3 781 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Skiva - lock till kompost
Hej,
Håller på att skissa på en rejäl kompost (delad i 2). Hade tänkt ha en skiva som lock, som jag sedan sågar itu för att få två olika öppningar till 2 komposter.
Funderar på vad man kan ha för skiva här, som klarar av väder och vind samt är såpass stabil att den klarar av snö och flera års slitage.
Det enda jag kan komma fram till är den typen av skivor som man har som botten i släpkärror... Men den kostar ju en hel del
Vad kan man annars använda? Har funderat på lösvirke, men luckan blir så tung då...
Mvh
Stefan
Håller på att skissa på en rejäl kompost (delad i 2). Hade tänkt ha en skiva som lock, som jag sedan sågar itu för att få två olika öppningar till 2 komposter.
Funderar på vad man kan ha för skiva här, som klarar av väder och vind samt är såpass stabil att den klarar av snö och flera års slitage.
Det enda jag kan komma fram till är den typen av skivor som man har som botten i släpkärror... Men den kostar ju en hel del
Vad kan man annars använda? Har funderat på lösvirke, men luckan blir så tung då...
Mvh
Stefan
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Svarar på mitt eget inlägg 
Formplywood typ
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ywood#Product_information#Product_information
kanske kan fungera? Står i produktbeskrivningen att den kan användas utomhus...
Kan formplyfa behandlas på något sätt för att få längre hållbarhet?
Formplywood typ
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ywood#Product_information#Product_information
kanske kan fungera? Står i produktbeskrivningen att den kan användas utomhus...
Kan formplyfa behandlas på något sätt för att få längre hållbarhet?
Kom du fram till nåt? Ska göra dörrar till källarningången och är också inne på en skiva av nåt slag istället för råspont som blir ganska tungt som du säger. Den du hänvisar till är ju ganska tunn (12 mm) kommer det att hålla om det kommer 3 dm blötsnö en natt? Annars verkar ju marinplywood vara grejen då den är helt vattenfast, men det är säkert en annan prisklass.
"Skivorna kan spikas eller skruvas på samma vis som trä, bearbetas kanterna är det viktigt att dessa förseglas på nytt med exteriörfärg."
Kan det inte fungera med en ram och takplåt?
Eller det blir för fult kanske?
En svart takplåt i soligt läger lär ju höja värmen i komposten om inte annat
Kan det inte fungera med en ram och takplåt?
Eller det blir för fult kanske?
En svart takplåt i soligt läger lär ju höja värmen i komposten om inte annat
Såga en plyffaskiva eller byggskiva förstärk i kanterna med en delad bräda ca 1,5 cm och ha underlagpapp på locket utan på de sätt korreskerad plast eller plåt läg lös skarvbit över skarv i mellan lockarna och sätt fast med klämma på båda sidorna av locken.Så kommer ej något skräp i mellan eller regnvatten. Har byggt en varmkompost med isolerade väggar även två lösa bitar skumplast i framkant där har del upp framstycket i två bitar en övre och undre skiva.underlocket har kommenterat med en låda med markisolering som moterade med vinkeljärn enkla inte så stora sista åtgärden är att sätta ditt gasfjädrar på utsidan förstärk med genomgående bult i locketboch en tjock bricka förslag vis gavlar måste lossa på plåten sätta igenom allting utom pappen med genomgående bult i lådan kan du ta genomgående eller mindre franskabträskruv somvklar kraften. Sen mått den låda var färdig. I skogen har två stora latrinkomposter som vill sätt ditt gasfjädr på för lättarevöppning min mamma tyck lock tung den på tomt får hon ej upp den byggd på höjden för stor volym hon når ej hoppas allt går bra börja med 6 st gasfjädar på biltema större modell.nä.Stew skrev:
Hej,
Mvh
Stefan
Köp skivan. Har ett släp som står ute året runt utan täckning sedan mer än 30 år. Håller och är forfarande hel så det är nog det bästa alternativet för dig.Stew skrev:
Hej,
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden