Hej

Någon som vet vad det är som skiljer Sileno mot den nya Sileno life?
Såg en Sileno 1000 för 8000 kr, det var demo-exet som säljs ut.
Är detta en bra deal eller eller årets modell såpass förbättrad att det är lönt att punga ut med mellanskillnaden?

Om det blir en life så räcker 750-modellen då tomten är på ca 850m2; med hus, parkeringsplats mm.
Uppskattningsvis är gräsytan omkring 600m2.

Fredrik

F Fredrik Blomgren skrev:
Hej

Någon som vet vad det är som skiljer Sileno mot den nya Sileno life?
Såg en Sileno 1000 för 8000 kr, det var demo-exet som säljs ut.
Är detta en bra deal eller eller årets modell såpass förbättrad att det är lönt att punga ut med mellanskillnaden?

Om det blir en life så räcker 750-modellen då tomten är på ca 850m2; med hus, parkeringsplats mm.
Uppskattningsvis är gräsytan omkring 600m2.

Fredrik
Den gamla sileno är en kopia av en äldre Husqvarna (105 har jag för mig att jag har läst?), med krocksensor i karossen.
Den nya verkar vara en egen design, så den har krocksensorn i hjulen (känner av motstånd) och så är den smalare (klipper dock lika brett).
Den gamla kör med drivhjulen bak, den nya med drivhjulen fram. Spontant tycker jag att det känns bättre med hjulen fram, men jag vet egentligen inte.

Nackdelar med den nya designen:
Krocksensorn blir inte fullt lika känslig, men det är inget jag har märkt något konkret problem med.
Fördelar med den nya designen:
Den kan klippa på smalare gräsplättar. En Husqvarna (vilket jag antar gäller för den gamla sileno också eftersom den ser identisk ut med en Husqvarna) ska ha minst 2 meter brett för att kunna fungera bra, jag har kört min life på långa områden som har varit ner till 1,2 meter breda utan problem.
Krocksensorn i hjulen är troligtvis inte lika känsliga. Jag har läst här på forumet om folk som har har problem med krocksensorn i karossen. Ibland behöver dom bytas ut, ibland behöver dom rengöras. Jag inbillar mig att lösningen i hjulen inte kan krångla på samma sätt.

I det stora hela är skillnaderna väldigt små när det kommer till hur dom fungerar för dig som användare. Enligt mig i alla fall.

G golfgreen skrev:
Den gamla sileno är en kopia av en äldre Husqvarna (105 har jag för mig att jag har läst?), med krocksensor i karossen.
Den nya verkar vara en egen design, så den har krocksensorn i hjulen (känner av motstånd) och så är den smalare (klipper dock lika brett).
Den gamla kör med drivhjulen bak, den nya med drivhjulen fram. Spontant tycker jag att det känns bättre med hjulen fram, men jag vet egentligen inte.

Nackdelar med den nya designen:
Krocksensorn blir inte fullt lika känslig, men det är inget jag har märkt något konkret problem med.
Fördelar med den nya designen:
Den kan klippa på smalare gräsplättar. En Husqvarna (vilket jag antar gäller för den gamla sileno också eftersom den ser identisk ut med en Husqvarna) ska ha minst 2 meter brett för att kunna fungera bra, jag har kört min life på långa områden som har varit ner till 1,2 meter breda utan problem.
Krocksensorn i hjulen är troligtvis inte lika känsliga. Jag har läst här på forumet om folk som har har problem med krocksensorn i karossen. Ibland behöver dom bytas ut, ibland behöver dom rengöras. Jag inbillar mig att lösningen i hjulen inte kan krångla på samma sätt.

I det stora hela är skillnaderna väldigt små när det kommer till hur dom fungerar för dig som användare. Enligt mig i alla fall.

Hur ser man till att mjukvaran är den senaste (förutsatt att vi talar om icke smart-varianten)?

Jag hoppas att det är något man kan göra själv alternativt att roboten löser det själv.

Hur ser man till att mjukvaran är den senaste (förutsatt att vi talar om icke smart-varianten)?

Jag hoppas att det är något man kan göra själv alternativt att roboten löser det själv.
Jag TROR att man kan koppla in klipparen till datorn med kabel för att uppdatera den. Dock vet jag inte om det finns så många uppdatering att installera. Min smart sileno life uppdaterade sig när jag installerade den, sen har inget nytt kommit till den heller.

• Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
Är det ifrån Life-modellerna som Hardenas robotklippare kan spolas av vid rengöring eller fungerar det på gamla Silenon också?

Är det ifrån Life-modellerna som Hardenas robotklippare kan spolas av vid rengöring eller fungerar det på gamla Silenon också?
Det är från life. Eventuellt city också.

Även om de nu tydligen har gjort bottendelen vattentät har jag personligen svårt att se behovet av att spola med en vattenslang just där.
Gräset torkar normalt sett, enkelt att blåsa bort det som ligger kvar i diverse skrymsle.
Inför höstavställningen kan man blöta en diskborste och tvätta rent på undersidan.

Jag valde nog inte life specifikt för den detaljen, men såg det som en fördel. Får se hur jag gör när det är dags att ställa in klipparen för vintern. Känns iaf inte som en nackdel att den är mer vattentät.

Ja en högre täthet kan bara vara positivt. Men personligen tycker jag att spola vatten på underdelen bara gör rengöring mer slabbig.
På vår R70 blir det lite torrt gräs som sitter fast i plastkåpan, en blöt borste fixar det lät och enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.