8 107 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Skillnad på switch och switch?
Sida 1 av 3
I mitt nätverksdragande har jag insett att en spik eller tvär böj på ett rör hindrar att jag ens ska vara i närheten av att få in två kablar i ett rör som förser både arbetsrum och vardagsrum med tele idag. Alternativet antar det då blir till att dra en kabel till första rummet och sedan sätta en switch där och mata vidare i röret till rum två. När jag kikar runt på olika switchar blir man fundersam på vad som skiljer mellan olika switchar. Vad skiljer en 59-kronors switch från en som kostar 400:- när de har samma hastighet och lika många portar och vad är en lämplig nivå?
Enkelt förklarat kan man säga att det finns två olika typer av switchar, unmanaged (inga konfigurationsmöjligheter) och managed(går att konfigurera). Utöver detta finns det olika hastigheter, där den vanligaste idag är 1 Gbit.
En unmanaged fungerar som en förgreningsdosa, och fördelar nätverkstrafiken utan att man själv kan påverka något.
En managed går att konfigurera och man kan exempelvis ställa in VLAN(virtuella lan) QoS (quality of service) m.m... Här finns det flera nivåer av switchar, allt ifrån enkla (som brukar kallas smartswitchar) till mer avancerade. De enklare går att konfigurera via ett webinterface och de mer avancerade brukar man konfigurera via exempelvis telnet, ssh eller seriell konsol.
Jag skulle gissa på att den switch du tittat på för 59 kr är en unmanaged 100 Mbit switch. Beroende på vad du ska använda switchen till så skulle jag rekommendera att du tittar på en unmanaged 1Gbit switch, alternativt en 1Gbit "smartswitch".
En unmanaged fungerar som en förgreningsdosa, och fördelar nätverkstrafiken utan att man själv kan påverka något.
En managed går att konfigurera och man kan exempelvis ställa in VLAN(virtuella lan) QoS (quality of service) m.m... Här finns det flera nivåer av switchar, allt ifrån enkla (som brukar kallas smartswitchar) till mer avancerade. De enklare går att konfigurera via ett webinterface och de mer avancerade brukar man konfigurera via exempelvis telnet, ssh eller seriell konsol.
Jag skulle gissa på att den switch du tittat på för 59 kr är en unmanaged 100 Mbit switch. Beroende på vad du ska använda switchen till så skulle jag rekommendera att du tittar på en unmanaged 1Gbit switch, alternativt en 1Gbit "smartswitch".
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Det skiljer, men det är svårt att uttala sig om hur det skiljer när det rör sig om konsumentprodukter. De som hade bra rykte förra året, kan ha dåligt nu och tvärtom. Själv så har jag bara bra erfarenheter av Netgears "semiprofs" i blå plåt (alltså inte konsumentprodukterna i plast). MEN, jag har av mina vänner på jobb där man hanterar många att de också skall vara suspekta nu.gunric skrev:
Då pratar vi i stort sett bara om hållbarhet. Det är ingen egentlig skillnad i funktion mellan olika unmanaged switchar (om man bortser från att bakplanet kan vara underdimensionerat i de med många portar, men det är med 99% säkerhet överkurs här).
Så det är nog bara att kasta sig ut och inse att inget varar för evigt. Jag skulle nog ändå hålla mig till något "name brand", exv. Netgear, Linksys, D-Link (skyr jag själv som pesten...) eller dylikt och hålla mig borta från de rappligaste "no-name" grejjorna.
Jag instämmer i det lars_stefan_axelsson skriver. Undvik det billigaste och leta inte fram något riktigt gammalt från 90-talet för den switchen ellrr ännu värre om det är en hub kommer högst troligt att bli en flaskhals då home eller small office-grejorna från den tiden inte ens kan skyffla 100 Mbit/s utan ofta betydligt mindre.
Man får ju fundera på hur man ska använda sakerna. Har man inga krav på maxprestanda i nätet så funkar ju vanliga billiga switchar bra. Har ett par dlinkar här som verkar tuffa på utan problem i den bemärkelsen att jag aldrig fått problem orsakade av just dessa enheter.
Skulle jag köpa en till nu skulle jag testa TP-link. Har kört ett par av deras trådlösa routrar och trots att dom är billigare än allt annat så verkar dom fungera utmärkt. Säljs tex hos webhallen.
Skulle jag köpa en till nu skulle jag testa TP-link. Har kört ett par av deras trådlösa routrar och trots att dom är billigare än allt annat så verkar dom fungera utmärkt. Säljs tex hos webhallen.
Dustin har ibland riktigt bra pris på HP-switchar. Just nu ser jag ingen till lågt pris men jag tror följande tre kan vara bra alternativ. Netgear:en har jag själv testat och funkar fint till "hemmanätverk".
http://www.dustinhome.se/product/5010637666/zyxel-gs-105bv2-5-port-gigabit-switch/
http://www.dustinhome.se/product/5010057259/netgear-gs105-prosafe-gigabit-switch-5-port/
http://www.dustinhome.se/product/5010658615/hp-1405-5g-v2-5-port-gigabit-switch/
http://www.dustinhome.se/product/5010637666/zyxel-gs-105bv2-5-port-gigabit-switch/
http://www.dustinhome.se/product/5010057259/netgear-gs105-prosafe-gigabit-switch-5-port/
http://www.dustinhome.se/product/5010658615/hp-1405-5g-v2-5-port-gigabit-switch/
Jag har 2 st Netgear GS108 och de fungerar mycket bra. Dock så får vi Fiber snart och vill man köra IPTV genom nätverket så fungerar inte GS 108 utan man ska använda GS110T som stöder V1 -V3. Det som man ska ha städ för heter IGMP Snooping.
Tack för alla tips och råd. Som det ser ut nu planeras ingen toklast inom nätet, utanför kommer man en bra dag upp mot 10M och fiber är inte aktuellt då kommunen vill ha 25-30000 för att ansluta en villa och behovet känns inte överhängande så länge som tv/radio finns i luften 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Köpte just en av deras trådlösa routrar att ha som accesspunkt (ville ha 5Ghz samt 'n', eftersom det börjar bli trångt på 2.4GHz här i grannskapet). Bra pris och jag är mkt nöjd så långt. Ser bra ut i tester också. Återstår att se hur bra den håller. (De 3Com den ersätter är outslitliga, på jobbet så fick de till slut slängas bort.)MathiasS skrev:
Jag har satsat på en sån här: http://www.dustinhome.se/product/5010383773/d-link-dgs-1210-24-24-port-gigabit-smart-switch-4-sfp/
Står fortfarande ouppackad i väntan på att huset ska bli färdigbyggt så jag kan inte uttala mig om dess kvalité.
Står fortfarande ouppackad i väntan på att huset ska bli färdigbyggt så jag kan inte uttala mig om dess kvalité.