7 168 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Skitdåligt utbud med verktyg för kvinnohänder!
Jag, visserligen karl med händer stl.8 och en handledsskada som gör att jag inte klarar tyngre och/eller större verktyg/ maskiner. Nackdelen är att man kan inte köpa de billiga (= dvs. oftast lågpris), man måste tänka sig för och helst prova (var man nu kan göra det - inte alltid lätt) och Du måste leta bland proffsmaskinerna (=proffsfabrikaten). Tyvärr är alla mina verktyg på landet så jag har inte märken och modeller i huvudet men skicka mig ett PM på vad som är mest aktuellt så skall jag återkomma med tips om jag kan.
Hultafors har olika tjocka skaft på sina hammare, den tunnare varianten torde passa små händer och då kan man fortfarande köra 20oz om man vill ha lite vikti grejjorna.
Tror att Milwaukee 2401-22 Micro Driver Drill skulle funka bra för mindre händer. Jag har nyligen köpt en och är mycket nöjd (även om jag troligen har hyggligt normala grabbhänder)
http://www.tools-plus.com/milwaukee-2401-22.html

Det har visserligen ingen chuck men är otroligt skön att skruva med (har även borrat med den, borr med bitsfäste).
http://www.tools-plus.com/milwaukee-2401-22.html

Det har visserligen ingen chuck men är otroligt skön att skruva med (har även borrat med den, borr med bitsfäste).
Hammare och skruvmejslar finns väl ändå i alla storlekar? Jag vill inte vara nedlåtande eller elak, men det kanske helt enkelt är så att du inte besitter den styrka som krävs för att kunna få i spik och skruv så effektivt som du önskar?
Jag är annars åt andra hållet, det finns inga arbetshandskar som tummen får plats i, och för smått är värre än för stort, tro mig...
I skor har jag 48-49, vilket är ett rent handikapp. Småfotade brukar klaga över att de måste köpa barnskor, men då finns de ändå skor att köpa. Nu kan jag köpa skor i rätt affär, men jag måste åka 8 mil enkel resa. I de flesta andra länder här i världen kan jag inte köpa skor alls. Pjäxor och dylika specialskodon är en mardröm. Däremot så har jag inte kommit dit hän att jag anklagar någon, men man kanske skulle börja:
http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_449351.e24
Jag är annars åt andra hållet, det finns inga arbetshandskar som tummen får plats i, och för smått är värre än för stort, tro mig...
I skor har jag 48-49, vilket är ett rent handikapp. Småfotade brukar klaga över att de måste köpa barnskor, men då finns de ändå skor att köpa. Nu kan jag köpa skor i rätt affär, men jag måste åka 8 mil enkel resa. I de flesta andra länder här i världen kan jag inte köpa skor alls. Pjäxor och dylika specialskodon är en mardröm. Däremot så har jag inte kommit dit hän att jag anklagar någon, men man kanske skulle börja:
http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_449351.e24
Handskar finns det väldigt gott om, har du provat att höra med stället där du köper bygggrejer och se vad de säger? Vi säljer trädgårdsmaskiner och har tagit hem handskar så det finns vettiga för alla mellan stl 6 och 12, det är ju hur mycket sommarjobbare som helst som har små händer. Vår leverantör är Ejendahls som vi är kanonnöjda med.pinebar skrev:Jag säger bara handskar!
Jag har faktiskt funderat på att stämma någon leverantör elles så för könsdiskriminering.
Det finns i byggvaruhusen handskar från typ storlek 9 och uppåt + barnstorlekar. Vi som har 7-8 i handskstorlek får se i stjärnorna efter bra, lagom stora, handskar.
Inte ens välsorterade varuhus typ Arbetsklädhuset har handskar som jag kan ha. Det är alltså karlar och småpojkar som kan ekiperas för att bygga. De stackars små flickor som hjälper sina föräldrar att bygga kommer efter ett tag upptäcka att de kan inte längre köpa handskar som pasar.
Och så alla tänger och andra saker som man ska kunna greppa och trycka ihop med en hand. Det går ju inte när man inte når över bägge handtagen. Och skulle man mot förmodan göra det så blir det så långt in på tången att man blir helt kraftlös. Man får ingen hävstångseffekt alls med små händer!
Hammare och skruvdragare däremot tycker jag ändå att man kan hitta. Spikpistoler och en del annat upplever jag som alldeles för tungt och svårt att hålla, men det har ju inte enbart med mina små händer att göra.
Däremot finns det ju inte alltid storlekar på de större varuhusen, typ Jula och K-rauta, men hör med Beijers eller nån annan fackhandel.
Arbetsklädshuset hade ju bara 6 modeller av handskar, det är ju helt värdelöst. Ejendahls har ju över 100 modeller iaf, sen finns ju Swehand med lika många osv. Det finns helt enkelt, det gäller bara att hitta dom
Redigerat:
Klicka här för att svara