Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skjutbar pooltäckning av vinterplåtar (vintertäckning till åretrunttäckning)

1. J
    Medlem · 32 inlägg
    Tänkte att detta kunde inspirera någon till att bygga om vinterplåtarna till en åretrunttäckning. Funkar att gå på och möblera lite lättare saker.
    Vi har en rund (tiokantig) 4,5m pool från JF Fritid.
    Jag delade upp vintertäckningen i två delar (förbereddes redan när plåten lades dit i höstas) - ena delen bred och hög och andra delen låg och smal. V-hjul och rälsskena på ena sidan och "vanliga" hjul på andra sidan. Båda delarna rullas åt samma håll. Lite som Aqvisdeck, men snäppet billigare...
    Täckningen är Areco TP 131. 5 meter långa och ca 1 meter "breda", i och med överlapp så täcker de 94,5 (har jag för mig).Tjockleken är den tunnaste, 0,7 mm. Den höga/breda delen består av 2 plåtar, 5 meter breda. Den låga/smala delen består av 3 plåtar, ca 4,70 meter breda (som jag kapade med nibbler).
    Före (höst 2020):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201029_084823.jpg

Efter:
    20210904_130850.jpg
    20210905_163632.jpg

Skrev om bygget i en annan tråd, men samlar allt nedan.

2. J
    Medlem · 32 inlägg
    Total kostnad drygt 16 000 (vår/sommar 2021).
    Plåt inkl frakt: 6 905 (5 stycken. 841 kr/st hösten 2020. Frakt 2700 kr.)
    Skenor och hjul: 3 340 (vår 2021)
    (4 Skena för V-hjul, 3 m, 325 kr/st
    2 V-hjul med fäste, 200 kr/st
    3 V-hjul med fäste, infällda, 250 kr&/st
    5 Fasta hjul, 100 kr/st)
    Trall, reglar och skruv: ca 6 000 kr (Byggmax)
    Skenor och hjul köpte jag på Tellus. www.tellus.se. Handlade inne i butiken, Fridhemsplan, Stockholm.
    Plåten köpte jag från https://lindtech.eu/sjalvbarande-konstruktionsplat/

Först fick jag kapa plåten med en nibbler (tog sin lilla stund) till den smalare delen (som ska rulla in under den andra delen).
    20210515_Nibbler.jpg

Sedan sågade jag ut hål i regeln plåten ligger på och satte fast hjulen som ska gå på räls.
    20210516_V-hjul.jpg
    20210523_133640.jpg

På andra sidan har jag "vanliga hjul". Dessa är högre och gör att täckningen får en lutning så att vattnet rinner av. (Hade jag gjort det idag hade jag nog satt dessa hjul lägre och sänkt däcket knappt en decimeter.)
    20210516_Hjul.jpg

Skruvade fast plåten på reglarna som hjulen sitter på och la dit rälsen provisoriskt och sänkte ner täckningen på rälsen. Skulle den rulla så lätt som jag hoppats (barnen ska kunna täcka av poolen)? Jajamensan! [​IMG]Kunde skjuta undan den delen med ett finger.
    20210516_Del1-klar.jpg

3. J
    Medlem · 32 inlägg
    Jag hade mätt och kapat rätt så den lägre delen rullade in under den högre (som ska sänkas ca 10 cm).
    20210529_191933.jpg

Sedan satte jag dit en gammal liner som vind/skräpskydd.
    20210530_171301.jpg
    20210530_172950.jpg
    20210530_214437.jpg

Satte dit några brädor som "reglar" för att ha något att skruva trallen i samt några trallbrädor.
    Bilden är när frisen är ditskruvad.
    20210606_194719.jpg

4. J
    Medlem · 32 inlägg
    Hade en vanlig dörrstopp i gummi hemma och den funkar bra. (Kanske inte supersnyggt. :D) På andra sidan (där däcket tar slut) har jag en brädbit.
    Som lås tänkte jag ha två skjutreglar, men med all trall så har det blivit rätt tungt så små barn klarar inte av att öppna täckningen.
    20210612_184218.jpg

(Dörrstoppen fick sågas ned något när jag satte dit en bräda för att dölja skräpskyddet (den ljusblå linern).

5. J
    Medlem · 32 inlägg
    Lägga trall...
    20210612_184536.jpg
    20210621_220714.jpg

Trallen vilar på plåten och sprider samtidigt ut vikten. Sviktar inte nämnvärt när jag (tresiffrigt) och frugan gått på den samtidigt.

20210804_120624.jpg

Efter att bilden togs har jag täckt in insidan också (dubbelisolerat) då det blir väldigt mycket kondens. Framför allt för att skydda träet, men även för att minska uppvärmningskostnaden.
    ----------------------------
    Skulle jag byggt idag hade jag nog bara gjort ett stort däck då vi har plats för det, bara ta bort en buske och dra ut skenan och en trallbräda för de andra hjulen. Antagligen bygga så att det blev helt plant och ca 8 cm lägre på vänstersidan, nu lutar det något, framför allt för vattenavrinningens skull (borrat flera hål på högra sidobrädorna).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.