8 676 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
Skillnad på Festo sticksågar
Det stora med GST 135an för mig är att i praktiken sågar den rakt, även med en vinkling på 45 grader, även i rätt tjockt material, och den håller sågspåret rent så jag ser linjerna, och det är lätt och snabbt att sätlla om den (vinkel och sågblad).Binesh skrev:Jag kände på en GST 135 idag och måste säga att en Makita 4351FCT känns mycket bättre i händerna. Skön att hålla i handen, avsevärt mycket mera lättmanövrerad och dessutom tystare. Exakt vad är det som gör 85 eller 135:an till en favorit? Okej, vad jag förstått så håller 85:an för vadsomhelst men den är inte lika skön att jobba med.
Funderar på att skaffa en ny stickis och har en delad uppfattning, och ni på forumet gör inte saken bättre då ni förespråkar Bosch
Anledningen till att jag var ett tag sugen på en PS200 var, förutom det jag skrev tidigare, var att jag fick chansen att jobba med den i en dag och den passade in händerna perfekt med sin smala motorhus. Men efter att ha provat Makitan så har jag i princip glömt Festooln![]()
Det finns små nackdelar med den, framförallt dammsugarnaslutningen som inte kan sitta kvar när den är vinklad, men alla de små sakerna jag skulle viljat se annorlunda vägdes upp av att den sågar där den skall.
Hade jag hittat en lite smalare, med knappmanövrerad mjukstart och med fungerande dammsugaranslutning som fortfarande gjorde sågandet/ställandet lika bra hade jag köpt ett annat märke (i första hand Festool, men den platsade inte i det här fallet).
--- Mats ---
Ett annat minus med Boschen som nämnts i andra trådar är att kabeln tenderar att glappa, så man emellanåt måste klippa av o återmontera den - verkade vara ett mycket vanligt problem. Då föredrar jag Festools variant med utbytbar kabel 
Det (Plug-it) och systainern är väl största anledningarna till att jag själv lutar åt Festool, trots att en del verkar tycka Boschen har lite bättre styrning.
/A
Det (Plug-it) och systainern är väl största anledningarna till att jag själv lutar åt Festool, trots att en del verkar tycka Boschen har lite bättre styrning.
/A
Den frågan jag ställer mig själv är om inte era åsikter om Bosch är någonting som suttit kvar sen urminnes tid? Jag kan tänka mig att Bosch var bäst på sticksågar en gång i tiden men det har kommit så många andra modeller från olika märken vid det här laget.
Ni får gärna övertyga mig, men då ska det till väldigt goda argument. På vilket sätt skulle Boschen ha bättre styrning? Hoppar mindre? Mera harmoniska slag?
Man pratar ofta om Boschstickisens fördelar men det är ju därmed inte sagt att andra märken inte har dessa fördelar.
Missförstå mig inte, jag gillar Bosch och har en del från deras blåa sortiment men nu vill jag alltså köpa det bästa som går att köpa för pengar. Kosta vad det vill. Om ni skulle påstå att Best Tool gör bästa sticksågar så hade jag köpt det
Jag vill helst ha en lite lättare maskin, det är därför jag inte springer direkt till butiken och skaffar mig 135:an. Man önskar ju att kunna hitta en lättare men gör jobbet minst lika bra.
Ni får gärna övertyga mig, men då ska det till väldigt goda argument. På vilket sätt skulle Boschen ha bättre styrning? Hoppar mindre? Mera harmoniska slag?
Man pratar ofta om Boschstickisens fördelar men det är ju därmed inte sagt att andra märken inte har dessa fördelar.
Missförstå mig inte, jag gillar Bosch och har en del från deras blåa sortiment men nu vill jag alltså köpa det bästa som går att köpa för pengar. Kosta vad det vill. Om ni skulle påstå att Best Tool gör bästa sticksågar så hade jag köpt det
Jag vill helst ha en lite lättare maskin, det är därför jag inte springer direkt till butiken och skaffar mig 135:an. Man önskar ju att kunna hitta en lättare men gör jobbet minst lika bra.
Jag har en flex S 203 KVE, som kanske inte är smalare att hålla i men lättare och i mitt tycke riktigt bra utmanare, dock så är såg djupet i trä 110mm mot Boschen 135mm och (nu vet jag inte om det har så stor betydelse för dig) den har ett bredare slagfrekvens område (300- 3200 vs 500- 2800)
Jag upplever inte flexen som skakig eller obalanserad.
Kanske värt en kläm och känn runda?
http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Sagen/S_203_KVE/index.php
http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Sagen/S_203_KVE/index.php
Binesh>Tror jag nämnt lite av skillnaderna i tidigare trådar eftersom jag jobbat med dessa. Dock har jag föredragit Bosch trots Festos suveräna mjukstart, Boscharna skakar nämligen mindre under gång.
Dessutom fattar jag inte varför man skall ha klackar mot klingan i de de allra flesta fall, där är GST135 överlägsen eftersom vid de få tillfällen klackarna behövs så är de inte utslitna. Det är vid få tillfällen jag sätter an dem på min 135'a, det är enbart i tjockare material, annars så klarar klingorna sig så bra utan stöd.
135'an upplevs stor ja men måtten i handgreppen skijer sig knappt mot GST85.
Nackdelarna med sladden håller jag med om.
/Kent
Dessutom fattar jag inte varför man skall ha klackar mot klingan i de de allra flesta fall, där är GST135 överlägsen eftersom vid de få tillfällen klackarna behövs så är de inte utslitna. Det är vid få tillfällen jag sätter an dem på min 135'a, det är enbart i tjockare material, annars så klarar klingorna sig så bra utan stöd.
/Kent
Det ser onekligen bra ut. Men det med sågdjup... Är det någonting tillverkarna själva rekommenderar eller finns det någon form av standard som alla tillverkare skall följa? För det känns som att det är bara att köra på oavsett vad det står på pappret?Rund_skruvad skrev:Jag har en flex S 203 KVE, som kanske inte är smalare att hålla i men lättare och i mitt tycke riktigt bra utmanare, dock så är såg djupet i trä 110mm mot Boschen 135mm och (nu vet jag inte om det har så stor betydelse för dig) den har ett bredare slagfrekvens område (300- 3200 vs 500- 2800)
[länk]
Jag ska absolut klämma på den. Synd bara att man troligen inte får chansen att provköra den en dag. För det är oftast då man inser dess nackdelar.
1,9 Kg måste vara minsta i laget för en limpmodell.... Åh jag gillar den redan nu
Så du menar att du drar dig inte undermedvetet för att använda den? När det gäller tunga maskiner så brukar, i alla fall jag, dra mig för att använda dem tills man bara måste använda dem.snickarboden skrev:Binesh>Tror jag nämnt lite av skillnaderna i tidigare trådar eftersom jag jobbat med dessa. Dock har jag föredragit Bosch trots Festos suveräna mjukstart, Boscharna skakar nämligen mindre under gång.
/Kent
Men om det är en lätt och smidig maskin så använder man den mer än vad det behövs nästan.
För en seriös finlir med en god planering innan sjävla sågandet så förstår jag att en 135:a skulle passa. Men om man ska liksom bara spontant såga bort en bit för att få rätt passform till någonting, där hög precession inte är det elementära kravet så kommer en smidig maskin till sin rätta...
Jag har dock fått intrycket av folket här på forumet att en Bosch går att både finlira och såga grovt med.
Men det är bara min tolkning, nu vill jag alltså få det bekräftat som ni säkert förstår nu...
Boschen väger inte så mycket att man drar sig för den på minsta sätt. Jag skulle säga att det som får mig att tveka att ta fram ett vertkyg är om ställtiden är för lång. Boschen är mycket lätt och snabb att få igång, att byta blad på, och att ställa om. Ligger dessutom aldrig i lådan...Binesh skrev:Så du menar att du drar dig inte undermedvetet för att använda den? När det gäller tunga maskiner så brukar, i alla fall jag, dra mig för att använda dem tills man bara måste använda dem.
Men om det är en lätt och smidig maskin så använder man den mer än vad det behövs nästan.
För en seriös finlir med en god planering innan sjävla sågandet så förstår jag att en 135:a skulle passa. Men om man ska liksom bara spontant såga bort en bit för att få rätt passform till någonting, där hög precession inte är det elementära kravet så kommer en smidig maskin till sin rätta...
Jag har dock fått intrycket av folket här på forumet att en Bosch går att både finlira och såga grovt med.
Men det är bara min tolkning, nu vill jag alltså få det bekräftat som ni säkert förstår nu...
--- Mats ---
Bra fråga! Var tvungen att knalla ut i grottan och prova, nu hade jag ingen så långt blad (har aldrig varit aktuellt för mig) men det var inga problem att såga med ett 115mm blad i allafall.Binesh skrev:Det ser onekligen bra ut. Men det med sågdjup... Är det någonting tillverkarna själva rekommenderar eller finns det någon form av standard som alla tillverkare skall följa? För det känns som att det är bara att köra på oavsett vad det står på pappret?
Jag ska absolut klämma på den. Synd bara att man troligen inte får chansen att provköra den en dag. För det är oftast då man inser dess nackdelar.
1,9 Kg måste vara minsta i laget för en limpmodell.... Åh jag gillar den redan nu![]()
Du får göra ett ärende till Uppsala, då får du väl testköra min maskin.
Nejf_n nu måste jag gå och känna på alla igen. Fyfan vad dum jag ser ut när jag smeker på maskinerna i butikerna och ser ut att sväva i någonting. Tja man försöker föreställa sig hur det vore på riktigtMats Bengtsson skrev:Boschen väger inte så mycket att man drar sig för den på minsta sätt. Jag skulle säga att det som får mig att tveka att ta fram ett vertkyg är om ställtiden är för lång. Boschen är mycket lätt och snabb att få igång, att byta blad på, och att ställa om. Ligger dessutom aldrig i lådan...
--- Mats ---
Men det med bladbyte är någonting jag kommer att fokusera på ganska så primärt för jag byter blad riktigt ofta.
Nej det har inte varit aktuellt för mig hittills heller. Men det känns som att det ger en indikation på hur väl maskinen klarar de vanligare dimensionerna.Rund_skruvad skrev:
Jag vet inte om du har köpt en ny stickis ännu Binesh. Råd och Rön lät testa ett antal stickisar för drygt ett år sedan och då kom Makita 4341 FCT och Hitachi CJ 120 VA i topp. Bosch GST 135 var inte med i testet. Oavsett vilken du väljer av Bosch, Makita eller Hitachi så är jag övertygad om att du blir nöjd. För egen del köpte jag en Bosch GST 135 för ca 3 månader sedan och jag tycker att den är super. Jovisst känns den tung och klumpig och grov att greppa, men när man väl startar den så är den väldigt följsam, förmodligen tack vare egenvikten plus en positiv gyroeffekt (min teori). När jag precisionssågar så har det blivit så att jag trycker vä tumme på sågbordet längst fram till vä och sedan manövrerar jag sågen med hö tumme och pekfinger (pincettgrepp). Det behövs inte mkt greppande för att den ska gå dit man vill. Plus för ett lätt justerbart sågbord utan att behöva mecka med insexnyckel, plus för snabbt bladbyte och för "nyptången", precision control. Extraplus för 4-meters kabeln, som "alltid" räcker till. Strömbrytaren sitter dumt till och ibland får jag leta fram brytaren för att stänga av den.
Idag var jag på järnaffären borta i glesbygden där jag håller till nu och där var jag "totaltvungen" att hovra runt skyltstället för Makitaprylarna och ser man på, hade de inte en 4341 stickis att klämma på! Jominsann! Vad jag kom fram till efter en stunds klämmande var följande:
-Ganska grov i sizen den också. Boschen är fetare, men inte skiljer det så mkt.
-Bra med LED-lampa!
-Sågbordsändring kräver verktyg (som jag uppfattade det.)
-Spaken för pendling är kantig på gränsen till vass. Onödigt trög.
-Spånblås går ej att stänga av.
-Säkert en bra såg, men knappast prisvärd jämfört med GST 135. Jämför Drift-underhåll, 2095 SEK för Boschen mot Verktygsladan, 2400 SEK för Makitan.
Så var det med det. Lycka till med köpet!
Idag var jag på järnaffären borta i glesbygden där jag håller till nu och där var jag "totaltvungen" att hovra runt skyltstället för Makitaprylarna och ser man på, hade de inte en 4341 stickis att klämma på! Jominsann! Vad jag kom fram till efter en stunds klämmande var följande:
-Ganska grov i sizen den också. Boschen är fetare, men inte skiljer det så mkt.
-Bra med LED-lampa!
-Sågbordsändring kräver verktyg (som jag uppfattade det.)
-Spaken för pendling är kantig på gränsen till vass. Onödigt trög.
-Spånblås går ej att stänga av.
-Säkert en bra såg, men knappast prisvärd jämfört med GST 135. Jämför Drift-underhåll, 2095 SEK för Boschen mot Verktygsladan, 2400 SEK för Makitan.
Så var det med det. Lycka till med köpet!
För min del blev det PS300 för att den låg bättre i handen gentemot Bosh 135:an, och så var den ju snyggare... ;-) Jag är supernöjd trodde inte en stickis kunde vara så jäkla bra. Fattar inte vilka vibrationer som Boschgänget snackar om. Är inte säker på att jag vill veta heller

Så här i efterhand, så kan jag klart säga att möjligheten till att byta svansen är den feature som jag älskar mest. Dock hatar jag systainrarna; klart billigt och dom jäkla låsen har jag gjort mig illa på mer än en gång. Fast visst, det är trevligt att kunna stapla bort prylarna när man inte använder dom. Lätt att hålla ordning o reda.
Så här i efterhand, så kan jag klart säga att möjligheten till att byta svansen är den feature som jag älskar mest. Dock hatar jag systainrarna; klart billigt och dom jäkla låsen har jag gjort mig illa på mer än en gång. Fast visst, det är trevligt att kunna stapla bort prylarna när man inte använder dom. Lätt att hålla ordning o reda.
Anledningen att jag frågade var egentligen att jag var på väg till Theofils i Malmö för att köpa en TS55. Nu blev det en tillbehörssats, extra skena mm också så jag tyckte det blev lite väl mycket pengar om jag skulle ta sticksågen också.
Hursomhelst så blir det nog en PS300 framöver, den kändes helt klart trevlig. Jag gillar Systainrarna även om jag nästan bara jobbar hemmavid. Dessutom kan jag se tillfällen när det kan vara bra med skenan även för sticksågen.
Nu "råkade" jag också köpa en släpvagn några dagar senare så jag tror min gamla B&D får duga ett tag tills plånboken återhämtat sig lite. "Behovet" av ny sticksåg uppstod för att jag håller på att lägga mer golvspån på vinden (för att kunna samla mer bråte) så kravet på snygga snitt runt urjackningarna vid takstolarna är kanske inte helt relevant. Kanske den gamla B&D:n klarar detta, den dög ju bra till den första halvan som jag la för ett antal år sedan.
Hursomhelst så blir det nog en PS300 framöver, den kändes helt klart trevlig. Jag gillar Systainrarna även om jag nästan bara jobbar hemmavid. Dessutom kan jag se tillfällen när det kan vara bra med skenan även för sticksågen.
Nu "råkade" jag också köpa en släpvagn några dagar senare så jag tror min gamla B&D får duga ett tag tills plånboken återhämtat sig lite. "Behovet" av ny sticksåg uppstod för att jag håller på att lägga mer golvspån på vinden (för att kunna samla mer bråte) så kravet på snygga snitt runt urjackningarna vid takstolarna är kanske inte helt relevant. Kanske den gamla B&D:n klarar detta, den dög ju bra till den första halvan som jag la för ett antal år sedan.