2 746 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Skillnad på kakel och kakel?
Nä, det är sant. Men vill samtidigt inte betala mer än nödvändigt. Många hål som pengarna ska räcka till.K KakelDaniel skrev:
Men jag är varken snål eller dumsnål, men betalar heller inte extra för ett visst fabrikat om det inte finns ett mervärde.
Nu finns det ju dyrt kakel också, inte ovanligt med 800-1500 m2.
Så ett kakel för 3-400 får nog anses standard/normalt.
Då är frågan huruvida det finns några problem med kaklet för 150 från Bauhaus.
Det är sannolikt, som ngn skrev, noname import i Bulk, kan säkert vara hur bra och hur dåligt som helst. Med så lite som 6m2 så skulle jag Iaf köra på standard kakel.
Så ett kakel för 3-400 får nog anses standard/normalt.
Då är frågan huruvida det finns några problem med kaklet för 150 från Bauhaus.
Det är sannolikt, som ngn skrev, noname import i Bulk, kan säkert vara hur bra och hur dåligt som helst. Med så lite som 6m2 så skulle jag Iaf köra på standard kakel.
Bästa svaret
Jag har bara kört det billigare segmentet, och aldrig ångrat mig. Alltid köpt från Hornbach, jag resonerar som så att precis som att svenskarna har en stark träbyggartradition så har tyskarna en stark stenbyggartradition. Ett högt genomsnitt drar upp bottennivån. Om jag bodde i Tyskland och det fanns ett XLBygg eller Beijer där hade jag gått dit för att köpa min innerpanel istället för någon tysk kedja.
Som andra skriver, de billigare plattorna är ofta av lite sämre kvalitet, men frågar du mig håller även det billiga kaklet god kvalitet. Visst, det kanske blir att de spricker lättare när man ska kapa dem, men om jag måste kapa tre plattor istället för en innan jag får till ett snyggt snitt så vinner jag fortfarande på det ekonomiskt om jag bara betalade 1/4 mot dyrkaklet. Helst ska man ju göra sin design så att det blir så lite kapande som möjligt. Samma gäller när man sorterar ut defekta plattor ur paketen. I mitt fall har kanske 1/20 eller 1/30 varit defekta av även det billigaste.
Jag är en händig och noggrann amatör, men ändå en amatör. I slutändan har mitt handlag gjort större skillnad för utseendet än kaklets pris. Det är först när det gått ett tag man ser de små missarna man gjorde i fogning och vinklar.
Vad gäller livslängd och kvalitet skulle jag nästan säga skit sak samma i ett kök; de flesta tröttnar på utseendet och river ned det i en ny köksrenovering långt, LÅNGT innan det slitits ut. Stommarna kommer ge sig innan kaklet, och hur ofta river man ut alla stommar och allt men behåller det gamla kaklet?
Mina tips:
Som andra skriver, de billigare plattorna är ofta av lite sämre kvalitet, men frågar du mig håller även det billiga kaklet god kvalitet. Visst, det kanske blir att de spricker lättare när man ska kapa dem, men om jag måste kapa tre plattor istället för en innan jag får till ett snyggt snitt så vinner jag fortfarande på det ekonomiskt om jag bara betalade 1/4 mot dyrkaklet. Helst ska man ju göra sin design så att det blir så lite kapande som möjligt. Samma gäller när man sorterar ut defekta plattor ur paketen. I mitt fall har kanske 1/20 eller 1/30 varit defekta av även det billigaste.
Jag är en händig och noggrann amatör, men ändå en amatör. I slutändan har mitt handlag gjort större skillnad för utseendet än kaklets pris. Det är först när det gått ett tag man ser de små missarna man gjorde i fogning och vinklar.
Vad gäller livslängd och kvalitet skulle jag nästan säga skit sak samma i ett kök; de flesta tröttnar på utseendet och river ned det i en ny köksrenovering långt, LÅNGT innan det slitits ut. Stommarna kommer ge sig innan kaklet, och hur ofta river man ut alla stommar och allt men behåller det gamla kaklet?
Mina tips:
- Ta ALLTID hem provbitar och kolla just ert ljus och övriga färgsättning. En gång gjorde jag inte det, för kaklet jag köpte hade en äggskalsvit färg jag verkligen gillade i varuhuset. Men på den lilla trånga toaletten med de kritvita väggarna såg det helt plötsligt ljusgrått ut. Väldigt märkligt, fortfarande mycket snyggt tur nog men inte alls vad vi tänkt oss.
- Man kan inte alltid vara säker på att allt kakel man köpt är från samma tillverkningsbatch, ibland finns batchnummer inte ens att tillgå. Även om allt SKA vara samma kulör så kan små skiftningar förekomma. Då gör man så att man öppnar alla paket samtidigt och tar en platta från varje paket så att det jämnar ut sig över ytan. T.ex har du 5 paket med 10 plattor i varje så öppnar du alla och lägger i 5 högar med 10 plattor i varje, du bygger en hög i taget och plockar från alla 5 lådor.
- Precis som med målning eller egentligen vad som helst inom bygg och renovering så är det tråkiga och senare osynliga underarbetet viktigare för slutresultatet än vilka prylar man köpt. Få till jämnt och bra underlag, laga sprickor, skador och småhål är trist och tidskrävande men inte ens ett kakel för 2000kr/m2 kommer se bra ut på en ojämn vägg.
Redigerat:
Klicka här för att svara