harry73
snysop skrev:
Harry73, vi kommer ta ut fler mäklare om exet vill det. ...
Om det inte finns många andra liknande hus i området, kan det vara svårt att göra en bra bedömning av marknadsvärdet och då hjälper det inte om man har fler mäklare som tittar på samma statistik

snysop skrev:
Jag hänger inte med på erat resonemang. Jag ska alltså ge honom 200 ksek för ett hus som inte är värt mer än vad vi betalat?
Anta att ni hade hunnit amortera bort hela bolånet, dvs inga lån kvar. Tycker du att din exman inte skulle få några pengar eftersom huset är mindre värt än vad ni gav?

Glöm vinst/förlust på huset. Ni ska dela på nettovärdet, dvs tillgångar minus skulder.

/Hasse

Ok så säg att han ska köpas ut med 200ksek - ca 40ksek mäklare = 160ksek. + att när jag köper ut honom så tar han med sig sin uppskjutna vinst och jag ger honom pengar för att lösa det, ca 100ksek + 25ksek till staten. Då kostar det mig 285ksek att köpa ut honom men jag har bara min egna uppskjutna skatt kvar... Uuuuhhh det blir ju snordyrt. Vad händer när jag säljer huset isf?

Eller vid bodelning så har jag kvar skatten men ger honom 160ksek och jag tar hans skatteskuld på huset.

harry73
snysop skrev:
1. Köpa ut honom = han tar med sin latenta skatteskuld (vinst uppskjuten från tidigare boende). Jag måste ge honom pengar så han kan lösa sin skuld (100ksek) samt betala staten deras 25ksek....
...
Nu visar det sig att maken inte nöjer sig med något av ovan. Om vi hade sålt huset till 3:e part så hade vi fått säljskillingen - banklånet = ca 400ksek att dela på. Så vill han även tänka när det gäller något av de ovanstående 2 alternativen. Det är väl helt fel? Hade vi köpt huset på marknaden så hade det ju kostat "värdet idag" och inte lånet.........
...
Är det bara han som har en latent skatteskuld? och har ni investerad vinsten av det tidigare boendet i huset?

Du behöver inte betala tillbaka hans vinst på sin tidigare boende, men ni får dela på skatteskulden antar jag.
Så om han hade 100K i vinst, som ni investerade i huset, får han hälften tillbaka inbakad i husets värde. Om ni spenderade det på dyra semestrar är pengarna borta och behöver du inte heller betala det tillbaka.

Och jag tycker det är helt rimligt att din ex vill ha halva värdet av huset.

snysop skrev:
Ok så säg att han ska köpas ut med 200ksek - ca 40ksek mäklare = 160ksek. + att när jag köper ut honom så tar han med sig sin uppskjutna vinst och jag ger honom pengar för att lösa det, ca 100ksek + 25ksek till staten. Då kostar det mig 285ksek att köpa ut honom men jag har bara min egna uppskjutna skatt kvar... Uuuuhhh det blir ju snordyrt. Vad händer när jag säljer huset isf?

Eller vid bodelning så har jag kvar skatten men ger honom 160ksek och jag tar hans skatteskuld på huset.
Nej, det blev inte rätt. Alla skulder ska dras bort innan ni delar på nettot.

Har du räknat med en total mäklarkostnad på 80k?

Hur räknar du på den latenta skatteskulden? Du skriver att exmaken har en uppskjuten vinst på 100k och staten ska ha 25k. Det är i så fall bara de 25k som är en skuld.
Har du samma latenta skatteskuld?

Om mäklarkostnaden sätts till 80k och ni har 25k var i latent skatteskuld
ska ni dela på 3200k - 2800k - 80k - 2 x 25k = 270k. Hälften = 135k

Exmaken ska alltså ha 135k + 25k = 160k.

Om det bara är exmaken som har en latent skatteskuld på 25k ska han ha 172.5k
(25k + hälften av 295k)

/Hasse

O
Varför inte sälja huset? Det löser garanterat Era problem.
Varför skall du få hela huset utan att betala någonting? Är det rimligt? Ni ska dela lika.

Det är lite luddigt här. Jag får för mig att du anser att huset är värt 2 800 000 och att det är dem ni ska dela på och därför är det inget att dela på för det är vad ni har i lån?

Kan du inte visa mer exakt hur du har räknat?

Hur kan det uppstå en mäklarkostnad om ni gör upp affären er emellan?

Som redan sagts ovan..

Ni tar de verkliga tillgångarna (husets marknadsvärde, INTE vad ni spenderat) minus ev VERKLIGA kostnader. Sedan betalar ni era gemensamma skulder och delar på resten.

Har maken en latent skatteskuld från ett tidigare boende (innan ni var tillsammans) får man nog anse att denna är hans problem. I annat fall är den (moraliskt sett) er gemensamma skuld.

Hemmakatten
Nja. är man gift och har varit det ett antal år (ca 5) så skall alla tillgångar och alla skulder delas lika vid en skilsmässa såvitt något inte är enskild egendom. Det betyder att en studielånsskuld som ena maken har skall delas lika vida separationen eftersom studieskulden anses vara en del i att just den maken kan bidra med X antal kronor varje månad. Dessutom skall alla tillgångar delas. Har den ena maken 300' på sitt bankkonto och den andre bara 20' så skall ändå dessa tillgångar delas lika. Det enda som inte delas lika är personliga saker och gåvor som till exempel kläder och smycken (i normalfallet).

Helt rätt, givetvis.

snysop skrev:
Om vi hade sålt huset till 3:e part så hade vi fått säljskillingen - banklånet = ca 400ksek att dela på. Så vill han även tänka när det gäller något av de ovanstående 2 alternativen.
Nej, det är precis så man bör tänka. Som om ni sålt det till 3:e part.

Sälj huset så slipper du att lösa ut han "dyrt"....

mycke_nu skrev:
Hur kan det uppstå en mäklarkostnad om ni gör upp affären er emellan?
Det är rimligt att räkna med en "latent mäklarkostnad" för den som övertar huset. Det ekonomiska utfallet blir då för båda parter ungefär samma som vid en försäljning till 3:e part.

/Hasse

Om jag fattat allt rätt: för två år sedan byggde du och din dåvarande man ett hus. Det betalade ni med ett lån på 2800' och kontant 450', av vilket jag förutsätter att ni betalat hälften var. Det figurerar också en skatteskuld som uppkommit på grund av att han/ni sålt ert tidigare boende. Jag kan inte tyda om det bara är din exmake som har en skuld eller om den är gemensam. Om ni bara betalt eller om någon av er lagt ner arbete på huset framgår inte. Och nu ska alltså exmannen ut ur huset och en annan man ska flytta in i huset ni byggde.

Visst kan man räkna fram och tillbaka med kronor, lån och värden, men i vissa fall får man väl lägga in lite moral i det hela? Det absolut minsta du kan göra med bibehållen anständighet är till din exman betala tillbaka de pengar han lagt ner kontant på huset - rimligen 225'.

Vad huset är värt behöver ni inte fundera på, det vet ni redan. Det är värt 3250'. Så mycket har du och din exman precis betalt för det.

Din exman har förlorat allt - sin fru, sitt hus, sin värdighet. Det minsta du kan göra är att låta honom behålla lite sparpengar, så han har en chans att börja om på nytt.

Skulle du tycka det vore OK om du fick 200.000 och han behöll huset...om inte så tänk som om det vore tvärtom...
Eller som flera sagt...sälj huset dela på det som blir över och börja om från början med din nya man....bäst även för honom....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.