Moderna huvudbrytare är låsbara med hänglås, som pefo påpekat ovan.

Lösningen i mitt fall blir att bryta där och låsa.

Vid alla installationer ska man bryta, låsa och märka! Märkningen finns inget undantag ifrån - man ska hänga upp skyltar och berätta att "arbete pågår"! Låsningen är lite svårare med - men en central med gängsäkringarna ska säkringar och passkontakt skruvas ur, allra helst ska en sån propphuv som elbolagen har när de stänger av strömmen för en obetalande kund användas och sättas i. Den går bara att ta bort med ett speciellt verktyg.

Det finns lås att sätta på automatsäkringarna där man kan hänga i ett hänglås, men det kan vara olika typer beroende på vad det är för fabrikat på säkringen. Men jag tror att det finns framtaget såna som är "universal" och passar på de flesta sorter.

Huvudbrytaren tycker jag ska gälla på samma sätt ( men jag har aldrig funderat på det så mycket). De allra flesta är ju låsbara idag.

Hoppas det blev lite klarare...

Redigerat:
Frånskilja
Blockera
Spänningsprova

Är det som man skall tänka på, skruva ur passdelarna har jag aldrig varit med om därmot ta med sig propphuvarna kan vara bra, samt sätta upp skylt som oftast sitter på blockeringsdon för gängsäkringar.

Frånskiljning och blokering kan utföras med en låsbar huvudbrytare som jag ser det. Nackdelen är att hela anläggningen som ligger efter huvudbrytaren blir spänningslös.

T
MWS skrev:
Vid alla installationer ska man bryta, låsa och märka! Märkningen finns inget undantag ifrån - man ska hänga upp skyltar och berätta att "arbete pågår"! Låsningen är lite svårare med - men en central med gängsäkringarna ska säkringar och passkontakt skruvas ur, allra helst ska en sån propphuv som elbolagen har när de stänger av strömmen för en obetalande kund användas och sättas i. Den går bara att ta bort med ett speciellt verktyg.

Det finns lås att sätta på automatsäkringarna där man kan hänga i ett hänglås, men det kan vara olika typer beroende på vad det är för fabrikat på säkringen. Men jag tror att det finns framtaget såna som är "universal" och passar på de flesta sorter.

Huvudbrytaren tycker jag ska gälla på samma sätt ( men jag har aldrig funderat på det så mycket). De allra flesta är ju låsbara idag.

Hoppas det blev lite klarare...
Passdel? Låsa? Märka? Ytterligare en sån där sak som jag aldrig sett en elektriker göra i verkligheten, åtminstone inte i vanliga kontors/villamiljöer :)

viktor.hj skrev:
Det behövs ALLTID låsbar tvättmaskinsbrytare för anslutning av TT och TM. Finns inga undantag.

????

Hur säker är du på det?

MickeM skrev:
Frånskilja
Blockera
Spänningsprova
med tillägget att ALLTID först spänningsprova innan man bryter ner, för att försäkra sej om att instrumentet fungerar

Med risk för att vi hamnar långt från trådens ursprungliga ämne, men hur brukar ni göra i anläggningar som inte kan brytas under normal arbetstid, säg en bensinstation som har öppet 7-24?

Eftersom jag jobbat på några hundra bensinstationer runt om i landet kan jag svara,
1. man försöker bryta bort den del där man ska arbeta.
2. man arbetar efter stängningstid.
3. man stänger helt enkelt ner stationen den tid som behövs
4. man flyttar verksamheten till en annan lokal en tid
det är turordningen och den fungerar på alla bensinbolag och kanske även på andra verksamheter

Rikard Ågren skrev:
Med risk för att vi hamnar långt från trådens ursprungliga ämne, men hur brukar ni göra i anläggningar som inte kan brytas under normal arbetstid, säg en bensinstation som har öppet 7-24?
man kan ju alltid arbeta med spänningen påslagen...=ArbeteMedSpänning

pellefant skrev:
man kan ju alltid arbeta med spänningen påslagen...=ArbeteMedSpänning
Och hur mycket utbildning och framför allt utrustning kräver inte det? ;)
Arbete nära spänning däremot är enklare (men fortfarande inte att rekommendera).

ja utbildningen AMS tar mellan en till fyra dagar beroende vem som håller i den. och lite isolerade vektyg, handskar,dukar mm för kanske 10-15´.

Arbete nära spänning blir det ju nu och då. Det gäller att ha sunt förnuft och inte stressa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.