22 982 läst ·
67 svar
23k läst
67 svar
Skillnad på borrhammare i lågpris/mellanpris/högpris-segmenten?
20 mm hål i granit kräver säkert hyggligt med Joule.
Vet inte riktigt säkert, men gissar att under 5 så går det allt för långsamt. Skulle nog satsa på nåt kring 10.
I 10mm granit gick lite väl långsamt för mig med en 2 J maskin, borret brändes lite.
De som vet mer får gärna komplettera.
Vet inte riktigt säkert, men gissar att under 5 så går det allt för långsamt. Skulle nog satsa på nåt kring 10.
I 10mm granit gick lite väl långsamt för mig med en 2 J maskin, borret brändes lite.
De som vet mer får gärna komplettera.
Har en bekant som har en likadan maskin som påstår att han fixar hål av samma dimension just under omänsklig tid, så det är ju inte omöjligt att min maskin blivit galen.
Men i vilket fall, det går ju till slut och borrarna håller, men mitt tålamod fixar inte riktigt tiden. Måste ta tid nästa gång så jag har fakta på hur lång tid det tar.
Men i vilket fall, det går ju till slut och borrarna håller, men mitt tålamod fixar inte riktigt tiden. Måste ta tid nästa gång så jag har fakta på hur lång tid det tar.
Helst av allt skulle jag vilja slippa hyra. Detta pga att erfarenheten säger mig att jag har för dålig arbetsmoral för att få det så ekonomiskt som jag önskar. 
Kellen maskinen funkar ju, men tar tid, så jag utgår ifrån att man kan kliva upp något snäpp och få till det utan att hyra proffsmonster.
Kellen maskinen funkar ju, men tar tid, så jag utgår ifrån att man kan kliva upp något snäpp och få till det utan att hyra proffsmonster.
Bästa botet mot dålig arbetsmoral är att hyra maskinen. Då känner du dig tvingad att göra det du ska NU och samtidigt så tar du tag i alla projekt (borr/bilning) som ligger inom 12 månader framåt.
Att köpa en riktig maskin för 8-20 tusen för detta är overkill när du kan hyra den 24h för att par hundra.
Att köpa en riktig maskin för 8-20 tusen för detta är overkill när du kan hyra den 24h för att par hundra.
hejNyfikenVit skrev:Ok, men när det gäller borrhammare, hur kommer det sig att den funktionen bara finns på lågpris/mellanpris-borrhammare och inte på högpris-borrhammare? Finns det ingen poäng med att kunna ställa in att man bara vill ha tex halva varvtalet (och därmed lägre slagstyrka) om man vill kunna "finlira" vid bilning?
Man ställer helt enkelt in slagstyrkan på maskinen vilket gör att du kan kontrollera din bilning till 100%
Klicka här för att svara