kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har nytt allting så är det bara du kvar i ekvationen. Jag gissar att du gör fel när du luftar? Du måste trycksätta med handtaget, öppna nippeln, stänga nippeln och därefter släppa handtaget. Annars drar du in luft igen....

Måste finnas någon bra instruktion på youtube.
Jag har gjort så, jag har fått det o funkat med ett gammalt ok på samma sätt, jag tror bara nånting är låst eller nått jag glömt , som jag nämde i oket nått man ska göra etc innan om det är helt nytt..‍♂️

Näe jag har svårt att se vad det ska kunna vara.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Näe jag har svårt att se vad det ska kunna vara.
Ska kolvarna gå ända in i oket? För kommer där då olja in bakom kolvarna tänker jag? Eller måste man ta ut kolvarna lite?

Jag har inte sett något ok på en bil där kolvarna måste vara i ett visst läge för att olja ska släppas in. Det är ju i vilketfall som helst inte tätt mellan kolv och cylinder förutom vid tätningen, och den sitter ju längre fram.

Kan det vara så att den typen av huvudcylinder du har ska luftas på ett speciellt sätt? Kan det fattas någon returfjäder eller så i huvudcylindern? Alla tätningar på plats där och vända åt rätt håll osv...?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inte sett något ok på en bil där kolvarna måste vara i ett visst läge för att olja ska släppas in. Det är ju i vilketfall som helst inte tätt mellan kolv och cylinder förutom vid tätningen, och den sitter ju längre fram.

Kan det vara så att den typen av huvudcylinder du har ska luftas på ett speciellt sätt? Kan det fattas någon returfjäder eller så i huvudcylindern? Alla tätningar på plats där och vända åt rätt håll osv...?
Ja nä det är ju sant det du säger.. jag kan bara testa dra ut kolvarna lite men tycker att det ska man ej behöva göra..

Detta har jag

https://www.twostroke.se/supertec-bromsok-fram

Lufta nått så simpelt kan konstigt nog vara ett helsike.
Hur man än gör får man det inte att funka, jag har varit med om samma sak flera gånger.
Senast jag höll på lämnade jag moppen i garaget. Dagen efter tog bromsen lite, luftade 2-3 ggr och den tog perfekt.
Var precis samma sak för typ 40 år sen, vi höll på med en kompis motorcykel, provade allt men det hände inget. Dagen efter när vi skulle prova igen, funkade bromsen !!!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Isakare Isakare skrev:
Lufta nått så simpelt kan konstigt nog vara ett helsike.
Hur man än gör får man det inte att funka, jag har varit med om samma sak flera gånger.
Senast jag höll på lämnade jag moppen i garaget. Dagen efter tog bromsen lite, luftade 2-3 ggr och den tog perfekt.
Var precis samma sak för typ 40 år sen, vi höll på med en kompis motorcykel, provade allt men det hände inget. Dagen efter när vi skulle prova igen, funkade bromsen !!!
Ska man bara försätta lufta enligt princip då , för jag är rätt stt luft nippel ska bli kass om man gör för många gånger öppnar o stänger . Har hänt innan, o då är hela oket förstört..

Behöver inte dra nippeln alls hårt under luftning.
Jag har mekat i över 40 år, och aldrig dragit av en luftnippel.
Du får öva på känslan. Med en 8 eller 10 mm nyckel kan du dra lagom med ett finger, inte hela armen.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
På mc/moped är det ofta svårt att få ut luften eftersom luftbubblor inte gärna vill åka nedåt i slangen (till luftnippeln).
Ofta kan man få ut mycket luft genom att bara snabbt pumpa med bromshandtaget med väldigt korta rörelser; från helt ute kanske du bara drar in 5-10mm. Detta kan man få upprepa länge!
Ett annat knep om inget funkar är att plocka bort hela bromssystemet i ett stycke och fästa upp det på arbetsbänken så att bromsoket och luftnippeln kommer högst upp, då är det lättare att få ut luften. Tänk bara på att du då måste stoppa in något istället för bromsskivan i oket så att inte beläggen går helt mot varandra!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om handtaget är stumt är det inte luft som är problemet. Jag skulle gissa på att det är stopp i kanalerna fram till cylindern. Om det är aluminiumgjutgods kan vatten i systemet ställa till med korrosion så att det blir stopp.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Nu funkar det efter många timmar!
Bromsbeläggen ligger lite emot men antar det glr det lite i början , jag hör hur hjulet tar emot , hur tycker ni hjulet snurrar ,,,->
Inte jag som bromsar hjulet

kristofer12345
Sen e fråga ska inte den runda delen jag snurrar på in i den till höger för stt hålls bak axel stabil?

kristofer12345
Sen vet jag ej men finns det plats o trimma främre drev? Vad tror ni?

Främre
Bakre
Storlek på drev?

• Motorcykelns rostiga kedja och drev med fokus på det främre drevets storlek och möjligt utrymme för trimning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som mäter storleken på ett rostigt cykeldrev och kedja.
    Skapa konto
  • Måttband visar storleken på framdrevet i en motorcykels kedjedrift.
    Skapa konto
kristofer12345
Hur mkt växellåda/motorolja ska jag ha i? Har tömt undertill nu men har bara öppning under o på sidan , är det på sidan jag häller i..verkar ej ha något o hälla i uppifrån eller nån nivå skruv??

• Närbild av en oljepåfyllningsöppning på sidan av en motor eller växellåda, med synlig inre trådning.
    Skapa konto
  • Öppning för påfyllning av motorolja på sidan av en växellåda, utan synlig nivåindikator.
    Skapa konto
  • Öppning på sidan av en motorväxellåda där olja hälls i, med synliga oljerester runt kanten.
    Skapa konto
kristofer12345
M Maximarcus skrev:
Det har sagts tidigare; det är inte noga vad det är för olja i motorn. I de allra flesta fall, och sannolikt 99,9% av alla manuellt växlade mopeder, så funkar vilken motorolja som helst lika bra som mc-olja. Den dunken du har med 10w30 duger fint.
Hur mycket olja ska jag ha i den tro do maximarcus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.