8 107 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Skillnad på switch och switch?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Det är mycket mera switch än den som diskuterats här. Men är naturligtvis inga problem. (Även om jag själv som sagt skyr D-link som pesten. "Fool me once" och allt det där. Andra har som sagt lika dåliga erfarenheter av märken som jag gillar, så ta det med den vederbörliga skopan salt.)
Var med på att datacenterutrustning kan låta en hel del. Ljudnivå är inget man optimerar på, men man tar kylning på allvar, även med varmare luft in, så det sitter ofta en liten ettrig "miljonvarvig" fläkt i dem. Den händige fixar lätt det genom att byta den (en 12V fläkt som kört på 5V, eller något motstånd eller dylikt); det brukar ändå räcka till med kylningen i en lättare användning (inom rimlighetens gräns), men man "slipper" naturligtvis garanti osv om man öppnar den och byter komponenter. Så det här är en switch jag skulle ha undangömt i ett separat utrymme/rum och inte öppet i vardagsrummet. (Jag har min egen i korskopplingsskrubben dvs. pannrummet...)
Var med på att datacenterutrustning kan låta en hel del. Ljudnivå är inget man optimerar på, men man tar kylning på allvar, även med varmare luft in, så det sitter ofta en liten ettrig "miljonvarvig" fläkt i dem. Den händige fixar lätt det genom att byta den (en 12V fläkt som kört på 5V, eller något motstånd eller dylikt); det brukar ändå räcka till med kylningen i en lättare användning (inom rimlighetens gräns), men man "slipper" naturligtvis garanti osv om man öppnar den och byter komponenter. Så det här är en switch jag skulle ha undangömt i ett separat utrymme/rum och inte öppet i vardagsrummet. (Jag har min egen i korskopplingsskrubben dvs. pannrummet...)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, alla minns vi D-Link 604-skräpet. Köpte inte en D-Link-pryl efter det på flera år. Den här har som sagt ingen fläkt och jag fick en bra känsla för den. Återstår att se om den håller måttet. Den komma sitta "rackmonterad" i eget datarum/klk.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Dåså. Lycka till.
Jag har jobbat som specialist på datakommunikation, och min erfarenhet är att det som framför allt skiljer mellan nätverksutrustning riktad mot konsumentmarknaden respektive företagsmarknaden är stabiliteten, pris och managerbarhet. Typiska konsumentgrejor från Netgear och D-link är en chansning. Antingen får man en produkt som bara går och går och går, eller så får man en grej som behöver startas om allt från varannan dag till en gång i kvartalet. Proffsgrejorna behöver man nästan aldrig starta om.
Managerbarhet (dvs att hantera olika VLAN, prioritering, loggning mm) har man i praktiken ingen nytta av i hemmet.
Begagnade proffsgrejor brukar kunna gå till hyfsat pris på tradera.
Managerbarhet (dvs att hantera olika VLAN, prioritering, loggning mm) har man i praktiken ingen nytta av i hemmet.
Begagnade proffsgrejor brukar kunna gå till hyfsat pris på tradera.
Gein, hur många gigabitportar behöver du? Om du kan klara dig med 2 st GB och 24 100 Mbit så finns det massor av begagnade enterpriseswitchar ute på begagnatmarknaden till bra pris. Cisco Catalyst 2950-24T och HP Procurve 2626 är två switchar som jag bara har bra erfarenheter av. De finns på begagnatmarknaden för under 2000 kr.
Jag vill nog ha 1000MB på alla portar tänker jag mig. Åtminstone är det så på D-linken jag köpte om jag inte förstått den fel.
Min switch har ju även 4st SFP/GBIC. Kan man ta in fiber den vägen? Isåfall, någon som vet om man kan "dela upp" switchen för att ta in SFP/GBIC på en port och sen låta resten ligga under ett LAN bakom en NAT? Isåfall borde jag kunna slippa skaffa en mediekonverterare?
Min switch har ju även 4st SFP/GBIC. Kan man ta in fiber den vägen? Isåfall, någon som vet om man kan "dela upp" switchen för att ta in SFP/GBIC på en port och sen låta resten ligga under ett LAN bakom en NAT? Isåfall borde jag kunna slippa skaffa en mediekonverterare?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jag tror inte du har något val vad gäller mediekonverterare. Jag kan inte tänka mig att din leverantör vill ge dig en fiber rakt ur väggen pga risk för knäckning osv. (Jag har iaf aldrig hört talas om det).
Sedan så vet jag inte vad din leverantör kör för kodning på fibern beroende på om det skall kabel-TV med eller dylikt. Gör det det så tror jag inte du hittar någon modul (som brukar vara svinigt dyra ändå, så du sparar inte nödvändigtvis så mycket pengar).
Sedan så vet jag inte vad din leverantör kör för kodning på fibern beroende på om det skall kabel-TV med eller dylikt. Gör det det så tror jag inte du hittar någon modul (som brukar vara svinigt dyra ändå, så du sparar inte nödvändigtvis så mycket pengar).
Till vår fiberinstallation så medföljer det en mediabox som SKALL monteras av fiberleverantören. Ingen annan utrustning får användas till fiberinkopplingen. Som jag skrev innan så se till att din switch klarar IGMP Snooping. Inte många gamla klarar detta och inte version 3 av IGMP Snooping.
Ska du upp på gig på alla portar så blir det direkt mycket dyrare om man vill ha enterprisegrejor iallafall, men SMB-prylar borde väl funka också. Typ den här borde gå utmärkt.gein skrev:Jag vill nog ha 1000MB på alla portar tänker jag mig. Åtminstone är det så på D-linken jag köpte om jag inte förstått den fel.
Min switch har ju även 4st SFP/GBIC. Kan man ta in fiber den vägen? Isåfall, någon som vet om man kan "dela upp" switchen för att ta in SFP/GBIC på en port och sen låta resten ligga under ett LAN bakom en NAT? Isåfall borde jag kunna slippa skaffa en mediekonverterare?
Du kan dela upp en switch med hjälp av VLAN (virtuella LAN) men som flera andra säger så vill oftast leverantöreren leverera en ändutrustning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Rapportera tillbaka när du fått den. Min egen 24-portars gigabitswitch går fortfarande som tåget, så jag är inte i akut behov av någon ny, men det är alltid kul att veta. Rätt pris iaf!
Jag kunde inte låta bli att köpa en sådan Zyxel-switch (GS1910-24).
Jag behövde ändå köpa en switch med fler än 8 portar.
Den är inkopplad och i drift, men jag har inte testat något speciellt.
Den har lysdioderna i en separat area. Jag gillar bättre när lysdioderna sitter vid tillhörande RJ45-jack.
Det var en dum default IP-adress 192.168.1.1, så jag fick tillfälligt koppla bort routern för att kunna logga in i switchen och byta IP-adress.
Den känns klart prisvärd, och den är fläktlös!
Jag behövde ändå köpa en switch med fler än 8 portar.
Den är inkopplad och i drift, men jag har inte testat något speciellt.
Den har lysdioderna i en separat area. Jag gillar bättre när lysdioderna sitter vid tillhörande RJ45-jack.
Det var en dum default IP-adress 192.168.1.1, så jag fick tillfälligt koppla bort routern för att kunna logga in i switchen och byta IP-adress.
Den känns klart prisvärd, och den är fläktlös!