gör inget att det gått ett tag om du klagar inom den rimliga tiden från när du upptäckte felet
Klaga så fort du upptäcker felet Du måste klaga på felet inom rimlig tid från att du upptäckte felet. Klagar du inom två månader räknas det alltid som inom rimlig tid. Väntar du för länge med att klaga kan du förlora möjligheten att kräva att företaget ska rätta till felet.
Tips är att skicka in det skriftligt såfort du kan. Det gör inget att det gått ett tag om du klagar inom den rimliga tiden från när du upptäckte felet
Frågan är ju hur din elförbrukning ser ut i övrigt, hur snabbt varierar lasten?
Nu vet jag inget om just denna boxen, men om man antar att du har 20A säkringar och att du redan ligger på 16A förbrukning från laddboxen (11kW) när helt plötsligt elpatronen går in med 3x16A, ja då har inte laddboxen särskilt mycket tid på sig att upptäcka detta.
Nu vet jag inget om just denna boxen, men om man antar att du har 20A säkringar och att du redan ligger på 16A förbrukning från laddboxen (11kW) när helt plötsligt elpatronen går in med 3x16A, ja då har inte laddboxen särskilt mycket tid på sig att upptäcka detta.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Precis vad jag också misstänker, gick bra när jag laddade i somras (kompis bil) och då var jordvärmepumpen av.pacman42 skrev:
Frågan är ju hur din elförbrukning ser ut i övrigt, hur snabbt varierar lasten?
Nu vet jag inget om just denna boxen, men om man antar att du har 20A säkringar och att du redan ligger på 16A förbrukning från laddboxen (11kW) när helt plötsligt elpatronen går in med 3x16A, ja då har inte laddboxen särskilt mycket tid på sig att upptäcka detta.
Ska kolla bland inställningarna om jag kan sänka max strömmen
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg