Har byggt ett isolerat rum i ladugården till hönsen, och nu kommit till innertaket. Ovanför är ett loft med plankgolv som ligger på rejäla bjälkar med CC på runt 80cm med viss variation. Byggskiva i standardmått kommer mötas rätt så mitt på en balk samt ha stöd i ändarna. Vill helst inte kortla då jag tänkt peta in hö som isolering mellan plankgolv och innertak samt har rätt akut tidspress. Skulle det funka bra med 12mm plyfa fäst direkt i bjälkarna? Bättre skivval?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skivan borde vara helt OK, men hö som isolering?
Är det inte risk att det blir tummelplats för en massa insekter och kanske också möss?
Varför inte lösull à la Rockwool?
Är det inte risk att det blir tummelplats för en massa insekter och kanske också möss?
Varför inte lösull à la Rockwool?
Tack för input! Hade egentligen tänkt nöja mig med att förvara hö på loftet men nu är resten såpass välisolerat att det känns slösaktigt. Testar med plyfan i taket då och lämnar oisolerat så länge, är öppet och åtkomligt så kan bli en senare huvudvärk. Det här lilla bygget har sprängt budgeten men blir väl bra lärdomar för nästa fågelgrupp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har du kollat sk lantbruksplywood? Perfekt för alla slags djurstallar. Finns i lite olika tjocklekar. Har en yta som är färdigbehandlad.
Det kände jag inte till, tack för tipset! Vet du om den skiljer sig mycket från formplywood? Det har jag nämligen använt till golv, "sarg" samt gödselbräda och reden.J justusandersson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det behövs väl ingen ytbehandling?J justusandersson skrev:
I vårt lilla "stall", som fungerar som vedbod/hönshus är innerväggar och -tak gjorda av obehandlad vanlig 22 mm råspont, sådan som man lägger taksvallet med, fast med den hyvlade sidan inåt.
Ja, det är inte mycket annat i tankarna än de små liven nu, äntligen ska vi bli med hönsKnockOnWood skrev:
Kul att du delat med dig av dina fåglar här på forumet, var fin inspiration när jag letade information Visst har du dina oisolerat?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag tycker de är så goa husdjur.F faf skrev:
Jämfört med alla illa uppfostrade hundar som vissa grannar håller sig med.
Men "hönshuset" är visst isolerat. Det är egentligen byggt som ett stall för två hästar, men vår häst gick hädan, så det blev hönshus och vedbod i stället.
Stallet är byggt med 120 mm resningsvirke och är alltså också isolerat med 120 mm gullfiber.
Med det drar rätt mycket vid en stor skjutport (där hästarna skulle gå ut och in),
så ibland på vintern fryser vattnet i vattenskålarna.
Men vi har lite värme på så det inte fryser i sadelkammaren.
En av de första vintrarna skaffade vi en värmelampa och hängde upp ovanför favorit-sittpinnen.
Men ingen ville sitta i värmen, de flyttade sig åt sidorna, så mitten på sittpinnen blev tom
Du har väl redan sett den här artikeln:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-honshus-regler-utformning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lantbruksplywooden är belagd med fenolfilm på båda sidor. Den påminner annars mycket om formplywood och kostar ungefär lika mycket. Finns bl.a. på www.bonnet.se.
Klicka här för att svara