7 053 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Skippa arbetsbrytare
Vid alla installationer ska man bryta, låsa och märka! Märkningen finns inget undantag ifrån - man ska hänga upp skyltar och berätta att "arbete pågår"! Låsningen är lite svårare med - men en central med gängsäkringarna ska säkringar och passkontakt skruvas ur, allra helst ska en sån propphuv som elbolagen har när de stänger av strömmen för en obetalande kund användas och sättas i. Den går bara att ta bort med ett speciellt verktyg.
Det finns lås att sätta på automatsäkringarna där man kan hänga i ett hänglås, men det kan vara olika typer beroende på vad det är för fabrikat på säkringen. Men jag tror att det finns framtaget såna som är "universal" och passar på de flesta sorter.
Huvudbrytaren tycker jag ska gälla på samma sätt ( men jag har aldrig funderat på det så mycket). De allra flesta är ju låsbara idag.
Hoppas det blev lite klarare...
Det finns lås att sätta på automatsäkringarna där man kan hänga i ett hänglås, men det kan vara olika typer beroende på vad det är för fabrikat på säkringen. Men jag tror att det finns framtaget såna som är "universal" och passar på de flesta sorter.
Huvudbrytaren tycker jag ska gälla på samma sätt ( men jag har aldrig funderat på det så mycket). De allra flesta är ju låsbara idag.
Redigerat:
Frånskilja
Blockera
Spänningsprova
Är det som man skall tänka på, skruva ur passdelarna har jag aldrig varit med om därmot ta med sig propphuvarna kan vara bra, samt sätta upp skylt som oftast sitter på blockeringsdon för gängsäkringar.
Frånskiljning och blokering kan utföras med en låsbar huvudbrytare som jag ser det. Nackdelen är att hela anläggningen som ligger efter huvudbrytaren blir spänningslös.
Blockera
Spänningsprova
Är det som man skall tänka på, skruva ur passdelarna har jag aldrig varit med om därmot ta med sig propphuvarna kan vara bra, samt sätta upp skylt som oftast sitter på blockeringsdon för gängsäkringar.
Frånskiljning och blokering kan utföras med en låsbar huvudbrytare som jag ser det. Nackdelen är att hela anläggningen som ligger efter huvudbrytaren blir spänningslös.
Produkter som diskuteras: "Spänningsprova"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Passdel? Låsa? Märka? Ytterligare en sån där sak som jag aldrig sett en elektriker göra i verkligheten, åtminstone inte i vanliga kontors/villamiljöerMWS skrev:Vid alla installationer ska man bryta, låsa och märka! Märkningen finns inget undantag ifrån - man ska hänga upp skyltar och berätta att "arbete pågår"! Låsningen är lite svårare med - men en central med gängsäkringarna ska säkringar och passkontakt skruvas ur, allra helst ska en sån propphuv som elbolagen har när de stänger av strömmen för en obetalande kund användas och sättas i. Den går bara att ta bort med ett speciellt verktyg.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Med risk för att vi hamnar långt från trådens ursprungliga ämne, men hur brukar ni göra i anläggningar som inte kan brytas under normal arbetstid, säg en bensinstation som har öppet 7-24?
Eftersom jag jobbat på några hundra bensinstationer runt om i landet kan jag svara,
1. man försöker bryta bort den del där man ska arbeta.
2. man arbetar efter stängningstid.
3. man stänger helt enkelt ner stationen den tid som behövs
4. man flyttar verksamheten till en annan lokal en tid
det är turordningen och den fungerar på alla bensinbolag och kanske även på andra verksamheter
1. man försöker bryta bort den del där man ska arbeta.
2. man arbetar efter stängningstid.
3. man stänger helt enkelt ner stationen den tid som behövs
4. man flyttar verksamheten till en annan lokal en tid
det är turordningen och den fungerar på alla bensinbolag och kanske även på andra verksamheter
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Arbete nära spänning blir det ju nu och då. Det gäller att ha sunt förnuft och inte stressa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden