Hej!
Jag tänkte bygga en garderobsvägg från vägg till vägg i sovrummet. Noterade att alla vanliga garderobsleverantörer (Elfa, Mirro. Lumi, KA Interiör etc) kör rullskena på golvet, och bara en plåtprofil som styrning uppe i taket.
När jag frågade vår snickare om offert för att leverera dörrar o beslag (vill ju ha vitt handmålat mdf/furu, inte folierad spånskiva, så det passar bättre med de gamla spegeldörrarna), så sa han att han alltid byggde med hängning i taket, till skilllnad från hur standardleverantörerna gör alltså. Uppfattade inte argumenten för det, kanske en vanesak bara

.
Vi har säkerligen inte raka golv (furugolv) eller tak (träspont) och vill därför bygga en sockel både uppe o nere som man kan måla vitt. Sockeln monteras utanpå en regel som man ser till att vara i våg. Det ger också en mer inbyggd känsla om man målar sockeln i väggfärg och sätter list på denna, täckskivor i kanterna mot vägg etc.
På regeln sätter man sen rullskena i golvet eller tak om man väljer den lösningen.
Men jag undrar vilka för-/nackdelar det kan finnas med resp. upphängning. Observera att vi alltså pga att vi behöver sockel nertill och motsvarande upptill, ändå åker på att skruva i både golv och tak, så det blir ju ingen skillnad där.
Och jag tror träsponten ska klara av vikten av dörrarna som blir 75 cm breda i mdf/furu.
Ursäkta om det blev lite virrigt - tacksam för svar!
Mvh/
A