Hemmakatten
Varför är det så? Själv är jag superamatör, men visst vill man/måste man snickra lite. :)

De flesta verktyg är för stora/för tunga/fel balanserade för att passa mina händer.Har inga pyttesmå händer utan högst normala sådana. Storlek 7 i handskar, män har väl normalt 9-10.

Alla verktyg som inte kräver ett grepp eller annan passform går bra, som tumstockar, vattenpass, vinkelhakar mm. Men annars kan det vara jobbigt.

+ Hammare (som är ett av de viktigaste) har alldeles för långt grepp. Det är ju som en liten bulle i mitten, men den passasr aldrig min hand. Köp en mindre hammare har många sagt, men det hjälper inte, greppet är lik förbaskat alldeles för långt. Sen verkar hammaren inte vara balanserad för de kortare underarmar som kvinnor har, så det kan (förutom greppet) vara svårt att slå med den.

+ skruvmejslar borde ju vara en enkel sak, men nej det är det inte. Likadant här, de har oftast för långt/brett grepp. De små knubbiga eller de tillfällen man kan hålla handflatan mot änden av skruvmejseln och fingrarna runt om fungerar bäst. Men inte om man behöver mer styrka för att dra. Jag har ganska svaga händer så all hjälp av verktyget är viktigt.

+Fogsvansar och liknande är ett elände. (Vet att dagens snickare aldrig nånsin anväder sådana, men vi superamatörer tycker de ofta kan vara bra.) Greppet är jättestort vilket betyder att handen inte får nåt fäste utan bara glider ner hela tiden.

+ Yxa har jag faktiskt hittat. Gränsfors har yxor som passar.

+ Det allra värsta är skruvdragare/borrmaskiner. De batteridrivna med mindre motor funkar oftast ganska bra. Men behöver man använda en med 12V eller högre så är antingen greppet alldeles för tjockt så att man inte får runt handen eller så är den alldeles för tung. Slagborrmaskiner med sladd finns inte en chans i världen att hålla på ett sätt som funkar.

Listan kan göras lång. Varför kan man inte få tag på verktyg som passar? Efterbliven/diskriminerande verktygsmakare? Eller har jag missat nåt?

Troligen av samma anledning som det inte finns så mycket verktyg för vänsterhänta. Dvs verktygen görs av högerhänta män för högerhänta män. Sen är troligen majoriteten "byggare" (tyvärr) män.

Mikael_L
Här finns verktygen för kvinnor:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=149012

:D :D :D

Nä, bara en sådan här verktygssats visar väl hur illa det är ställt.

Men problemet är väl självklart, om Bosch vill lägga ner några miljoner i utvecklingskostnad för en ny borrhammare så kommer man givetvis att sikta på den där 90-95%:iga marknadsandelen, dvs karlar med för karlar normalstora händer. Kvinnor och män med små händer handlar för lite maskiner för att vara intressanta.

edit: Jag kan dock tycka att det borde finnas underlag för att åtminstånde ta fram en serie skruvmejslar med något mindre skaft. Skruvar man lite mer finmekaniskt så bör de flesta kunna föredra den mejselserien.

Hemmakatten
Jo, jag har väl förstått det. :mad: :( Men, ingen utveckling alls om man inte blir förbannad och säger till. Köpa en (1) aktie i de stora verktygsbolagen och skicka arga brev och motioner till årsstämman kanske vore en början.

Lite nice vore det ju att få några tips på verktyg/märken som kan funka för mig och andra kvinnor.

• Gilla
Lennsson
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Varför är det så? Själv är jag superamatör, men visst vill man/måste man snickra lite. :)

Alla verktyg som inte kräver ett grepp eller annan passform går bra, som tumstockar, vattenpass, vinkelhakar mm. Men annars kan det vara jobbigt.

+ skruvmejslar borde ju vara en enkel sak, men nej det är det inte. Likadant här, de har oftast för långt/brett grepp. De små knubbiga eller de tillfällen man kan hålla handflatan mot änden av skruvmejseln och fingrarna runt om fungerar bäst. Men inte om man behöver mer styrka för att dra. Jag har ganska svaga händer så all hjälp av verktyget är viktigt.
Ja, och alla skruvar som måste dras åt jättehårt måste vara gjorda av insnöade män :)
Har du provat instrumentmejlsar?
Skruvmejslar finns väl i alla tänkbara storlekar. Är de grövre i handtaget så krävs det i regel av dem för att de grövre skruvarna kräver mer kraft. Övning ger färdighet :)
Samma med en borrhammare, om den var av flugvikt så skulle den inte fungera som avsett.
Fogsvansar finns större och mindre, i regel blir även handtagets utformning mindre också.
Oftast har ett dyrare verktyg bättre ergonomi i allmänhet.

Bahco´s Supirior såg är väl känd för att ha ett lite handtag. (det tycker jag iaf.)

Er som de sier før meg her. 95% er menn. Jeg og sikkert de fleste foretrekker maskinene slik de er nå. Men 5% burde jo være muligheter å lage en serie med noen maskiner som er laget for damene og menn med små hender.

Hemmakatten>Varför inte köpa en hammare med träskaft och sen anpassa det skaftet efter dina önskemål?
Min gamla hammare från Farfar har jag t ex satt ett extra långt skaft på, dock så har jag aldrig med den på byggen eller så, den är för bruk i verkstaden endast.

Rörande skruvdragare så kläm och känn lite på en Festo, de är rätt smidiga.

Testa Wera's olika skruvmejslar, de har det bästa greppet som jag någonsin hittat.

Det finns mindre fogsvansar att köpa, minns inte om det är Stanley som har dem men de finns och används mestadels i skolornas slöjd.

/Kent

För hammare kan du ju även snegla över pölen. Finns ju en evigt lång hammar-tråd här i Verktygsforumet, bara antar att _någon_ hammare skulle passa?

Vad gäller skruvdragare så tror jag på Makitas BDF440, den är lätt och har i mitt tycke lite för liten omkrets på greppet (jag har typ "normalhänder").

Mikael_L
En smidig, lätt men ändå rejält stark skruvdragare är Flex ALi 10,8.

Det verkar vara samma dragare under namnet Durofix med. I Uppsala kan man få en sådan för 1800:- + m

Ang skruvmejslar med mindre skaft så vill jag också påpeka att med mindre skaft så blir det också mindre vridmoment, dvs man orkar inte dra lika hårt ...

Jag förstår ditt problem. Hade tidigare en blå bosch skruvdragare i några år som visst funkade, men var otymlig och stort grepp. Nu kör jag med makitas bdf450 och den är mkt smidigare och skönare grepp, även festool och hitachi tycker jag har lite smidigare skruvdragere. DeWalt brukar alltid kännas som min gamla osmidiga bosch tycker jag,

Tilläggas skall att jag är yrkesverksam man med god fysik, men jag gillar smidiga saker... Hatar tex att dra på sig arbetshandskar av storlek 10-11 och sen försöka hålla på att hantera små spik och skruv, fy.. Tur att det finns damstorlekar också... Handskarna skall kännas somj ett extra lager hud :)

Det där med storlekar är ett problem. Själv har jag motsatt problem (dasslock) att det finns t.ex. skruvdragare som har för små handtag, dvs. att handen inte får tillräckligt mycket plats mellan batteriet och motordelen, men det finns å andra sidan många som har gott om plats.

Jag har däremot lite svårt att förstå argumentet att ett handtag är för långt. Ja, om det är fingerurtag förstås, men t.ex. en Bahco 8Oz har ju ett mycket mindre handtag och ett kortare skaft än 13/16/20 Oz. Att skaftet kan vara för långt är ju mer begripligt. Men alla kvinnor har inte kortare underarmar än alla män. Känner flera snickare strax under 1,70, de lär ju inte ha så mycket längre underarmar än många kvinnor. Men jag kan inte döma om det. Men från nybörjartiden minns jag att verktygen inte ville sitta i händerna riktigt, men att det blev bättre med träning. Det ena behöver inte utesluta det andra när man söker lösa ett problem. Kanske metoden att modda ett träskaft är en bra möjlighet? Vill gärna höra hur arbetet fortskrider!

Jag säger bara handskar!
Jag har faktiskt funderat på att stämma någon leverantör elles så för könsdiskriminering.
Det finns i byggvaruhusen handskar från typ storlek 9 och uppåt + barnstorlekar. Vi som har 7-8 i handskstorlek får se i stjärnorna efter bra, lagom stora, handskar.
Inte ens välsorterade varuhus typ Arbetsklädhuset har handskar som jag kan ha. Det är alltså karlar och småpojkar som kan ekiperas för att bygga. De stackars små flickor som hjälper sina föräldrar att bygga kommer efter ett tag upptäcka att de kan inte längre köpa handskar som pasar.

Och så alla tänger och andra saker som man ska kunna greppa och trycka ihop med en hand. Det går ju inte när man inte når över bägge handtagen. Och skulle man mot förmodan göra det så blir det så långt in på tången att man blir helt kraftlös. Man får ingen hävstångseffekt alls med små händer!

Hammare och skruvdragare däremot tycker jag ändå att man kan hitta. Spikpistoler och en del annat upplever jag som alldeles för tungt och svårt att hålla, men det har ju inte enbart med mina små händer att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.