7 701 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
SKITTUNG vägghängd hylla. Vansinne eller gångbart?
Ska undersöka det där men ”vilken betong”. Vill minnas från när jag skruvade upp tv att det var hårt ytterst, men rätt porös/lätt betong innanför (40-talshus)Düsseldorff skrev:
I Betongvägg, även lättbetong så skall inte detta vara några som helst problem.
Gäller framför allt att övre skruv i konsolen har bra fäste i väggen.
Hyllplan i vit melanin är oftast rätt veka så man får sätta konsoler hyfsat tätt för att de inte skall böja ned sig Du skall nog inte ha mer än 30 kg mellan två konsoler om jämnt utspritt och 70-80 cm emellan.
Risken ibland att det då blir många konsoler och struligt att sätta upp om man har flera hyllplan.
I de fallen gillar jag t.ex. Elfas topphängda hyllsystem. Då sätter man typiskt fästet i väggen högt upp med flera skruvar och sedan är det klart typ, man hänger sedan bärlister och konsoler på det. Väldigt enkelt att montera och mäta in och håller väldigt många fler kilon eftersom man får mindre moment från belastningen på hyllorna som "drar ut" på fästskruvarna eftersom skruvarna sitter där de hjälper mest - högst upp.
Jag har nog upp mot 1 ton beslastning i ett sådant system på en OSB+Gips trävägg i garaget utan problem. Då med flera bärlister naturligtvis.
Gäller framför allt att övre skruv i konsolen har bra fäste i väggen.
Hyllplan i vit melanin är oftast rätt veka så man får sätta konsoler hyfsat tätt för att de inte skall böja ned sig Du skall nog inte ha mer än 30 kg mellan två konsoler om jämnt utspritt och 70-80 cm emellan.
Risken ibland att det då blir många konsoler och struligt att sätta upp om man har flera hyllplan.
I de fallen gillar jag t.ex. Elfas topphängda hyllsystem. Då sätter man typiskt fästet i väggen högt upp med flera skruvar och sedan är det klart typ, man hänger sedan bärlister och konsoler på det. Väldigt enkelt att montera och mäta in och håller väldigt många fler kilon eftersom man får mindre moment från belastningen på hyllorna som "drar ut" på fästskruvarna eftersom skruvarna sitter där de hjälper mest - högst upp.
Jag har nog upp mot 1 ton beslastning i ett sådant system på en OSB+Gips trävägg i garaget utan problem. Då med flera bärlister naturligtvis.
Om du har lättbetong är det väldigt viktigt att du köper särskilda lättbetongpluggar. Vanliga "raka" pluggar har väldigt dålig hållfasthet pga att lättbetong har dålig tryckhållfasthet.
Vi har vägghängda bokhyllor i ett siporexhus, och använder elfas konsollsystem (se bilder). Pluggarna är Fischers "vridna" variant, de har även en angiven max draghållfasthet, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fördelen med elfas konsoller (eller motsvarande från Biltema/Jula) är att man får rejäl längd på dem, så det blir låga horisontella momentkrafter på skruvarna. Och naturligtvis flexibilitet om man vill flytta hyllplanen (kanske inte viktigt för dig).
Konsollvarianten som "hänger" från en horisontell plåtlist kan vara lite känsligare för last, då du oftast får färre antal skruvar totalt.
Vi har vägghängda bokhyllor i ett siporexhus, och använder elfas konsollsystem (se bilder). Pluggarna är Fischers "vridna" variant, de har även en angiven max draghållfasthet, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fördelen med elfas konsoller (eller motsvarande från Biltema/Jula) är att man får rejäl längd på dem, så det blir låga horisontella momentkrafter på skruvarna. Och naturligtvis flexibilitet om man vill flytta hyllplanen (kanske inte viktigt för dig).
Konsollvarianten som "hänger" från en horisontell plåtlist kan vara lite känsligare för last, då du oftast får färre antal skruvar totalt.
Produkter som diskuteras: "lättbetongpluggar"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Jag hade inte ens försökt i lättbetong, ja jag vet att det tekniskt sett går, men jag har bara dåliga erfarenheter av att försöka fästa hyllor som ska lasta tugnt i lättbetong.. då hade jag valt nåt system som står på golvet.
Är det riktig betong däremot, då kan man ju i värsta fall använda expanderbultar och då kan man man ju lasta enorma mängder, men bara vanliga simpla pluggar gör ju att det sitter utan att man behöver ens vara orolig.
..Jag har f.ö fortfarande kvar en kartong svindyra fischer lättbetongplugg efter ett misslyckats försök att fästa hyllor i lättbetong i en lägenhet jag bodde i.. därav min skepsis
Är det riktig betong däremot, då kan man ju i värsta fall använda expanderbultar och då kan man man ju lasta enorma mängder, men bara vanliga simpla pluggar gör ju att det sitter utan att man behöver ens vara orolig.
..Jag har f.ö fortfarande kvar en kartong svindyra fischer lättbetongplugg efter ett misslyckats försök att fästa hyllor i lättbetong i en lägenhet jag bodde i.. därav min skepsis
Och om jag fattar Elfa-systemet rätt så.. det går alldeles utmärkt att installera skenor, sätta konsoler och sen sätta vilken hylla man vill på konsolerna? Behöver inte specifikt vara elfa-hyllplan för funktionens skull antar jag?E eplgh skrev:Om du har lättbetong är det väldigt viktigt att du köper särskilda lättbetongpluggar. Vanliga "raka" pluggar har väldigt dålig hållfasthet pga att lättbetong har dålig tryckhållfasthet.
Vi har vägghängda bokhyllor i ett siporexhus, och använder elfas konsollsystem (se bilder). Pluggarna är Fischers "vridna" variant, de har även en angiven max draghållfasthet, se [länk]
Jag menade inte att nitpicka, jag var mest nyfiken på hur mycket dom väger, det är alltid bra att ta i lite extra marginal i beräkningar som du gjorde.J johannlindgren skrev:
Dubbelskivor tar ju f.ö dubbelt utrymme med så det borde bli ungefär detsamma ?
Själv brukar jag köpa skenor och konsoler på biltema, och hyllplan på byggmax..
Med betongvägg funkar det utan problem bara man sätter tillräckligt många konsoler med djupa bra pluggar. Och har starkt hyllmaterial, t ex tjocka plankor (kräver djupa konsoler).
Men det kan bli lite "fult", om man är ute efter en lätt luftig känsla.
Men det kan bli lite "fult", om man är ute efter en lätt luftig känsla.
För länge sedan bodde vi i en lägenhet i ett hus byggt 1938. Innerväggarna bestod av slagg. I området fanns en järnaffär av det gamla slaget med äldre personal som kunde svara på de flesta frågor. När jag skulle montera ett vägghängt skåp som handfatet i badrummet skulle vila på rekommenderades jag att använda gummiexpandrar med ett distansrör utanför expandern så att dess tryck hamnade ungefär mitt inne i väggen.
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
Och lättare att få det rakt. Sitter bara hängskenan rakt hamnar allting därunder rakt också. Och smidigt att variera bredder på hyllplan om man vill det.J johannlindgren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden