Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det är inte så dumt i sig. Har man en glest trafikerad skogsbilväg ihop exempelvis så lär inte en förening tillföra så mycket nio år av tio.

Men den typen av situation lär man nog sällan ha i ett flerbostadshus.
Ja, det är väl kanske behovet snarare än formen som sätter nivån på vilken förvaltning som bedrivs. Med det sagt behöver det inte vara någon skillnad på en BRF jämfört med en samfällighetsförening i ett flerfamiljsbostadshus.

Frågan är då om det finns någon egentlig fördel för BRF om det går lika bra med ägarlägenheter och en samfällighetsförening. I en BRF har man mer kontroll över sina grannar medan man i en ägarlägenhet istället har större frihet att göra som man vill. Det kanske inte är en tillfällighet att BRF är överlägset mycket vanligare än ägarlägenheter i Sverige.
 
Precis, vi har inte prövat ägarlägenheter i speciellt många år och någon omfattning som är märkbar. Vad jag vet är majoriteten av Lgh i Europa av denna form och det verkar de inte gå i från….
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Varför BRF är det som etablerats i Sverige är av rent politiska skäl. Först var det ett beslut man tog på 1900-talets början men BRFen slog inte igenom så stort då. Politikerna valde BRF-formen före ägandeformen för att man inte gillade konflikterna man förväntade sig med ägande efter erfarenheter från andra länder. BRF-formatet passade den då svenska traditionen men begränsad frihet för individen och stark social kontroll. Sen revitaliserades BRFen på 70-talet med lagändringar och slog igenom brett tillsammans med miljonprogrammet. Var väl främst att det blev enklare att låna pengar för BRFer om jag minns det rätt. Sen liberaliserades bostadsrättslagen något på 90-talet och vi fick den form vi har idag och de diskussioner vi för här på BH om föreningen vs bostadsrättshavarens ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En sak som det inte pratas om mycket och som förvisso inte är en stor sak är själva pantsättningsförfarandet i de olika ägarformerna.

I ena fallet är det pantbrev, det finns ett centralt digitalt register hos Lantmäteriet.

Då det gäller Brf ska styrelsen o/e förvaltaren ”föra bok” över vem/vilket kreditinstitut som har pant i bostadsrätten. Det händer då och och då att panthandlingar försvinner på vägen, aldrig registreras och kan skapa stora problem ekonomiskt för en förening vid tex bedrägerier eller dubbla pantsättningar, det slutar ofta i rätten och är onödigt krångligt om ni frågar mig.

Det har talats om att införa ett nationellt register även för panter i Brf:er, men det går väldigt långsamt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Tyskland tror jag inte det fanns särskild många ägda lägenheter på 1900-talets början så där kan inte svenska politikerna ha hämtat erfarenheter. Hyresrätter och ägda småhus var det mest vanliga.
Nu är det mycket vanligt med självägda lägenheter som kan hyras ut utan begränsningar.
 
RoTe
Stambytesargumentet, är det verkligen så hållbart? Om man bygger ägarlägenheter från början är det väl en smal sak att hålla alla stammar i offentliga utrymmen fram till en överlämningspunkt där lägenhetsägarens ansvar börjar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Stambytesargumentet, är det verkligen så hållbart? Om man bygger ägarlägenheter från början är det väl en smal sak att hålla alla stammar i offentliga utrymmen fram till en överlämningspunkt där lägenhetsägarens ansvar börjar?
Så kan man göra men det finns inget krav i anläggningslagen på denna lösning.
 
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så kan man göra men det finns inget krav i anläggningslagen på denna lösning.
Varför skulle det? Är väl upp till de som köper sin lägenhet att endera ställa krav eller välja/välja bort. Allt behöver inte regleras i svea rikes lag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Varför skulle det? Är väl upp till de som köper sin lägenhet att endera ställa krav eller välja/välja bort. Allt behöver inte regleras i svea rikes lag.
Jag konstaterar bara att det inte löser stambytesexemplet eftersom det inte finns något krav på att bygga ägarlägenheter på det sätt som du förespråkade. Det skulle vara fint om det byggdes så men troligen att man att bygga som man brukar, d v s ledningar kors och tvärs genom husen och lägenheterna om det är billigast så.
 
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag konstaterar bara att det inte löser stambytesexemplet eftersom det inte finns något krav på att bygga ägarlägenheter på det sätt som du förespråkade. Det skulle vara fint om det byggdes så men troligen att man att bygga som man brukar, d v s ledningar kors och tvärs genom husen och lägenheterna om det är billigast så.
Vi kan väl båda vara överens om att ingen tvingas köpa en ägarlägenhet alltså är det ett ickeproblem?
 
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Vi kan väl båda vara överens om att ingen tvingas köpa en ägarlägenhet alltså är det ett ickeproblem?
Vi får se om det blir ett problem när stambytena ska ske i framtiden i flerbostadshusen med ägarlägenheter. Det är redan ett problem i många äldre radhusområden där de inbyggda och samfällda ledningarna är åldrade. Att ingen tvingades köpa de där radhusen är en klen tröst när grannsämjan strular.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen revitaliserades BRFen på 70-talet med lagändringar och slog igenom brett tillsammans med miljonprogrammet. Var väl främst att det blev enklare att låna pengar för BRFer om jag minns det rätt.
Hösten 1979 gick det inte att låna med bostadsrätten som säkerhet eftersom det inte var säkert att banken kunde tvinga fram en försäljning om man inte betalade räntor och amortering. 1984 hade det ändrats, men jag vet inte när under de åren som förändringen skedde.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Politikerna valde BRF-formen före ägandeformen för att man inte gillade konflikterna man förväntade sig med ägande efter erfarenheter från andra länder. BRF-formatet passade den då svenska traditionen men begränsad frihet för individen och stark social kontroll.
Jag har ju mer fått intryck av att HSB kom till för att ge ett alternativ till hyreslägenheter för mindre bemedlade, som alltså inte skulle ha kunnat köpa en hel lägenhet, men inte ville vara helt beroende av fastighetsägare som misskötte lägenheterna. Det var stor bostadsbrist under början av 1920-talet i Stockholm och det utnyttjade många fastighetsägare. Det var bl.a. Hyresgästernas Riksförbund som såg till att HSB bildades.

När det gäller de bostadskooperativ som fanns tidigare så:
Bostadskooperativ uppkom först i Frankrike och Storbritannien. Mönstret för de svenska föreningarna hämtades dock från den 1865 bildade Arbejdernes Byggeforening, som till en början hade en filantropisk karaktär och avsåg att hjälpa arbetarbefolkningen att få sunda och billiga bostäder. När 1870- och 1880-talens bostadskriser upphörde dock inte bildandet av liknande föreningar, och senare bildades bostadsföreningar på rent kooperativa principer. Den första föreningen av detta slag var bostadsföreningen Framtiden i Enskede, bildad 1912. 1915 bildades på kommunalt initiativ Stockholms Kooperativa Bostadsförening. 1923 bildades HSB, som i likhet med Stockholms Kooperativa Bostadsförening även hade ett socialt mål med sin verksamhet.[6]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kooperation#Bostadskooperativ
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Hösten 1979 gick det inte att låna med bostadsrätten som säkerhet eftersom det inte var säkert att banken kunde tvinga fram en försäljning om man inte betalade räntor och amortering. 1984 hade det ändrats, men jag vet inte när under de åren som förändringen skedde.

Jag har ju mer fått intryck av att HSB kom till för att ge ett alternativ till hyreslägenheter för mindre bemedlade, som alltså inte skulle ha kunnat köpa en hel lägenhet, men inte ville vara helt beroende av fastighetsägare som misskötte lägenheterna. Det var stor bostadsbrist under början av 1920-talet i Stockholm och det utnyttjade många fastighetsägare. Det var bl.a. Hyresgästernas Riksförbund som såg till att HSB bildades.

När det gäller de bostadskooperativ som fanns tidigare så:

[länk]
Bostadsföreningar fanns ju före bostadsrättsföreningar. Och de var rätt okontrollerade privata initiativ så man kunde vara medlem i en sån förening utan att garanteras en bostadslägenhet i slutändan. Så bostadsrättsföreningen skapades av politikerna och fick sitt namn just för att det var en särskild typ av förening där man garanterades en lägenhet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag konstaterar bara att det inte löser stambytesexemplet eftersom det inte finns något krav på att bygga ägarlägenheter på det sätt som du förespråkade. Det skulle vara fint om det byggdes så men troligen att man att bygga som man brukar, d v s ledningar kors och tvärs genom husen och lägenheterna om det är billigast så.
Det är ett stort om. Nya hus byggs väl ofta med installationsschakt och så har man väl byggt under ganska många decennier.

Att det finns tekniska komplikationer med ägarlägenheter håller jag med om, men jag tror inte att de behöver vara, eller en särskilt ofta är, särskilt stora.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Visst byggs de med installationsschakt men schakten är ju inte lättåtkomliga. Detta är planlösningen för en ägarlägenhet som håller på och byggs.
Ritning av en lägenhetsplan med fyra sovrum, vardagsrum, kök, badrum, två klädkammare och en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jm.se/stockholm-lan/jarfalla-kommun/barkarbystaden/horisont-barkarby-norra/41102/

Där de tre schakten alltså inte ligger mot trapphuset utan mitt i.

Här är ett hus där folk har flyttat in i sina ägarlägenheter och där det i reglerna t.ex. står att installationer med anslutning till vatten och avlopp måste utföras av behörig person, lägg inte ut mat till fåglarna, förbjudet att skaka mattor på balkongen: https://facetten.smartbrf.se/allmant/allman-info
 
  • Gilla
snoooze och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.