8 676 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
Skillnad på Festo sticksågar
Sida 1 av 3
Jag funderar på en ny sticksåg. Festo har 3 modeller. Eftersom jag har förstått att riktiga karlar inte går med handväska så utgår den modellen
. Dessutom är väl det greppet inte så lämpligt om man vill köra lite upp och ned, på sidan osv.
Jag kan se att det är skillnad i effekt mellan PS 200 och PS 300. Är det någon som vet mer om skillnaderna? Enligt bilden så verkar spånutsugen vara olika placerade också.
Bortsett från priset, något skäl till att jag absolut måste köpa en Bosch i stället? Jag har sett att många här föredrar dessa.
Jag kan se att det är skillnad i effekt mellan PS 200 och PS 300. Är det någon som vet mer om skillnaderna? Enligt bilden så verkar spånutsugen vara olika placerade också.
Bortsett från priset, något skäl till att jag absolut måste köpa en Bosch i stället? Jag har sett att många här föredrar dessa.
Kanske "Spånblåset ger fri sikt, kan slås av för effektivare dammutsugning" kan vara ett argument för bosch (GST 135 CE)? Utöver priset då, men lägger du till en lös systainer (till boschen) så blir dom ju nästan lika dyra, iaf nu när många butiker har haft kampanj på PS300.
Det enda argumentet mot Bosch är spånblåset, som måste tas av om man sågar i vinkel.ottot skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag har inte jämfört men konsensus från de som faktiskt gjort det brukar med stor övervikt vara att Boschen är ett bättre val, således blev det en 135'a för mig. För vad det är värt så är jag toknöjd, det finns inget jag saknar på den men däremot mycket jag uppskattar;
- Stark: önskar det var lättare hitta toklånga blad på typ Jula osv. Den har inga problem att tugga urtag ur 95x95 impat. Den är så stark att jag som inte äger en tigersåg nog ibland skulle komma en bit om det gick att köpa tigersågsblad med "sticksågsfattning". (Gör det det??)
- Balanserad: den är så lugn att hantera att jag kommer på mig själv med att lämna den på och jonglera runt den oförsiktigt som vore det typ en multimaster. Vilken dag som helst kommer jag såga mig själv någonstans.
- Snabbjobbad. Det är så enkelt att byta blad på den att man tycker synd om den när den fått kämpa lite tills ett blad tagit slut eller att man behöver justera foten för att såga i 45' eller komma åt nära kant genom att skjuta bak foten. Blir ju ingen paus när man byter blad eller vinklar 45' på under 5 sekunder, backa foten tar dock uppemot 10 sekunder.
Det enda jag skulle ändra givet chansen är tajtare förinställda hack för de vanligaste fotvinklingsgraderna (inklusive grundläget). Jag känner mig aldrig riktigt trygg i att det är 90' och inte, säg, 92'. När den är så stark att man ger sig på 95x95 och dylikt utan att blinka är det synd.
Edit: tillägg: en grej till också kom jag på, splitterskydden känns rappliga. Inte för att jag nånsin använder dom (sågar från rätt sida istället eller väljer blad med tänderna åt andra hållet) men om dom inte var så knökiga att hantera skulle jag kanske göra det mer.
- Stark: önskar det var lättare hitta toklånga blad på typ Jula osv. Den har inga problem att tugga urtag ur 95x95 impat. Den är så stark att jag som inte äger en tigersåg nog ibland skulle komma en bit om det gick att köpa tigersågsblad med "sticksågsfattning". (Gör det det??)
- Balanserad: den är så lugn att hantera att jag kommer på mig själv med att lämna den på och jonglera runt den oförsiktigt som vore det typ en multimaster. Vilken dag som helst kommer jag såga mig själv någonstans.
- Snabbjobbad. Det är så enkelt att byta blad på den att man tycker synd om den när den fått kämpa lite tills ett blad tagit slut eller att man behöver justera foten för att såga i 45' eller komma åt nära kant genom att skjuta bak foten. Blir ju ingen paus när man byter blad eller vinklar 45' på under 5 sekunder, backa foten tar dock uppemot 10 sekunder.
Det enda jag skulle ändra givet chansen är tajtare förinställda hack för de vanligaste fotvinklingsgraderna (inklusive grundläget). Jag känner mig aldrig riktigt trygg i att det är 90' och inte, säg, 92'. När den är så stark att man ger sig på 95x95 och dylikt utan att blinka är det synd.
Edit: tillägg: en grej till också kom jag på, splitterskydden känns rappliga. Inte för att jag nånsin använder dom (sågar från rätt sida istället eller väljer blad med tänderna åt andra hållet) men om dom inte var så knökiga att hantera skulle jag kanske göra det mer.
Redigerat:
Rörande Festo så är PS300 en nyare konstruktion med bl a snabbfäste av sågbladet.
Ett argument för Festo PS300 är om man redan kör Festo och har nytta av deras plugin-kontakt och systainerkonceptet.
Personligen föredrar jag Boschen då jag tycker PS300 skakar lite väl mycket, samt att det på Boschen går att koppla från HM-klossarna som skall styra sågbladet (Precision Controll). Finns lite andra fördelar med Bosch med som räknats upp ovan.
/Kent
Ett argument för Festo PS300 är om man redan kör Festo och har nytta av deras plugin-kontakt och systainerkonceptet.
Personligen föredrar jag Boschen då jag tycker PS300 skakar lite väl mycket, samt att det på Boschen går att koppla från HM-klossarna som skall styra sågbladet (Precision Controll). Finns lite andra fördelar med Bosch med som räknats upp ovan.
/Kent
Hm.. Saluför de PS200 än? Var på Ekesiöö förra året och då sa en av personalen där att PS200 utgått från Festools sortiment sen flera år tillbaka. Just då hade jag planer på att införskaffa mig en PS200 p.g.a. den är bland de lättaste limpmodell jag kunnat hitta. Förutom Kress vill jag minnas så var den lika eller lite lättare (?).
Eftersom jag BEHÖVDE sticksåg då gamla la av och Ekesiöö inte hade PS200 så köpte jag en AEG stepX800 nånting i väntan på bättre tider
Inte så dum faktiskt.
EDIT: Såg nu på Festools hemsida att de fortf har den.... Vad gäller? Var det bara så att Ekesiöö slutat saluföra dem?
Eftersom jag BEHÖVDE sticksåg då gamla la av och Ekesiöö inte hade PS200 så köpte jag en AEG stepX800 nånting i väntan på bättre tider
EDIT: Såg nu på Festools hemsida att de fortf har den.... Vad gäller? Var det bara så att Ekesiöö slutat saluföra dem?
Redigerat:
Varför skulle man ens vilja köpa en PS200? Visst det är en Festo och har HM-klackar som styr klingan men det är som jag ser det totalt vansinne. Speciellt som priset på den lär bli högre än på en PS300.
Vkten på den har jag knappt känt av eftersom jag vägrat att jobba med den och då kört med min egengamla Bosch GST60 istället. Föregångaren till GST85 för de som undrar.
PS300 är bra men jag tycker inte den når upp till samma nivå som GST135, vore dock kul om man hade kunnat förena grppet på PS300 med GST135's funktion och mindre vibrationer.
Märkligt att det blir ännu en diskus om Festo kontra Bosch rörande just stickisar *S*
/Kent
/Kent
Vkten på den har jag knappt känt av eftersom jag vägrat att jobba med den och då kört med min egengamla Bosch GST60 istället. Föregångaren till GST85 för de som undrar.
PS300 är bra men jag tycker inte den når upp till samma nivå som GST135, vore dock kul om man hade kunnat förena grppet på PS300 med GST135's funktion och mindre vibrationer.
Märkligt att det blir ännu en diskus om Festo kontra Bosch rörande just stickisar *S*
/Kent
/Kent
Den klart skönaste att såga med, måste vara Makita 4351/4341.Oerhört balanserat och vibrationsfri. Klart den tystaste av de sticksågar jag har testat(Olika Bosch, Festool, Milwaukee, AEG)
Dock är Festool och Bosch lite bättre på bladstyrningen,
Dock är Festool och Bosch lite bättre på bladstyrningen,
Både Bosch och Festo är så starka här så det är svårt för någon annan att slå sig in på marknaden. I mitt tycke så är det möjligen Makita som kan ha en chans, DW har gjort bort sig såpass mycket i tidigare modeller så jag tittar inte ens på dem.
/Kent
/Kent
Det är nog inte så märkligt diskussionen blommar upp på just detta område. Antingen är man som jag, Festool frälst men tvungen att köpa en Bosch för att den är bättre, och då är det svårt att släppa. Eller som andra, Bosch fanatiker, och inne på ett av de troligen få områden där Bosch enligt de flesta är bättre än Festool utan att prisargumentet kommit till (skruvdragare är väl det andra jag kan komma på), och då tar man gärna diskussionen.snickarboden skrev:Varför skulle man ens vilja köpa en PS200? Visst det är en Festo och har HM-klackar som styr klingan men det är som jag ser det totalt vansinne. Speciellt som priset på den lär bli högre än på en PS300.
/Kent
/Kent
--- Mats ---
*funderar på om det kan vara ide att starta nån form av terapi för brukare som tvingas använda andra märken*
Nu menar jag inte för de som frivilligt väljer B&D, Skil etc, där lär akutmottgningarna fylla sin funktion.
/Kent
Nu menar jag inte för de som frivilligt väljer B&D, Skil etc, där lär akutmottgningarna fylla sin funktion.
/Kent
Im a Festools. I need more Festool..... How long have you been a Festools?
(Festis reklamen)
(Festis reklamen)
Jag kände på en GST 135 idag och måste säga att en Makita 4351FCT känns mycket bättre i händerna. Skön att hålla i handen, avsevärt mycket mera lättmanövrerad och dessutom tystare. Exakt vad är det som gör 85 eller 135:an till en favorit? Okej, vad jag förstått så håller 85:an för vadsomhelst men den är inte lika skön att jobba med.
Funderar på att skaffa en ny stickis och har en delad uppfattning, och ni på forumet gör inte saken bättre då ni förespråkar Bosch
Anledningen till att jag var ett tag sugen på en PS200 var, förutom det jag skrev tidigare, var att jag fick chansen att jobba med den i en dag och den passade in händerna perfekt med sin smala motorhus. Men efter att ha provat Makitan så har jag i princip glömt Festooln
Funderar på att skaffa en ny stickis och har en delad uppfattning, och ni på forumet gör inte saken bättre då ni förespråkar Bosch
Anledningen till att jag var ett tag sugen på en PS200 var, förutom det jag skrev tidigare, var att jag fick chansen att jobba med den i en dag och den passade in händerna perfekt med sin smala motorhus. Men efter att ha provat Makitan så har jag i princip glömt Festooln