Hej

Ska göra om på framsidan och göra en ny liten altan. Måtten kommer vara ungefär 450X270 cm.

Jag bifogar en enkel skiss på hur jag har tänkt det, kom gärna med input redan där.

Kommer nog köra 95X22 trall.

Vad behöver jag köra för dimention på bärlinorna för att kunna minska antalet plintar gentemot skissen? Plintarna kommer nog bli färdiga betongplintar som jag bara gräver ner. Och samtidigt, vad är den minsta dimentionen jag kan köra på regelverket om jag utgår från 60 cc.

Mina stora frågeställning är denna: Jag vill ha ett trapsteg runtom hala altanen. Hur gör jag rent byggtekniskt för att få till ett sådan trappsteg? Rent krasst bör jag kunna jacka ur i bärlinorna för trappstegen på kortsidorna, men hur går jag då tillväga på långsidan?

Tack på förhand!

/Johan

• altan framsida.jpg
6st plintar räcker gott, minst 45x170 som bärlina och golvregel. Trappsteget bör vara ca 17cm högt, så en 45x145-regel på 60cc med din trall uppepå hamnar ju rätt nära. Förankra så stabilt det går och lägg gärna takpapp mellan grus och trä.

Så trappsteget ska alltså stå på marken med takpapp mellan trä och mark?!? Trodde att trappsteget skulle "hänga" i altanen. Men det är klart, det är väl bara att palla upp! Eller?

Tack!

/Johan

Man brukar räkna med en plint på 2 m i alla riktningar så håller det. Skulle rekommendera 28 mm trall hellre än 22, blir som stabilare och ingen gungkänsla.

Skulle det alltså räcka med att sätta plintar så här?

• altan framsida2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga både hänga och palla upp, har du några markplattor du blir av med så kan du ju använda dem till detta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.